Taxa pe stâlp a scăzut la 1%. Acciza pentru autostrăzi rămâne o enigmă

Impozitul pe construcții speciale – cunoscut drept „taxa pe stâlp” – a scăzut anul acesta de la 1,5% la 1%, cu explicaţia premierului Victor Ponta în septembrie anul trecut că ”Guvernul atât a putut să facă, dar poate va veni anul viitor un guvern mai bun, care o va reduce la 0,5%”. Declaraţia sa a avut loc înainte de alegerile prezidenţiale, iar cum Ponta a pierdut în faţa lui Iohannis, acum regretă ce a spus, dovedind neputinţa noului său guvern. Acciza suplimentară la carburanţi rămâne în cuantum de 7 eurocenţi, însă fondurile colectate anul trecut sunt o enigmă.

Impozitul pe construcţii speciale a fost introdus la începutul lui 2014, la propunerea fostului ministru delegat pentru Buget, Liviu Voinea, care ar fi vrut să-l introducă încă din toamna lui 2012.

Botezat de presă „taxă pe stâlp”, deoarece se aplică persoanelor juridice pentru reţelele de transport, stâlpi, depozite sau magazii, noul bir a afectat industrii cum sunt cea energetică, extracţia de petrol şi gaze, mineritul, telecomunicaţiile şi agricultura.

Însă şi transporturile sunt „arse”. În Bucureşti, spre exemplu, RATB a plătit anul trecut 6,35 milioane de lei pentru stâlpii pe care îi deţine, iar Metrorex o sumă mult mai mare. Mai devreme sau mai târziu, acest bir se va regăsi în costul biletelor de călătorie.

Taxa pe stâlp se aplică, de asemenea, atât infrastructurii de transport feroviar, cât şi infrastructurii de drumuri – alei, străzi, autostrăzi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, semne de circulaţie, marcaje etc.).

Taxa se plăteşte în două rate anuale – 26 mai şi 1 septembrie -, iar după prima rată, când s-au încasat 1 miliard de lei, premierul Ponta a constatat că va colecta la Guvern mult peste valoarea estimată iniţial în negocierile cu FMI, de 500 milioane lei.

Nu ştim nici astăzi valoarea exactă a încasărilor din 2014 din acest nou bir, ci doar estimări: peste 1,5 miliarde de lei.

Tot fără autostrăzi

Introducerea taxei pe stâlp şi a accizei suplimentare de 7 eurocenţi la carburanţi au reprezentat principalele argumente ale Guvernului Ponta la negocierile cu FMI şi CE pentru a-i fi acceptă creşterea cheltuielilor bugetare pentru anul 2014.

Din păcate, la rectificările bugetare, investiţiile au fost tăiate “la sânge”.

Nu ştim nici din acciza suplimentară cât s-a colectat în 2014, deoarece banii au intrat în “oala mare” a bugetului de stat şi nu într-un fond special pentru autostrăzi, aşa cum era programat iniţial.

Ştim doar că anul trecut au fost daţi în circulaţie 50 de km de autostradă iar anul acesta vor fi gata cam tot atâţia. Până la cei 700 de km cât insumau cele 6 autostrăzi noi pe care le vedea Dan Şova în visele sale este cale lungă.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.