Sophocleous a demisionat de la şefia CFR SA. Ministerul Transporturilor i-a respins planul de administrare

Dimitris Sophocleous, directorul general al CFR SA începând din 14 ianuarie, a demisionat, luni, după ce AGA nu i-a aprobat planul de management privind restructurarea companiei, iar în aceste condiţii, calitatea Consiliului de Administraţie a încetat de drept. Acum va trebui  reluat procesul de numire a managementului privat. Este un alt eşec al Ministerului Transportului – că doar membrii AGA îi aparţin -, după primul înregistrat la TAROM, în toamnă, când primul CEO numit şi-a dat demisia, dar succesorul lui pare că face faţă, deocamdată. Dacă atunci la cârma ministerului se afla Ovidiu Silaghi, acum ministrul Relu Fenechiu va încasa reproşurile.

“Conducerea Companiei Nationale CFR SA a luat act, cu surprindere şi regret, de respingerea Planului de administrare de către acţionariatul reprezentat de Ministerul Transporturilor (…) Apreciem că această schimbare intempestivă nu este fundamentată de raţiuni economice, situaţia companiei îmbunătăţindu-se în ultimele luni, ci mai degrabă de disperarea factorului politic de a pierde influenţa asupra resurselor unei companii de stat şi a finanţărilor europene“, se arată într-un comunicat de presă transmis de conducerea companiei.

Administratorii CFR SA sunt, alături de Sophocleous, Lucian Isar (preşedinte), Enache Jiru, Dănuţ-Leonard Sandu şi Florian Raimund Kubinschi.

Soluţia cu managementul privat pare a nu fi de succes în România. După selecţia costisitoare, instalarea managerului şi primele măsuri de tăiere în carne vie, încep presiunile. Că sunt din partea “băieţilor deştepţi” sau a angajaţilor contează mai puţin. Cert este că puţini manageri privaţi rezistă.

Sophocleous s-a remarcat prin câteva măsuri: a început renegocierea contractelor de închiriere şi a obţinut reduceri pentru companie de la unii furnizori de servicii, a luat măsuri de interzicere a utilizării infrastructurii feroviare a datornicilor şi a demarat vânzarea de fier vechi prin licitaţie publică.

“În condiţiile în care una dintre priorităţile managementului companiei este creşterea veniturilor şi a nivelului de transparenţă a operaţiunilor de obţinere a acestora, CFR SA a optat să vândă fierul vechi prin licitaţie publică la Bursa Româna de Mărfuri, pentru a evita astfel suspiciuni legate de tranzacţiile din interiorul companiei. Ca prim rezultat a noilor proceduri adoptate, compania a vândut marţi, 9 aprilie 2013, prin licitaţie la BRM , fier vechi în valoare de 8,7 milioane de lei”, anunţa recent Sophocleous.

La nivelul CFR SA se afla în derulare recrutarea a 12 directori şi directori adjuncţi.

Totodată, “măsurile de creştere a credibilităţii companiei şi de asigurare a unui nivel ridicat de transparenţă adoptate de managementul CFR SA prevăd şi noi reguli pentru ocuparea funcţiilor manageriale, proces aflat în curs de derulare”. “Astfel, orice persoană cu funcţie de conducere va trebui să obţină avizul ORNISS înainte de a ocupa o astfel de poziţie. Conducerea CFR SA consideră că prin această măsură vor fi selectate în poziţii cheie, cum ar fi cele de gestionare a fondurilor naţionale şi europene, cele mai credibile persoane”, se arăta într-un comunicat remis redacţiei.

Cât despre rezultatele financiare ale CFR SA, se întrevedea un prim succes, după reducerea datoriilor companiei către bugetul de stat. „În urma analizei economico-financiare şi a datelor provizorii centralizate în primele trei luni ale anului, compania a obţinut o creştere a profitului contabil cu 120 de milioane de lei, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut”, preciza acum câteva zile Sophocleous.

„Conform datelor operaţionale agreate de standardele internaţionale de contabilitate, incluse în planul de management, aprobat de Consiliul de Administraţie, şi în planul de administrare, compania va trece, în mod real, pe profit în primul semestru al anului 2016. La sfârşitul anului 2012, CFR SA înregistra în mod real o pierdere de 600 de milioane de lei, în timp ce la nivel contabil înregistra un profit de 1 miliard de lei”, se mai arăta în comunicat.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.