UNTRR: Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), corigentă la aritmetică

protest-untrr-rcaUniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) observă că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) continuă să dezinformeze opinia publică și să încerce să convingă că activitatea pe care o desfășoară se bazează pe competență și corectitudine, în conformitate cu rolul său de control al activității de asigurare și apărare a drepturilor asiguraților.

Redăm integral comunicatul remis redacției:

Este regretabil că această avalanșă de comunicate și rapoarte transmise de ASF contrazic realitatea, dovedind că instituția a rămas corigentă și la aritmetică.

Raportul realizat de Sectorul Asigurări-Reasigurări din cadrul ASF, privind evoluția tarifelor RCA, în perioada ianuarie 2015 – iulie 2016, pentru autoutilitare/autocamioane și pentru vehicule destinate transportului de persoane, are multe semne de întrebare, dar în primul rând dovedește lipsa de competență și chiar de autocontrol al acestei autorități.

Astfel, nu ne putem explica cum, dacă adunăm procentele pe intervale tarifare pe care ASF le dă pentru luna iulie 2016, rezultatul este 98%!!! (date conținute în tabelul “Polițele RCA, încheiate pentru camioane de peste 16 tone pe intervale tarifare”).

Poate cele 2 procente care lipsesc se referă la Polițele RCA încheiate pentru camioane de peste 16 tone pentru intervalul tarifar de peste 20.000 lei.

Este inadmisibil ca ASF, într-un raport care se vrea „competent și edificator”, să facă astfel de greșeli care ne duc la concluzia că această autoritate stă prost cu aritmetica elementară.

Ne întrebăm, în situația în care face astfel de erori, cum poate ASF să facă calcule actuariale și verificări ale tarifelor de primă ale firmelor de asigurări și ce încredere mai putem avea în corectitudinea acestor calcule.

Chiar dacă este vorba de o eroare de redactare…indiferent despre ce este vorba, UNTRR consideră că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), nu mai are niciun fel de respect pentru cei pe care este pusă să-i apere de eventualele derapaje ale companiilor de asigurare/reasigurare.

UNTRR observă că, indiferent de valoarea cifrelor, ASF face în acest Raport trei afirmații extrem de îngrijorătoare:

1. “Demersul a avut drept scop identificarea cauzelor care au condus la escaladarea tarifelor RCA, precum și a eventualelor cazuri de discriminare a anumitor categorii de transportatori în procesul de stabilire a primelor de asigurare”, precizează raportul ASF.

Este poate pentru prima dată când ASF recunoaște direct, public, fără ocolișuri că în piața asigurărilor RCA este o escaladare a tarifelor și că anumite categorii de transportatori au fost discriminați în stabilirea prețurilor primelor de asigurare.Ce a făcut însă ASF pentru remedierea acestor situații? Nimic, acuzând transportatorii că sunt doar cazuri izolate!!!

2. “Pe de altă parte, analiza arată că încadrarea autovehiculelor în anumite clase ale grilei de bonus-malus nu constituie un element determinant în stabilirea tarifelor RCA”, mai spune ASF.

Dacă grila bonus-malus nu mai este un element în stabilirea tarifelor RCA, atunci de ce mai este luată în calcul?

Ce mai reprezintă în România bonus-malus?

Se mai poate vorbi – în stabilirea valorii poliței RCA – de o diferențiere reală între conducătorul auto care a provocat daune și cel care nu a avut incidente.Cum explică ASF faptul că în prezent o poliță RCA B4, în loc să aibă un preț diminuat față de B2, este cu mult mai mare?

Ultimul exemplu de poliță RCA primit de UNTRR din partea unui membru arată cum tarifele asigurătorilor au crescut în numai un an cu peste 150%.În 2015, compania a plătit o primă de asigurare de 7.251,6 lei, tarif aferent clasei B2 la acel moment, ceea ce înseamnă că dacă autovehiculul ar fi fost încadrat în clasa B0 ar fi achitat o primă de asigurare de 8.057,33 lei (la clasa B2 există o reducere a primei de 10% față de clasa B0).

În prezent, compania a primit o ofertă de reînnoire a poliței aferentă clasei B4, ceea ce indică faptul că autovehiculul nu a fost implicat în niciun accident rutier în ultimul an, iar reducerea față de clasa B0 este de 18%, cuprinsă între 16.958,36 lei și 21.871,9 lei pentru 12 luni. Astfel, prima pentru B0 este între 20.680,92 lei (4.575 euro) și 26.673 lei (5.900 euro), ceea ce indică o creștere de peste 150% în numai un an.

Bonus-malus își mai îndeplinește rolul, reglementat de Norma nr.23/2014, privind responsabilizarea șoferilor, în așa fel încât să se reducă pe cât posibil numărul de accidente, daune și vătămări corporale? Sau, poate, siguranța rutieră în România este atât de “eficientă” încât nu mai este nevoie de astfel de măsuri!!!

3. “(…) În schimb, pe grupa camioanelor de peste 16 tone, pentru toate clasele bonus-malus, luna iulie a consemnat o creștere a primei medii cu circa 12% față de luna precedentă” încheie ASF raportul.
ASF nu vorbește nimic despre motivele acestei creșteri, nimic despre măsurile de temperare a acestei tendințe.

Să ne așteptăm lunar la astfel de majorări?

Cum se justifică aceste tendințe de creștere abuzivă?

Deși “ne-a îngropat” în Comunicate și Rapoarte, ASF nu a prezentat și statistici care să demonstreze că în ultimele luni a crescut semnificativ numărul de accidente produse de “grupa camioanelor de peste 16 tone”, inclusiv daunalitatea…!!!Conform unor statistici ale Poliției Rutiere, numărul de accidente produs de camioanele de peste 16 t, este sub 2% din totalul accidentelor rutiere.

Până când va continua însă ASF această politică în detrimentul transportatorilor?

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 14.000 membri – operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.