Statul pierde 3 miliarde de euro din transporturi si infrastructura

In cadrul unei conferinte de presa organizate de Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT), s-a aratat faptul ca pierderile provin din neimpozitarea activitatilor ilicite din transportul de marfuri si de persoane si din lipsa posibilitatilor legale de stopare a acestor fenomene.

Un exemplu in acest sens il reprezinta activitatile de transport marfuri efectuate de persoane fizice in special cu autoutilitare de 3,5 tone si autobasculante de transport materiale de constructii.

„Acestea efectueaza operatiuni de transport «la negru» practicand preturi de dumping si, de cele mai multe ori, transportand bunuri fara acte de provenienta. In aceasta zona, statul pierde anual in mod direct peste 300 milioane euro si indirect 100 milioane euro“, a declarat Augustin Hagiu, presedinte FORT.

45% dintre transportatorii de marfa au cedat in ultimii 2 ani

Criza economica dar si presiunea exercitata de catre cei care desfasoara transport ilicit au lovit puternic operatorii de transport. „Multi din transportatorii licentiati si autorizati, platitori de taxe si impozite si ofertanti de locuri de munca, au intrat in faliment sau insolventa. Aproximativ 45% din operatorii de transport marfa au cedat in fata problemelor in ultimii 2 ani, iar scaderea numarului acestora continua, ducand in declin o intreaga industrie: anvelope, uleiuri, carburanti, asigurari, leasing, unitati de intretinere si reparatii etc – declinul acestor industrii provoaca o pierdere statului de alte aproximativ 50 de milioane de euro… Practic, o mare parte din furnizorii de bunuri si servicii asociate transporturilor rutiere au disparut din piata – circa 30%“, a precizat presedintele FORT. Fostii angajati ai firmelor sunt, la ora actuala, someri sau practica activitati ilicite de transport. Pentru ei, statul mai suporta o alta cheltuiala cu protectia sociala in valoare anuala de peste 35 milioane de euro. Scaderea parcului auto aflat in miscare in ultimii doi ani cu circa 4.000 de autovehicule comerciale reposedate de societatile de leasing/credit sau abandonate a dus la scaderea consumului de carburant in zona comerciala echivalent ca valoare anuala cu aproximativ 175 milioane euro.

In plus, „discriminarea pe care CNADNR o aplica transportatorilor rutieri de marfuri autohtoni fata de cei straini, in special prin restrictiile de circulatie impuse romanilor, provoaca un export de capital romanesc de alte zeci de milioane de euro provenind de la putinii exportatori romani care apeleaza, de cele mai multe ori, la transportatorii rutieri din afara tarii noastre, ce le preiau marfuri la retur catre tarile din care provin, nestingheriti de controale sau de restrictii de circulatie“, a completat Augustin Hagiu.

Infrastructura, marea suferinta

Acuze grave au fost aduse CNADNR, prin care statul plateste, in lucrarile de infrastructura, dublul pretului real al materialelor de constructie puse in opera. „La balastul utilizat pentru autostrada Bucuresti-Ploiesti, pretul renegociat in toamna anului trecut era de peste 80 de lei tona fata de pretul maxim de piata de 40 de lei (pierderi pentru statul roman de peste 20 milioane euro anual) si asta in conditiile in care mare parte a acestui material provine din exploatari miniere neautorizate, tocmai pentru un castig si mai mare. In plus, transportul acestor materiale, cu intentia de a reduce cat mai mult costul aferent, se face, evident, cu depasiri de greutate de peste 20 de tone, lucru ce afecteaza grav infrastructura rutiera, ce necesita reparatii actuale in valoare de peste 1,5 miliarde euro“, a spus Augustin Hagiu.

In general, starea dezastruoasa a infrastructurii romanesti afecteaza grav bugetul companiilor de transport, ce sunt obligate sa faca eforturi financiare consistente pentru intretinerea si reparatia flotelor.

O mare ingrijorare a operatorilor de transport este legata de taxele de tranzit impuse de tot mai multe judete si localitati, cuantumul acestora depasind valoarea rovinietei nationale.

Masuri urgente

Potrivit FORT, printre masurile ce ar trebui luate cat mai repede se numara instituirea unui organism unic de control aflat in subordinea exclusiva a Autoritatii Rutiere Romane. Astfel, ARR ar urma sa preia echipajele mobile pentru cantarire si verificare tehnica de la RAR si CNADNR.

De asemenea, un impact pozitiv in imbunatatirea controlului s-ar obtine prin unificarea bazelor de date aflate la dispozitia RAR, CNADNR si ARR.

Statul pierde anual peste 150 milioane euro din neimpozitarea activitatilor ilicite din transporturile rutiere de marfuri si persoane.

Totodata, FORT solicita eliminarea restrictiilor impuse transportatorilor autohtoni de marfuri si a indicatoarelor ilegale ce restrictioneaza tonajul/axe pe drumurile ce fac parte din reteaua TEN.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

DISTRIBUIȚI
Articolul precedent2010 – caderea a continuat
Articolul următor

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.