Şova vrea să termine în 5 ani, cu banii din acciză, 60 de km din Autostrada Transilvania

După fix un an de la rezilierea contractului cu Bechtel şi 2 ani de la abandonarea lucrărilor, CNADNR scoate la licitaţie finalizarea tronsonului de 60 km Suplacu de Barcău – Borş al Autostrăzii Transilvania. Ministrul Transporturilor, Dan Şova, declara în 12 mai că „lucrările au un grad de realizare de 52%, vor începe în octombrie şi se vor finaliza în termen de doi ani”. Anunţul de licitaţie al CNADNR îl contrazice: termenul prevăzut este de 54 de luni de la data atribuirii contractului. Adică în 2018, peste 4 ani şi jumătate.

De ce atât de târziu nimeni nu ştie, mai ales că banii vor proveni din acciza suplimentară la carburanţi, din care statul va încasa numai anul acesta o jumătate de miliard de euro.

Lucrările la acest tronson au început în 2007 şi au fost abandonate în 2012, iar un an mai târziu Şova a reziliat contractul cu Bechtel, acordându-i 37 de milioane de euro ca să plece (pe lângă 50 de milioane de euro penalităţi).

CNADNR a scos abia acum lucrările la licitaţie, deşi a refăcut proiectul într-o lună şi jumătate. Contractul de proiectare şi execuţie are o valoare estimată de până la 1,46 miliarde lei (333 milioane euro), cu tot cu TVA.

Americanii de la Bechtel au executat 50% din lucrare şi au încasat 250 de milioane de euro.

Potrivit anunţului de licitaţie al CNADNR, „Contractul pentru finalizarea Autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, secţiunea 3C: Suplacu de Barcău – Borş (km 4+200 – km 64+450), finanţat cu bani de la bugetul de stat, va fi atribuit prin licitaţie deschisă, pentru preţul cel mai scăzut”.

„Acordul este estimat la 987 milioane lei, fără TVA, valoare la care se vor raporta ofertanţii pentru întocmirea propunerii financiare, şi poate ajunge până la 1,184 miliarde lei, în cazul unor eventuale suplimentări”, se mai arată în anunţ.

Ofertele sau cererile de participare pot fi depuse până la 9 iulie.

Un contract “pierdut”

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003, în timpul Guvernului Năstase, şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2012.

Contractul a suferit însă mai multe modificări, iar ministrul actual, Dan Şova, nu mai găseşte originalul, după ce l-a reziliat.

Iniţial, a încercat să fenteze opinia publică, anunţând că l-a desecretizat şi publicat pe site-ul DPIIS, emiţând şi un Ordin în acest sens, pentru a fi mai credibil.

L-a demascat Anca Boagiu, care a sărit ca arsă şi i-a făcut şi plângere penală.

 1,4 mld euro pentru 52 km de autostradă

Americanii de la Bechtel au primit de la statul român, pentru numai 52 de km realizaţi (în timpul Guvernului Boc), o sumă colosală: 1,4 miliarde de euro. De ce? Pentru că prim-ministrul de atunci, Adrian Năstase, şi ministrul Transporturilor, Miron Mitrea, au accepta să le dea bani constructorilor şi atunci când nu lucrează. Cum a fost posibil? Simplu: nu au făcut exproprierile necesare, iar Bechtel nu a avut front de lucru.

Acesta ar fi motivul principal pentru care Şova nu găseşte acum contractul – deşi Corpul de Control a finalizat investigaţia dispusă de el -, dar cu siguranţă că alegerile prezidenţiale din toamnă vor elucida şi acest mister.

Acciza salvatoare… peste 5 ani

De 2 ani de la venirea la putere, Guvernul Ponta a avut 4 miniştri la Transporturi (Silaghi, condamnatul Fenechiu, Mănescu şi Şova) nu a construit niciun kilometru nou de autostradă, dar a finalizat, totuşi, 242 km începuţi de Anca Boagiu.

Poate că nu au fost bani pentru începerea unor astfel de lucrări, dar după introducerea accizei suplimentare la carburanţi, începând cu 1 aprilie a.c., planurile afişate pe hârtie ar trebui să devină realitate.

De altfel, ministrul Şova se tot laudă că România va avea o reţea de 2.440 km de autostradă. Când? În anul 2020, când îi vom fi uitat şi numele.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.