TP Bacău – Totul pentru eficiență

Societatea de transport public local din Municipiul Bacău este prima care s-a privatizat în România şi, chiar dacă puţine alte oraşe au urmat această linie, Transport Public Bacău (TP Bacău) a demonstrat, în cei peste 10 ani de existenţă ca societate de transport privată, că transportul local poate fi eficient din punct de vedere financiar.

 

Însă, pentru acest lucru, este nevoie de un control foarte bun al costurilor şi eficientizarea la maxim a fiecărui proces. Astfel, de managementul şi administrarea companiei se ocupă doar 5 persoane dintr-un total de 164 de angajaţi (105 sunt şoferi). Sistemele implementate sunt cele care ajută conducerea companiei, asigurând o bună vizibilitate asupra activităţii fiecărui angajat şi monitorizarea strictă a costurilor.

Economie de peste 100.000 lei la motorină

TP Bacău deţine o flotă de peste 60 de autovehicule şi consumă în jur de 100.000 litri de motorină în fiecare lună. Fiind principalul element de cost, compania a creat un sistem care să menţină consumul cât mai scăzut. În primul rând, compania deţine propria staţie de alimentare şi, astfel, obţine reduceri la achiziţia carburantului. „Fiecare maşină are consumul normat, iar verificarea se face de la plin la plin. Astfel, inclusiv cazurile de furt au fost reduse spre zero. Am avut asemenea cazuri depistate în urma unor controale inopinate, iar şoferii prinşi au fost daţi afară. În plus, am introdus sisteme antifurt la rezervoare, sigilii la uşile rezervoarelor şi îi urmărim zilnic. Rezultatele nu au întârziat să apară. Am realizat o reducere de peste 100.000 de lei la motorină în 2013, faţă de 2012. Sigur, la această economie au contribuit şi noile autobuze achiziţionate, Isuzu Citibus“, a explicat Adrian Botez, director general TP Bacău. În plus, compania a realizat cursuri de pregătire cu şoferii pentru un condus economic şi sigur. „Şoferii îi pregătim permanent – trebuie să conducă într-un anumit fel pentru a obţine consumul stabilit şi, de asemenea, dorim să reducem numărul de accidente, ceea ce duce şi la diminuarea costurilor cu asigurările“, a precizat Adrian Botez. Toate informaţiile sunt introduse într-o bază de date şi în acest fel se poate şti cu exactitate cine a condus un anumit autovehicul, ce consum a înregistrat, câţi km a condus, câte ore a lucrat etc. Conducătorii auto se află la volan în fiecare zi între 4 şi 9 ore şi sunt anunţaţi cu o zi înainte ce program vor avea.

Poziţia maşinii, în orice moment

Întreaga flotă TP Bacău este echipată cu sistem GPS şi, astfel, dispeceratul ştie în orice clipă unde se află autobuzele pe traseu. Totodată, sistemul utilizat de companie semnalizează orice întârziere sau devansare faţă de program. Pe lângă buna gestionare a flotei, acest sistem deschide drumul către informarea călătorilor privind poziţia maşinilor şi timpul exact de aşteptare în staţie. În plus, sistemul de ticketing oferă informaţii în timp real asupra numărului de călători plătitori. Pentru maximizarea veniturilor, compania vinde spaţiu publicitar prin colantarea maşinilor şi, totodată, la interior, prin sistemul audio-video cu care sunt dotate autobuzele. Acesta din urmă s-a dovedit foarte rentabil – TP Bacău transportă aproximativ 9 milioane de călători în fiecare lună. Atelierul propriu reprezintă, de asemenea, un important factor de menţinere a costurilor la un nivel scăzut, iar în viitor acesta va putea executa lucrări şi pentru terţi, devenind astfel un alt element de creştere a veniturilor. „Am montat şi camere video în autobuze şi, din acel moment, au crescut încasările. În plus, am introdus case de marcat fiscale“, a completat Adrian Botez.

Transportul public local presupune o serie de caracteristici şi constrângeri. „Avem o susţinere extraordinară din partea Primăriei şi a Consiliului local Bacău şi, de exemplu, în vara anului trecut, ni s-a aprobat o creştere cu 10% a tarifelor. Orice modificare de tarif trebuie aprobată de consiliul local. Amintesc doar faptul că, în 2009, motorina era 3,6 lei litrul, iar acum a depăşit 6 lei, iar biletul a rămas la acelaşi tarif până anul trecut“, a precizat directorul general TP Bacău. De asemenea, contextul economic nu este unul favorabil, iar numărul călătorilor este în scădere.

„Ne-am axat pe reducerea cheltuielilor, pentru că numărul călătorilor este în scădere. Oamenii nu mai au serviciu, iar noi suntem un barometru foarte bun al economiei, prin prisma numărului de abonamente vândute, iar când acesta scade de la lună la lună… Avem o scădere de 10% faţă de anul trecut. Am ajuns la aproximativ 4.300 de abonamente, la care se adaugă pensionarii, elevii şi categoriile defavorizate, în total aproximativ 17.000 de abonaţi“, a declarat Adrian Botez. La scăderea costurilor, contribuie şi planul de investiţii. Practic, flota se împrospătează la fiecare 2-3 ani. La ora actuală, cele mai vechi autobuze aflate în utilizarea zilnică sunt din 2003. „Din păcate, în ciuda bugetării stricte a costurilor, instabilitatea legislativă dă o lovitură grea transporturilor. Creşterea din aprilie a accizei pentru carburanţi va însemna un cost suplimentar cu motorina pentru societatea noastră, de aproximativ 50.000 lei pe lună“, a spus directorul general TP Bacău.

Adrian Botez, director general TP Bacău:

„Suntem prima societate de transport local care s-a privatizat şi, faţă de multe dintre companiile similare din ţară, nu suntem în pierdere şi chiar reuşim să obţinem profit. Am redus la maxim personalul şi am analizat rentabilizarea pe toate palierele.“

 

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.