Tarifele asigurătorilor completează imaginea distrugerii companiilor autohtone de transport mărfuri şi pasageri

Companiile de transport autohtone au primit încă o lovitură grea în 2014, pe fondul creşterii nejustificate şi necontrolate a tarifelor practicate de asigurători pentru poliţele de tip RCA, taride ce completează imaginea distrugerii companiilor autohtone de transport mărfuri şi pasageri, reclamă FORT, într-un comunicat remis redacţiei şi pe care îl publicăm integral.

“Nivelul tarifelor RCA practicate de asiguratorii din Romania au crescut in 2014, in medie, cu aproximativ 100% fata de anul precedent, fara ca piata de transport sa realizeze ceea ce se intampla.

De regula companiile de transport incheie asigurari obligatorii pentru parcul detinut pentru o perioada de 12 luni in baza unor conventii de plata in rate lunare sau trimestriale sau chiar cu plata integrala in avans.

Perioada cea mai aglomerata de reinoire a politelor anuale este Decembrie-Ianuarie, iar anul acesta majoritatea transportatorilor au constatat ca nu isi mai pot permite asigurarea RCA, din cauza faptului ca in costurile operationale pentru desfasurarea activitatii de transport nu pot include si noile cresteri ale primelor de asigurare.

In mod normal, o astfel de crestere a valorii asigurarilor obligatorii ar impinge piata de transport catre o majorare de tarife atat in transportul de pasageri, cat si in cel de marfa, insa acest lucru este imposibil in Romania, tara in care transportatorii practica tarife cu pana la 35% mai mici la transporturl de marfa si cel putin cu 50% mai mici in cazul transportului de persoane, comparativ cu media Europeana, si asta din cauza contextului economico-social in care isi desfasoara activitatea.

Pe fondul scaderii drastice a numarului de km anuali realizati de un vehicul comercial atat in transportul de marfuri, cat si in cel de pasageri, se ajunge la situatia in care influenta  per km a asigurari in cazul unui autocar sa creasca anual de la valoarea de 0,05 lei/km la 0,13 lei/km iar in cazul unui cap tractor cu semiremorca de la valoarea de 0.09 lei/km, la 0,2 lei/km.

Nefiresc este insa faptul ca principiul „Bonus” nu se aplica nici in cazul persoanelor fizice si nici pentru companii la prima inmatriculare a unui vehicul, in timp ce pentru „Malus” companiile de asigurari se grabesc sa creasca gradul de risc.

Spre exemplu, pentru un autocar de 49 de locuri a carui RCA este ofertat in medie in jurul tarifului de 5.000 lei, in cazul unui eveniment chiar si minor prima de asigurare poate ajunge la urmatoarea polita la valoarea de 11.900 lei.

Tot nefiresc este faptul ca firmele de transport pasageri  ce detin licenta pentru transportul public in cazul in care au codul CAEN principal „Alte transporturi terestre de calatori” intra la categoria de mare risc si sunt discriminate fata de companiile cu alt cod CAEN ce insa desfasoara activitati similare si cu inpact semnificativ in zona de siguranta rutiera.

Totodata, nu se tine cont de faptul ca, in cazul transportului public de pasageri transportatorii platesc suplimentar fata de RCA si prime de asigurare aferente politelor valabile pentru asigurarea calatorilor si bagajelor, fapt ce, pe cale de consecinta, trebuie sa reduca valoarea plafoanelor RCA.

Din cercetarile desfasurate de FORT reiese ca in ultimele 12 luni au existat nenumrate  situatiii in care pentru acelasi vehicul, fara nici un eveniment rutier, creste clasa de bonusare insa se dubleaza contravaloarea primei anuale.

Practic, beneficiul de care ar trebui sa se bucure un posesor persoana juridica sau fizica de vehicul in cazul cresterii in grila de bonusare este „radiat” total de cresterile de tarife.

Federatia Operatorilor Romani de Transport solicita Guvernului Romaniei si in special ASF, constatand situatia de fapt, sa organizeze dezbateri transparente intre piata de transport si asiguratori urmarind respectarea bunelor practici europene in materie si totodata ajustarea nivelului tarifelor practicate la contextul economic si social din tara noastra.

Nu trebuie sa uitam ca 2014 reprezinta anul cel mai dificil pentru piata de transport, in contextul introducerii accizei suplimentare, al  recalcularii nefiresti a acesteia si, totodata, al cresterii nejustificate a tarifelor asigurarilor, iar Guvernul nu a facut absolut nimic pentru a amortiza loviturile grele primite de transportatorii Romani.

Totodata, trebuie tinut cont de faptul ca majoritatea daunelor au la baza probleme grave ce tin de infrastructura rutiera din Romania”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.