UNTRR: Diurna șoferilor profesioniști nu trebuie impozitată, pentru a nu afecta competitivitatea firmelor de transport rutier

UNTRR cere ca diurna șoferilor profesioniști să nu fie impozitată, pentru a nu afecta competitivitatea firmelor de transport rutier din România. Conform OG 8/2013 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, începând cu 1 februarie 2013 este considerat venit de natură salarială îndemnizația de delegare (diurna) ce depășește de 2,5 ori nivelul stabilit pentru personalul din instituțiile publice, indiferent de forma de organizare a angajatorului. De asemenea, aceste sume intră în baza de calcul a contribuțiilor sociale. UNTRR atrage atenţia că, având în vedere specificul firmelor de transport, deplasarea șoferilor în țară şi străinătate impune acordarea unor diurne a căror valoare depășește nivelul de mai sus, determinând o impozitare suplimentară şi implicit costuri mai mari. Uniunea are şi două propuneri pentru autorităţi, în comunicatul remis redacţiei, pe care îl publicăm integral.

„Pentru a recupera aceste costuri suplimentare, transportatorii români ar fi obligați să majoreze tarifele de transport, şi implicit ar pierde un avantaj concurențial față de transportatorii din alte țări.

Pentru menținerea cotei de piață, transportatorii români sunt obligați să mențină sau să reducă tarifele de transport, ceea ce ar determina o decapitalizare a firmelor şi eventual disponibilizări de personal.

Prin urmare, soluţiile propuse de UNTRR sunt:

– exceptarea de la obligația includerii în venituri de natură salarială a diferenței îndemnizațiilor de deplasare acordate șoferilor angajați la societățile cu obiect de activitate Transport de marfă şi de persoane pentru sumele care depășesc 2,5 ori nivelul stabilit pentru personalul din instituțiile publice;

– majorarea nivelului îndemnizației de delegare în țară (13 lei în prezent) stabilit pentru personalul din instituțiile publice şi luat ca nivel de referință şi pentru celelalte entități având în vedere ca nivelul indicelui prețurilor de consum pentru produsele alimentare în perioada decembrie 2006 – decembrie 2012 a fost de 32.58% iar nivelul diurnei şi modalitatea de actualizare a acesteia au fost stabilite în HG 1860/2006 art. 3 alin. 1 redat mai jos:

„În funcţie de evoluţia preţurilor de consum la produsele alimentare, în cazul în care rezultă o creştere mai mare de 10% a acestora, Ministerul Finanţelor Publice va actualiza cuantumul indemnizaţiilor de delegare şi detaşare prevăzute de prezenta hotărâre.”

Costul cu forța de muncă este o componentă importantă a costului de transport al firmelor românești și în prezent,  este considerat un avantaj competitiv al acestora față de firmele din vest.

Pe de altă parte, acest avantaj este aproape în întregime anulat de costul finanțării vehiculelor şi operațiunilor, costuri de finanțare aproape duble pe care firmele de transport rutier din România trebuie să le plătească, în comparație cu țările din Vestul Europei, în condițiile în care firmele din România au nevoie de finanțare pentru a se dezvolta și nu doar pentru a menține niște afaceri stabile la un nivel constant pe o piață matură precum cea din țările Europei de Vest.

Orice creștere a costului cu forța de muncă pentru firmele de transport rutier românești, ca aceea generată de impozitarea diurnei șoferilor profesioniști, afectează grav competitivitatea acestora pe piața europeană și le generează dificultăți în administrarea afacerilor, în condițiile unei concurențe acerbe și al unui dezavantaj competitiv față de competitorii din Vestul Europei, determinat de costul creditării, care este mult mai scump în România decât în alte țări.

În consecință, UNTRR solicită Guvernului modificarea urgentă a reglementărilor fiscale actuale astfel încât să nu crească costurile cu forța de muncă fără să se ofere condiții care să ducă la reducerea costurilor de finanțare – astăzi duble față de Europa de Vest”.

1 COMENTARIU

  1. Daca cineva din tagma asta crede sincer ca se poate trai in Romania cu 13 lei pe zi atunci sint pentru impozitarea diurnei! In situatia in care as mai efectua transporturi interurbane si mi s-ar impozita diurna as renunta mintenas la respectiva activitate. Din “calculele ” rezulta ca orice depaseste 32 de lei se introduce in salariu iar acesta se imopoziteaza.Daca de exemplu respectivul patron iti daruieste masa cu inca 50 de lei peste cei 32, caz absolut incredibil sa se intimple in frumoasa noastra tara in care fiecare este hotarit sa fure pe absolut fiecare,pentru 20 de zile de deplasare ( ceea ce n-ar fi incredibil sa se intimple in frumoasa si nemaiopomenita noastra tara !) ar rezulta 1000 de lei de adaugat lunar salariului. Pentruun salariu mediu de 2000 de lei suma s-ar ridica la 3000 de lei impozabili. Statul cistiga!Pe bune as prefera sa lucrez la negru! Sau ca persoana fizica autorizata si sa ma duc pina la Satu Mare si retur fara diurna pe salariul minim pe economie duap care sa-mi iau in mina 3000 de lei. As avea de pierdut prin alte parti dar pe termen scurt este de preferat asa. Dac vorbim despre mine. Daca vorbim despre un sofer care are 25 de ani, o viata intreaga inainte de sofat, si ginduri absolut nebuloase despre pensionare cred ,nu cred ,sint sigur ,ca as prefera aceasta varianta pe un termen nedefinit de lung. La buna vedere 1

  2. ca sa impozitezi chiar si diurna, ar trebui sa fii sofer de tir, sigur nu-ti mai trebuie impozite………astia chiar nu stiu cum se fac banii muncind?…….chiar vor sa distruga tara asta?……….sa merga ei pe tir sa vada ce inseamna, sa stea ei cu zilele in cabina de 2 mp, sa nu ajunga acasa la familie. Nu ajunge ca firmele nu-i platesc pe soferi, le mai pune alte impozite sa ia tot banii soferului? ca asa se va intampla. La fel au facut si cu bancile, ca le impoziteaza cu 16%, bineinteles ca tot de la clientii bancilor s-au luat cei 16%. Chiar nu se gaseste cineva sa gandeasca, sa conduca tara asta cum trebuie?????????????????????? M-am saturat.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.