Studiu PwC: Cele 10 mituri ale comerţului online

În fiecare zi, directorii din retail şi industria bunurilor de larg consum sunt asaltaţi de previziuni ale unui viitor ce se apropie cu mare viteză: preponderenţa cumpărăturilor pe tabletă şi pe telefonul inteligent; un continuu declin al magazinului tradiţional; rolul central al social media pentru următoarea generaţie de cumpărători. Însă un nou studiu PwC arată că nu trebuie să nu ne grăbim cu aceste presupuneri.

Studiul Demystifying the online shopper: 10 myths of multichannel retailing („Demistificarea cumpărăturilor online: Cele 10 mituri ale comerţului cu amănuntul pe canale multiple”) se bazează pe opiniile a mai mult de 11,000 de cumpărători online în 11 ţări de pe trei continente, incluzând atât economii mature, cât şi pieţe emergente. Cele 11 ţări incluse în studiu sunt Brazilia, Canada, China, Franţa, Germania, Olanda, Rusia, Elveţia, Turcia, Marea Britanie şi Statele Unite ale Americii.

Câteva elemente din acest raport:

• În timp ce 60% dintre respondenţi folosesc social media ca să urmărească, să descopere şi să ofere feedback brand-ului şi comercianţilor, aceste media nu  aduc semnificativ mai mult trafic – doar 10% din eşantionul studiului afirmând că o interacţiune de pe platformele de social media i-a condus către un anumit magazin virtual;

• De fapt, 17% dintre utilizatorii de Internet nu fac deloc cumpărături online – ei preferă în continuare să cumpere exclusiv din magazine;

• Atunci când vine vorba de dispozitivele electronice utilizate, respondenţii preferă computerul personal în defavoarea tabletei pentru a face o achiziţie online – 97% folosesc calculatorul, în timp ce numai 28% folosesc tableta;

• Pe parcursul următoarelor 12 luni, respondenţii se aşteaptă ca să facă achiziţii atât în magazine cât şi online prin intermediul calculatorului personal, într-o măsură mai mare decât o vor face utilizând tableta sau telefonul mobil;

• China se înscrie într-un tipar diferit; de exemplu, 56% dintre consumatorii online au făcut deja cumpărături prin intermediul unei platforme de social media, comparativ cu 24% la nivel internaţional;

• Mai mult de unul din trei respondenţi a făcut cumpărături direct de pe pagina web a unui brand; în Statele Unite (52%) şi în China (56%) mai mult de unul din doi consumatori a evitat comerciantul şi a interacţionat direct cu brand-ul.

„Atunci când interpretăm rezultatele acestui studiu, ar trebui să ţinem seama că pentru mulţi consumatori din întreaga lume comerţul online este o noutate. De asemenea, trebuie ţinut cont şi de faptul că unele categorii de produse, aşa cum sunt cele standardizate precum electronicele şi electrocasnicele, se pretează mai mult pentru comerţul online, pe când altele consumatorii preferă să le achiziţioneze din magazinele convenţionale.  În România, retailul online este încă la început, însă potenţialul există, iar noi ne aşteptăm să vedem rate constante de creştere pe acest segment în următorii câţiva ani.”, a declarat Bogdan Belciu (foto), Partener, Servicii de Consultanţă pentru Management, PwC România.

Cele 10 mituri  spulberate în cadrul raportului variază de la tipurile de dispozitive electronice folosite de către consumatori pentru cumpărături, până la viitorul profil al consumatorului internaţional.

Mitul 1: Platformele de social media  vor deveni în curând un canal indispensabil pentru comerţul cu amănuntul.

Analizate independent, platformele social media  nu par să devină canale  importante de comerţ cu amănuntul în viitorul apropiat. Însă devin din ce în ce mai populare în fiecare an şi generează un procent tot mai mare de cumpărături pe toate canalele, nu numai pe cele online.

Mitul 2: În viitor, magazinele se vor transforma în saloane de prezentare.

O parte dintre cumpărătorii de pe canale multiple afirmă că apelează la cercetarea ofertei în online, însă mai mulţi dintre aceştia preferă să cumpere produsele de la un magazin tradiţional.

Mitul 3: Tableta va depăşi în curând calculatorul personal în topul preferinţelor privind dispozitivul electronic utilizat pentru cumpărături online.

Cumpărătorii folosesc în continuare într-o proporţie covârşitoare calculatoarele personale pentru a realiza cumpărături online. Tabletele şi telefoanele inteligente nu par să recupereze teren în viitorul apropiat – însă există potenţial ca acestea să devină mai importante pentru alte etape din procesul de cumpărare.

Mitul 4: Pe măsură ce lumea devine mai conectată, consumatorii internaţionali devin din ce în ce mai asemănători.

Cu toate că se cumpără mai mult ca niciodată de la comercianţi internaţionali, depăşindu-se chiar şi graniţele prin intermediul serviciilor online, există în continuare o gamă largă de diferenţe locale în comportamentul consumatorilor.

Mitul 5:China reprezintă modelul viitorului pentru piaţa online de comerţ cu amănuntul.

China se află într-o poziţie fruntaşă în ceea ce priveşte o serie de tendinţe cheie, însă considerăm că modelul lor online şi opţiunile multiple pentru cumpărături sunt unice.

Mitul 6: Comercianţii domestici vor avea mereu avantajul pieţei locale de desfacere faţă de comercianţii internaţionali.

Comercianţii străini îşi fac loc pe listele de furnizori preferaţi ai consumatorilor pentru comerţul cu amănuntul de pe canale multiple.

Mitul 7: Jucătorii internaţionali care acţionează exclusiv în online (precum Amazon) vor avea mereu un avantaj asupra jucătorilor domestici.

Mulţi dintre jucătorii domestici care acţionează exclusiv în online au un avantaj competitiv propriu.

Mitul 8: Comercianţii sunt mai bine poziţionaţi decât brandurile pentru că se află mai aproape de consumator.

Consumatorii cumpără direct de la producători şi mulţi nu mai fac o diferenţiere între comercianţi şi brandurile preferate.

Mitul 9: Comercianţii online vând produse şi pe alte canale.

Consumatorii cheltuiesc mai mult în favoarea comercianţilor preferaţi care se află pe canale multiple, şi nu se reorientează pur şi simplu către un canal diferit.

Mitul 10: Preţurile mici reprezintă principalul factor în decizia consumatorului de a cumpăra de la comercianţii preferaţi.

Cumpărătorii apreciază calitatea şi brandurile inovatoare în defavoarea preţului atunci când cumpără de la comercianţii preferaţi de pe canale multiple.

Despre raport:

PwC a derulat un studiu online în perioada iulie-august 2012, pe un eşantion mai mare de 11,000 de cumpărători online din 11 ţări.

Despre PwC

Firmele din reţeaua PwC (www.pwc.com/ro) ajută organizaţiile şi indivizii să creeze valoarea de care au nevoie. Suntem o reţea de firme prezentă în 158 de ţări cu aproape 180.000 de specialişti determinaţi să ofere servicii de calitate de audit, consultanţă fiscală şi consultanţă pentru afaceri.

PwC se referă la reţeaua de firme PwC şi/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridică separată. Accesaţi pagina de internet www.pwc.com/structure pentru mai multe detalii.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.