Şova pune cruce autostrăzii Comarnic-Braşov

După multiple amânări (3 în toamna trecută) şi ameninţări teatrale – „Să ştiu că mă mut cu cortul pe şantier şi tot voi da gata autostrada în 2016”, ministrul Dan Şova eşuează şi în acest an cu începerea lucrărilor la tronsonul Comarnic-Braşov. Contractul nu a fost semnat nici luna aceasta şi nu mai are vreo şansă în următorul an, pentru că noul proiect tehnic (pe care nu ştim de ce a fost necesar să-l comande atât timp cât exista cel iniţial, pentru care fuseseră cheltuiţi deja bani publici) nu are aviz de mediu.

Vechiul Acord de mediu pentru această autostradă, eliberat în 2007 pentru proiectul iniţial – şi el ratat, dar în timpul ministrului Radu Berceanu, când firma Vinci, câştigătoare şi de data aceasta, nu a reuşit să obţină bani de la bănci -, a expirat în 2012.

CNADNR a încercat atunci reactualizarea avizului, însă noua conducere a Companiei, numită de Guvernul Ponta, a anulat procedura. Iar ministrul Dan Şova nu s-au gândit să o reia simultan cu revizuirea studiului de fezabilitate.

CNADNR urma să deschidă abia astăzi ofertele pentru licitaţia ”revizuirea Acordului de Mediu emis de ANPM cu nr. 01/20.03.2007, pentru modificari ale proiectului “Autostrada Bucuresti-Brașov, tronsonul Comarnic – Brașov”, relatează România Liberă.

Potrivit documentaţiei de licitaţie, firma câştigătoare va avea la dispoziţie 12 luni pentru a reactualiza vechiul acord, astfel că lucrările nu vor putea începe mai devreme de vara anului viitor.

Iar până atunci nu se ştie dacă Dan Şova va mai conduce Transporturile – deja în presă au apărut informaţii că va fi numit şef la Ministerul Justiţiei – şi dacă noul ministru nu va face şi el ce fac toţi: alt proiect.

Tertip

Fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, susţine însă că lipsa avizului de mediu este doar un nou tertip al Guvernului de a acoperi lipsa finanţării.

“Un nou tertip! Ponta anunţă că nu are aviz de mediu ca să nu recunoască faptul că nu are finanţare, întrucât Comisia Europeana i-a transmis clar că nu poate da garanţii întrucât depăşeşte deficitul asumat atât prin acordul cu FMI, cât şi prin Pactul Fiscal european!“, a scris Boagiu pe Facebook.

Boală lungă…

Licitaţia pentru concesionarea lucrărilor la această autostradă a fost lansată la începutul anului trecut, ofertele au fost depuse în februarie iar Dan Şova, pe atunci ministrul delegat al Marilor Proiecte, s-a şi grăbit să anunţe: “Vin chinezii!”. Dar compania China Communications Construction a anunţat la începerea etapei dialogului competitiv, în perioada mai-iunie, că se retrage. Au rămas în cursă asocierile Spedition UMB-Tehnostrade şi Vinci – Strabag – Aktor şi Impregilo – Salini (câştigătoarea).

Ofertele nu au fost deschise în octombrie, cum promisese Şova, operaţiunea fiind amânată până la 15 noiembrie – “la cererea constructorilor”, potrivit directorului general al CNADNR, Narcis Neaga.

Ulterior, ministrul Şova a amânat termenul până în 25 noiembrie, apoi până în 19 decembrie.

Odată cu Dan Şova, Victor Ponta promitea şi el că autostrada Comarnic Brașov va fi gata la sfârșitul lui 2016, asigurând că semnarea contractului va avea loc până la sfârşitul anului 2013.

“Eu vă garantez că suntem într-o fază foarte avansată și semnăm anul acesta Comarnic – Brașov. Anul viitor avem în buget puși banii pentru autostrada Transilvania, cea începută în 2004 și abandonată din 2005”, spunea Ponta în decembrie.

Numai că semnarea contractului a fost amânată pentru aprilie 2014. La termenul promis a survenit o nouă amânare, pentru iunie – “când avem toate agreement-urile de la bănci, mai-iunie cel târziu” – care, iată, se încheie fără ca Ponta sau Şova să mai amintească ceva.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.