Spaniolii evită autostrăzile cu taxă, împingându-le în faliment

Criza economică îi determină pe spanioli să renunţe la autostrăzi, pentru care trebuie să plătească taxă, şi să circule pe drumurile gratuite. Astfel, multe dintre autostrăzi sunt în pragul falimentului, transmite AFP. Până la declanşarea crizei, Spaniei atinsese mai multe recorduri: lider european în materie de kilometri de autostrăzi şi număr de aeroporturi comerciale cu caracter internaţional; nr. 2 mondial în materie de kilometri de linii de tren de mare viteză. Concesionarii de autostrăzi plătesc acum preţul pentru această frenezie de construcţii, în condiţiile în care statul a dat undă verde unei multitudini de proiecte de autostrăzi cu plată şi în acelaşi timp a continuat să dezvolte şi drumurile gratuite, preferate în prezent de automobilişti.

Criza a accentuat acest efect, în primul trimestru traficul pe autostrăzile cu plată a scăzut cu 8,2% în ritm anual, atingând cel mai scăzut nivel după 1998, arată datele Ministerului Transporturilor.

„Am solicitat redresarea judiciară deoarece nu mai putem face faţă rambursării datoriilor”, a declarat José Antonio Lopez Casas, director general al societăţii Accesos de Madrid, care gestionează autostrăzile Radial 3 şi Radial 5.

Pentru aceste două autostrăzi inaugurate în 2004, nota de plată este încărcată: 660 milioane de euro datorii către bănci, 340 milioane de euro către constructori şi 400 milioane de euro pentru exproprieri.

Nu este vorba despre un caz singular în Spania, a patra economie din zona euro. În luna mai, autostrada Madrid-Toledo a demarat procedura de redresare judiciară, urmată în luna septembrie de autostrăzile Radial 3, 4 şi 5, care servesc drept căi de acces către capitala Madrid, apoi de traseele Cartagena-Vera şi Ocana-La Roda, arată AFP.

„În Spania, aşa cum am avut o bulă imobiliară am avut şi o altă bulă în infrastructuri, în special în sectorul rutier, unde am construit mii şi mii de kilometri de autostrăzi pe rute unde nu exista densitatea care să le justifice”, a comentat Paco Segura, specialist în transporturi în cadrul asociaţiei Ecologistas en Accion.

Autostrada Madrid-Toledo, spre exemplu, nu înregistrează decât 11% din traficul preconizat iniţial.

„Acolo unde trebuia să avem 35.000 de vehicule pe zi avem 10.000”, a confirmat José Antonio Lopez Casas, care nu se aşteaptă la un ajutor din partea guvernului de la Madrid, implicat într-un efort de austeritate fără precedent. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.