VAN MAANEN este Compania Europeana de Transport a Anului

Pentru prima data a fost acordat la nivel european, anul acesta, premiul „Compania de Transport a Anului“ (European Transport Company of the Year). Castigatorul acestei prime editii, desemnat de un juriu international din care a facut parte si revista ZIUA CARGO, este firma olandeza Van Maanen.

Scopul organizarii acestei competitii a fost acela de a asigura un schimb cat mai eficient de informatii si experiente intre firmele de transport din Europa, pentru a putea fi popularizate cele mai bune metode de management utilizate in acest sector economic.

Concursul „European Transport Company of The Year“ tinteste acordarea premiului unui operator de transport al carui talent managerial, profesionalism si imagine pot fi considerate un exemplu pentru intreaga industrie a transporturilor.

Juriul care a votat pentru alegerea castigatorului a fost format din reprezentanti ai presei de specialitate din intreaga Europa (ZIUA CARGO din partea Romaniei) si din specialisti in domenii precum managementul relatiilor cu clientii, analiza financiara, protectia mediului si telematica.

Practic, la Amsterdam, pe data de 7 mai 2009, a avut loc ultima etapa a acestui concurs inceput la sfarsitul anului trecut. În finala, s-au calificat sase companii – Nord-Sud (Germania), Reynolds (Irlanda), Smidl (Republica Ceha), Van Maanen (Olanda), Van Moer (Belgia) si Waberer’s (Ungaria).

Asa cum am precizat, castigatoare a fost compania olandeza Van Maanen, locurile doi si trei fiind ocupate de catre Reynolds, respectiv, Van Moer.

Dar cum arata o firma care a castigat titlul „European Transport Company of The Year“? Activitatea principala pentru Van Maanen este transportul international rutier, care aduce 70% din totalul cifrei de afaceri, dar compania ofera si servicii logistice. Firma olandeza a devenit experta in distributie, grupaje internationale si transporturi speciale. Compania este certificata ISO 9001:2000.

În 2008, a obtinut o cifra de afaceri de 34 milioane euro, profitul fiind de 1,5 milioane euro, iar investitiile s-au ridicat la 3,5 milioane euro.

Este o companie de familie, actiunile fiind detinute in totalitate de catre membri ai familiei Van Maanen. Recunoscand importanta calitatii angajatilor, compania a infiintat „Van Maanen Academy“, o forma de pregatire a managementului de mijloc pentru imbunatatirea activitatilor din cadrul organizatiei.

Compania olandeza are 230 de angajati, dintre care 130 sunt soferi. Parcul auto este format din 80 capete tractor, 35 camioane, 2 vanuri si 160 de remorci si semiremorci. 35% dintre autovehicule sunt EURO 5, 57% sunt EURO 3, iar 8% sunt sub EURO 3. Van Maanen urmareste toate costurile cu exactitate, astfel incat managementul are acces la informatii legate de costul inregistrat pentru fiecare camion si sofer – consum de combustibil, costuri de intretinere si reparatii etc. De altfel, firma dispune de propriul service si o statie proprie de alimentare. Toate autovehiculele sunt dotate cu sisteme de management al flotei, fiind astfel monitorizate permanent atat din punct de vedere al localizarii, cat si al consumului de carburant si al modului de exploatare.

Criza nu ocoleste pe nimeni

Comunicarea cu clientii, cu soferii, planificarea curselor, managementul flotei sunt operatiuni pe care Van Maanen a reusit sa le integreze intr-un sistem unitar, utilizand produse dedicate transporturilor, cum ar fi Parsis, Ortec sau Transics. Criza a afectat puternic si compania Van Maanen, care, de la inceputul anului 2009, se confrunta cu o scadere de 20% a volumului de marfuri transportate fata de perioada similara a anului trecut. Scaderea aferenta a cifrei de afaceri a impus luarea unor masuri rapide pentru diminuarea costurilor fixe. Reorganizarea a presupus inclusiv renuntarea la o parte din personal. Cu toate acestea, pe activitatea de transport, in primele doua luni ale anului, Van Maanen a inregistrat pierderi. Martie a adus insa un mic profit. În asemenea momente, este foarte important sa dispui de mai multe activitati si, deci, de mai multe surse de venituri. Criza economica nu a lovit in aceeasi masura toate domeniile, dimpotriva. Activitatea logistica desfasurata de Van Maanen a continuat sa se dezvolte, solicitarile pentru depozite fiind in crestere. O explicatie a acestui aspect este faptul ca pretul pentru anumite produse a scazut foarte mult si de aceea se prefera depozitarea lor. În ceea ce priveste activitatea de transport, Van Maanen se concentreaza in continuare pe oferirea unui serviciu cu o calitate cat mai ridicata, pe depistarea clientilor care selecteaza transportatorii pe baza unor criterii complexe si nu numai in functie de pret.

Radu BORCESCU

Amsterdam, Olanda

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.