Statul pierde mai mult de 1 miliard de euro din comerţul cu maşini second-hand nefiscalizat

România are „o problemă” cu importul nefiscalizat al maşinilor rulate, din care pierde anual mai mult de 1 miliard de euro, a declarat marţi, într-o conferinţă de specialitate, Nicolae Sorescu, director general al Rădăcini Grup. Pe de altă parte, el a arătat că „avem de-a face cu o scădere a vânzărilor, dar numai la maşinile noi”. Astfel, anul trecut s-a înregistrat o scădere de 18% a vânzărilor de autoturisme noi, la 66.000 unităţi, şi o creştere “mirobolantă”, de 85%, la maşinile second-hand, până la 174.000 unităţi, introduse în marea majoritate prin “eludarea TVA”, pe persoană fizică.

„Avem o problemă la importul nefiscalizat de maşini rulate. Pe o valoare medie de 7.000 de euro – cam aşa se-nvârte piaţa – dacă înmulţim cu cele 174.950 de maşini (rulate, n.red.), ajungem la o cifră de afaceri de peste 1,2 miliarde de euro în importurile de second-hand într-o adevărată junglă, din care statul ar trebui să colecteze 293 milioane euro TVA. Chiar statul nu are nevoie de bani la buget? România pierde mai mult de 1 miliard de euro din comerţul cu maşini second hand nefiscalizat. Totul se face pe persoană fizică. Numai în ianuarie 2013, s-au importat 208 maşini din care vreo 20 erau Porsche Cayenne, Panamera, toate cu an de fabricaţie 2013. E clar că nededucerea TVA ca şi companie a făcut ca aceste firme să aducă maşini din afară”, a afirmat reprezentantul Rădăcini Grup.

Utilizând acelaşi calcul, în 2011 valoarea TVA s-ar fi ridicat la 158,7 milioane euro, pentru cele circa 94.500 unităţi second-hand vândute, a adăugat Sorescu. “Adunate în cei doi ani, ne arată că România dă uşor la o parte 452 de milioane de euro”, a insistat el.

Pentru primele patru luni din 2013, cele 70.000 de unităţi second-hand introduse pe piaţă ar genera o TVA de 118 milioane euro, la valoarea medie de 7.000 euro pe tranzacţie, potrivit lui Sorescu.

Importate de „tot felul de dubioşi”

Reprezentantul grupului Rădăcini a mai arătat că maşinile second-hand sunt importate de “tot felul de dubioşi”, într-o adevărată junglă, în care kilometrii sunt “daţi peste cap”.

Anul trecut, 72% din autoturismele intrate pe piaţă au fost rulate, iar în intervalul ianuarie-aprilie 2013, ponderea acestora a ajuns la 81%.

În opinia sa, măsurile necesare pentru corectarea acestei situaţii sunt:

  • fiscalizarea vânzării (TVA plătit la intrarea în ţara după catalog)
  • trecerea în latura penală a schimbării numărului de kilometri ai maşinii
  • limitarea vechimii maşinilor importate la maxim 8 ani
  • o taxă anuală în acord cu emisia de CO2, făcuta astfel încât să descurajeze o maşină mai veche de 10 ani
  • impozitarea persoanelor fizice care fac o afacere din vânzarea de second hand şi concurenţă neloială dealerilor autorizaţi.

Potrivit datelor furnizate de reprezentantul Rădăcini, la nivelul anului trecut parcul auto număra 4,48 milioane de maşini. Dintre acestea, circa 150.000 de unităţi aveau o vechime de sub 2 ani, 543.000 de 3-5 ani, în timp ce 2,4 milioane de unităţi erau mai vechi de 11 ani.

Din 10.000 de service-uri, mai puţin de 1.000 plătesc taxe

Nicolae Sorescu s-a referit şi la situaţia service-urilor: “Sunt circa 10.000 de service-uri autorizate. Dintre acestea, nu ştiu dacă 1.000 plătesc taxe, pentru că toate celelalte se menţin la un foarte low level, sunt fără profit sau cu un profit foarte mic, în condiţiile în care şi acolo, la micul service de cartier, totul se desfăşoară la negru”, a spus el.

Amintim că service-urile şi spălătoriile auto vor intra în categoria serviciilor pentru care se va introduce impozit forfetar de la 1 iulie, potrivit ministrului delegat pentru IMM-uri, Maria Grapini. (M.S.)

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.