TRANSPORTATORII fata in fata cu PRODUCATORII

Campania pentru un transport civilizat

Promovarea unui dialog corect intre furnizorul si clientul de transport, eliminarea intermedierilor speculative si sustinerea serviciilor furnizate de companiile autohtone au facut obiectul primei conferinte din cadrul „Campaniei pentru un transport civilizat“, promovata de ZIUA CARGO. Evenimentul a fost organizat in colaborare cu Federatia Operatorilor Romåni de Transport (FORT) si Confederatia Patronatelor din Industria Romåniei (CONPIROM) si a adus fata in fata carausii si producatorii din importante ramuri industriale.

„Exista avantaje foarte mari care se pot obtine din colaborarea directa dintre transportator si producator“, a afirmat Augustin Hagiu, presedintele FORT, in deschiderea conferintei. El a subliniat ca 60% din comenzile de transport ale producatorilor catre furnizorii de transport se realizeaza insa cu ajutorul caselor de expeditie. „Mare parte din acesti 60% (excluzand societatile de logistica) sunt, de fapt, simpli intermediari, iar comanda pleaca de la client catre intermediar si, ulterior, catre transportator, pe o cale ocolita. Intermediarul beneficiaza in mod evident de un avantaj foarte mare, pentru ca obtine profituri importante la costuri minime. Cu un simplu telefon sau cu o relatie foarte bine plasata in zona furnizorului, isi asigura un venit fara a face mari eforturi, aruncand, de cele mai multe ori pe o bursa de transport, o comanda pentru care se bate marea piata a carausilor”, a argumentat Augustin Hagiu, adaugand, insa, ca aceasta situatie nu trebuie generalizata. Presedintele FORT a tinut sa precizeze ca, in cazul colaborarilor indirecte, apar minusuri atat la furnizori cat si la transportatori, iar riscurile cresc pentru ambele parti, in timp ce pentru intermediar raman constante. „Marfa transportata apartine furnizorului si, in caz de deteriorare, atat el cat si carausul participa la pierdere, in timp ce, la castig, participa si intermediarul. Costurile de comunicare sunt in mod evident mai mari in trei. Intermediarul acorda furnizorului un termen de plata minim, iar transportatorului unul maxim. Intermediarul incaseaza tariful maxim de la clienti si ofera tariful minim catre transportator, care suporta toate riscurile, toate costurile si se finanteaza mai greu, primind banii cu intarziere“, a mai aratat Augustin Hagiu.

Presedintele FORT a mentionat ca, intr-o relatie directa, carausilor si clientilor de transport le scad riscurile si le cresc profiturile, castigul care ar fi ramas intermediarului impartindu-se intre cele doua parti. „În paralel, termenul de plata creste pentru furnizor si scade pentru transportator, iar calitatea transportului se amelioreaza, medierea unor eventuale conflicte contractuale fiind, de asemenea, mai simpla“, a mai spus el.

„Sa facem afaceri impreuna“

De asemenea, Dan Matei Agathon, secretarul general CONPIROM, a subliniat importanta colaborarii directe intre firmele care fac parte din confederatie. „Daca suntem intr-o familie, trebuie sa ne comportam ca membri ai acesteia si sa eliminam din lantul economic niste smecheri care si-au deschis niste srl-uri. Este anul hotarator pentru noi si este ultimul tren pe care il mai avem, ca reprezentanti ai patronatelor, sa ne impunem un anumit punct de vedere“, a precizat Dan Matei Agathon, lansand propunerea unor intalniri periodice intre membrii FORT si reprezentantii fiecarei fe de ratii CONPIROM cu transportul externalizat. „Moto-ul CONPIROM trebuie sa fie: sa facem afaceri impreuna“, a mai spus el. Pe de alta parte, Adriana Palasan, vicepresedinte al Asociatiei Logisticienilor din Romania, a subliniat faptul ca transportatorii romani au multe carente la capitolul de marketing si promovare. În plus, calculul costurilor pe km continua sa reprezinte o necunoscuta pentru multi dintre operatorii de transport, lucru care se reflecta si in tarife de dumping practicate pe piata. De altfel, pericolul privind escaladarea evaziunii fiscale si utilizarea la scara larga a tarifelor de dumping este real in aceasta perioada.

Sub spectrul dumpingului

În ultimii ani, si cu precadere in cursul anului 2008, s-au inmultit cazurile in care operatorii de transport acuza alti jucatori din piata ca practica tarife care nu acopera costurile minime pe kilometru, calculate luand in considerare salariul soferului, motorina, amortizarea si taxele catre stat. La inceputul acestui an, presiunea asupra tarifelor a devenit chiar mai mare. Ce pot ascunde in spate astfel de tarife subdimensionate? Evaziune fiscala, salarii la negru, RCA si alte polite de asigurare incheiate doar pentru o parte din parc, roviniete cumparate la negru sau pentru o parte din flota, dar si renuntarea la o serie de interventii tehnice absolut necesare pentru ca vehiculul sa poata circula in conditii de siguranta rutiera.

Ce inseamna generalizarea acestor practici?

Din punctul de vedere al statului, inseamna mai putini bani la buget, ca urmare a indesirii practicilor evazioniste. Din punctul de vedere al carausilor corecti, care incearca sa se mentina pe piata concurentiala, apar doua optiuni: prima este falimentul, pentru ca nu vor putea face fata presiunii exercitate de evazionisti, iar cea de-a doua tine de abordarea pietei gri, in vederea reducerii costurilor. Din punctul de vedere al clientului de transport, generalizarea practicilor neconcurentiale se traduce pe termen scurt prin tarife mai mici, dar pe termen mediu si lung prin lipsa de stabilitate, de calitate in transport, prin cresterea riscurilor de accident care planeaza asupra incarcaturii, prin faptul ca nu va putea garanta calitate in fata clientilor sai, tinand cont de faptul ca transportul isi pune amprenta asupra oricarui produs aflat pe piata.

Carausii mai au o sansa daca sunt uniti

Calea pentru rezolvarea problemelor de pe piata si pentru iesirea din criza consta, in opinia senatorului PDL Iulian Urban, presedinte al Comisiei Juridice din Senat, intr-o pozitie unitara a industriei transporturilor.

„În fata statului, industria transporturilor trebuie sa se prezinte ca un tot unitar, ca o echipa. Daca vin 200 de organizatii, nu ii va lua nimeni in seama“, a precizat el, subliniind importanta fondurilor care vor veni din partea Uniunii Europene sau a Fondului Monetar International.

„Vreau sa ii ajut, vreau sa le sustin cauza in fata Guvernului, dar ii sfatuiesc sa nu rateze aceasta oportunitate fantastica, fondurile foarte importante care se vor investi in infrastructura.

Iar daca vor sa preseze Guvernul pentru ca lucrarile de infrastructura care se vor acorda sa nu ii ocoleasca, trebuie sa actioneze ca un tot unitar. Sa ceara ca lucrarile de infrastructura sa aiba o componenta romaneasca cat mai consistenta. Daca vine o astfel de solicitare din partea intregii industrii de transport, va fi foarte greu de combatut de catre organismele europene, pentru ca nimeni nu vrea sa se inchida firmele dintr-o intreaga ramura, sa ramana foarte multi oameni fara locuri de munca, sa nu-si mai plateasca creditele, sa se adanceasca blocajul. Podul peste prapastie il reprezinta tocmai aceste sume venite din afara. Daca transportatorii nu vor reusi sa se interpuna pe traseul acestor bani, nu vor mai putea face nimic. Astazi, se pune problema sa lupte ca sa nu dispara“, a aratat Iulian Urban.

Cumparati produse romanesti

Tot in ideea de a sustine industria romaneasca si, implicit, transportul CONPIROM a lansat programul „Cumparati produse romanesti“, care isi propune sa incurajeze consumatorul roman sa apeleze la bunuri autohtone. „Acesta este raspunsul pe care trebuie sa il dam noi ca patronate, ca o cale pentru iesire din criza, care nici macar nu a inceput. Jumatate din intreprin derile mici si mijlocii (si sunt vreo 600.000) au deja probleme, pentru ca, atunci cand industria nu merge, este afectata economia atat pe verticala cat si pe orizontala. Este o campanie de solidaritate sociala, pentru ca, in tr-o situatie dificila ca aceasta, solidaritatea trebuie sa fie un element cheie“, a concluzionat Dan Matei Agathon.

Bilant nefavorabil

Doar 15% dintre comenzile de transport catre carausi se fac pe baza unor contracte incheiate pe termen mediu sau lung intre beneficiari si transportatori, in timp ce 35% se realizeaza direct intre cele doua parti, utilizand burse, baze de date, recomandari etc.

Adriana Palasan:

„Problema este ca, indiferent ca sunt companii mari sau mici, cele mai multe nu au nici macar un sfert de persoana care sa puna in valoare capacitatile celor care realizeaza activitatea de transport“.

Ce urmarim

„Campania pentru un transport civilizat“, lansata de ZIUA CARGO, are in vedere atat transportul de marfa cat si pe cel de persoane, promovand concurenta loiala in domeniu, siguranta rutiera si respectul fata de beneficiar. La nivelul transportului de marfa, „Campania pentru un transport civilizat“ se traduce prin sustinerea unor practici economice sanatoase. Mai ales in situatia in care economia sufera din cauza actualei conjuncturi internationale iar cererea de transport se plaseaza mult sub oferta, granita care delimiteaza piata la vedere de cea neagra devine tot mai putin vizibila. Un transport civilizat se poate realiza numai intr-un mediu de afaceri sanatos, cu legi menite sa asigure in primul rand functionalitatea afacerii si nu controlul acesteia, cu o concurenta corecta, in care toti operatorii sa respecte aceleasi reguli.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.