Summitul feroviar al Moldovei – intrarea in scena a noului automotor modernizat in Romania

„Calea Ferata din Moldova” si Club Feroviar au organizat la Chisinau primul Summit Feroviar al Moldovei, organizat sub inaltul patronaj al Ministerul Transporturilor si Infrastructurii Drumurilor din Republica Moldova. Evenimentul, derulat in zilele de 7 si 8 iunie 2012, a fost completat de lansarea oficiala, in data de 5 iunie a noului automotor modernizat al Moldovei, anunta, intr-un comunicat remis redactiei, Club Feroviar.

Principalii actori implicati in crearea si implementarea politicilor de dezvoltare a sectorului feroviar din Moldova, cu spijinul partenerilor europeni, au analizat modernizarea retelei de infrastructura pe relatia cu granita Uniunii Europene si a parcului de material rulant, pentru reducerea consumurilor energetice si a poluarii. Proiectele feroviare de anvergura, precum Chisinau-Ungheni, Chisinau-Giurgulesti, construirea unui terminal logistic modern si proiectele de modernizare ce vizeaza incurajarea traficului de marfuri si persoane pe relatiile Rusia-Kazahstan-Ucraina-Moldova-Uniunea Europeana au fost cateva dintre temele abordate in cadrul dezbaterilor.

Primul pas concret pe drumul modernizarii sistemului feroviar a fost reprezentat de momentul in care Caile Ferate din Moldova (CFM) au prezentat noul automotor reconstruit, pentru care s-a pastrat doar 20% din componentele sale, restul componentelor fiind inlocuite, echipamentele necesare fiind furnizate din Italia, Marea Britanie si Germania, iar proiectarea si montarea au fost elaborate in Romania. Automotorul va fi pus in circulatie pe ruta Bender – Ocnita.

Vehiculul cu patru vagoane, unul de clasa I si celelalte de clasele II si III a fost modernizat prin semnarea contractului dintre CFM si compania romaneasca Remar Pascani. „Contractul face parte dintr-un acord cadru ce vizeaza modernizarea a altor 14 vehicule, acestea urmand sa fie livrate in doua transe, de 5 trenuri si apoi 9. Contractul semnat cu compania romaneasca a avut o valoare de 2,2 milioane de euro, insa acesta reprezinta jumatate din valoare, deoarece, in baza contractului, CFM aloca doar aceasta suma, restul fiind sustinut de Remar Pascani. Pentru noi, acest proiect este unul din pasii importanti pe care ii avem de realizat in vederea modernizarii si promovarii transportului feroviar”, a declarat Vitalie Struna, director general al Companiei de Cai Ferate din Moldova, cu ocazia prezentarii automotorului.

Automotorul are o capacitate de 267 de locuri si este dotat cu sisteme de informare si securitate, climatizare, scaune moderne si facilitati pentru persoanele cu dizabilitati.

„Realizarea acestui proiect a avut o durata de 2 luni. Vehiculul are o durata de viata de 20 de ani, este fiabil si are protectie anticoroziune 20 de ani. Comenzile vagoanelor sunt automatizate, automotorul beneficiind de sisteme de informare si securitate. Despre pretul acestui vehicul, pot sa zic ca este sub cel ale competitorilor europeni”, a declarat Cristea Iulian, director tehnic al companiei Remar Pascani.

Trenul D-1 M 001 are un motor diesel de productie suedeza Volvo si corespunde normelor europene de emisie a dioxidului de carbon, consumul de motorina fiind de 36 – 38 l/h. Interiorul a fost proiectat de o companie din Italia, la amenajarea caruia au fost folosite materiale durabile precum placa bazaltica, rasini poliesterice, profile de aluminiu. Sistemul electric, furnizat de Siemens, este pe baza de LED-uri, al caror consum este de doua ori mai mic, in comparatie cu sistemul de iluminare pe baza de tuburi fluorescente de aceeasi intensitate.

Din perspectiva operatorului feroviar, produsul se incadreaza in strategia de reciclare actuala globala, vehiculul intra intr-un nou ciclu de viata datorita refacerii si consolidarii structurii si montarii de echipamente noi si de asemenea, pe intreaga durata de exploatare a automotorului fiind asigurate piesele de schimb.

La summit au luat cuvantul Anatol Salaru, ministrul Transporturilor si Infrastructurii Drumurilor al Republicii Moldova, Septimiu Buzasu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor si Infrastructurii din Romania, Dirk Schuebel, Ambasador, Sef al Delegatiei UE in Republica Moldova, Libor Lochman, Director Executiv – Comunitatea Cailor Ferate Europene (CER) Vitalie Struna, Director General – I.S. “Calea Ferata din Moldova” (CFM) si Stefan Roseanu, Senior Partner – Club Feroviar. (M.S.)

Imagine: Valentin DESPA

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.