Vehiculele autonome, în plin progres

În ultimii ani, trendul vehiculelor autonome a prins din ce în ce mai multă consistență. Transportul public este o ramură ce ar putea beneficia enorm, iar oamenii din industrie au dat drumul unor teste pe drumuri publice.

Avem turisme ce au capacitatea tehnologică să ofere autonomie completă, avem camioane ce pot rula autonom în regim de „platooning”, momentan la nivel de teste, infrastructura și legislația rămânând un pic în urma tehnologiei. Până când acestea se vor alinia, testările continuă.

24 de kilometri pentru probe

Smart Mobility Living Lab (SMML), cel mai avansat punct de testare urban conectat al Regatului Unit pentru viitoarele soluții de transport și mobilitate, a anunțat primele sale rute de testare pentru autovehicule autonome în Marea Britanie.

Aflate în Royal Borough of Greenwich și Parcul Olimpic Queen Elizabeth din Stratford, rutele de testare reprezintă o premieră nu doar pentru Londra, ci și pentru industria britanică, aceasta oferind, în premieră, inovatorilor din transporturi capacitatea de a-și proiecta propriile rute de testare pe drumurile publice în condiții reale din mediul urban.

Infrastructura avansată de monitorizare a drumului va fi instalată pentru a crește siguranța și a oferi informații despre comportamentul vehiculelor în situații reale.

Conform studiului de cercetare al SMLL în ceea ce privește piața vehiculelor conectate și autonome (CAV), 84% dintre factorii de decizie din industrie sunt de acord că Marea Britanie are nevoie de propriile sale facilități de testare. 67% dintre ei, de asemenea, sunt de acord că prin intermediul CAVS drumurile vor deveni mai sigure, capacitatea de a testa vehiculele într-un mediu cotidian scalabil fiind esențială pentru dezvoltarea și rularea mașinilor fără șofer.

Zonele de testare însumează 24 de kilometri de drumuri (existente) monitorizate de la distanță, în timp real, printr-un sistem de camere (CCTV) și au senzori pe marginea drumului pentru colectarea și partajarea datelor atât din sistemele vehiculelor testate, cât și din comunicațiile dintre vehicul și infrastructură.

Clienții SMLL vor putea crea propriile rute personalizate în jurul celor două zone de testare. Traseele SMLL încorporează o gamă largă de amenajări de drumuri și joncțiuni, traversări, zonă de autobuze și piste pentru ciclism, pentru a testa performanța vehiculului în condiții urbane reale.

Zona Parcului Olimpic Queen Elizabeth

Consorțiul din spatele Smart Mobility Living Lab are în componență: Laboratorul de Cercetare a Transporturilor (TRL), compania de inovare urbană, DG Cities, precum și Cisco, Cubic, Universitatea Loughborough, Transport pentru Londra și Parcul Olimpic Queen Elizabeth.

Olanda permite testarea pe drumurile publice

În Olanda, a intrat în vigoare, de la 1 iulie, o lege care permite testarea, pe drumurile publice, a vehiculelor complet autonome, fără șofer la bord, dar în condiții stricte. Din 2015 și până la acel moment, era permisă testarea vehiculelor autonome numai cu șofer la bord.

Înainte ca ministerul de resort să acorde permisiunea pentru un astfel de test, cererea este analizată de către RDW (prefectura), de poliție, de administratorul drumului respectiv și de către Fundația de cercetare științifică pentru siguranța drumurilor (SWOV). Aceste organisme decid dacă riscurile pentru siguranța circulației sunt minime.

Ministrul olandez al Infrastructurii, Cora Van Nieuwenhuizen, a subliniat că este foarte importantă pregătirea infrastructurii și a legislației în privința vehiculelor autonome înainte ca acestea să fie de vânzare pe piață și, astfel, noile prevederi le oferă producătorilor posibilitatea de a testa aceste vehicule pe drumurile publice.

Printre cerințe se numără prezența în apropierea vehiculului a unui șofer cu permis de conducere valabil, iar testele să se desfășoare într-un anumit interval de timp, pe o anumită porțiune de drum strict delimitată. De asemenea, prefectura trebuie ținută la curent în ceea ce privește rezultatele experimentelor.

ParkShuttle iese pe stradă

A fost planificat chiar și primul proiect concret care va fi testat pe șosea, în Olanda. Încă din 1999, este folosit un microbuz autonom, denumit ParkShuttle, în cartierul Rivium din Capelle aan den IJssel, pe un circuit închis, dar acum primăria localității vrea să îi extindă traseul pe o porțiune de drum public. Testele vor demara la începutul anului viitor, cu scopul de a intra în utilizare cu pasageri la bord la sfârșitul lui 2020 sau începutul lui 2021.

ParkShuttle este un sistem de microbuze electrice autonome care face servicii de shuttle între stația de metrou Kralingse Zoom din Rotterdam și zona industrială Rivium din Capelle aan den IJssel. Sistemul are trei stații în Rivium și încă una în cartierul Fascinatio. De la sfârșitul anului 2006, ParkShuttle circulă zilnic între orele 6:00 și 21:00, în orele de vârf având o frecvență de unul la 2,5 minute, iar, în afara lor, de minimum unul la 6 minute.

Traseul este închis pentru traficul general, dar poate să se intersecteze, din când în când, cu autoturisme, biciclete sau pietoni și are două benzi de circulație, în afară de două zone, unde vehiculele se așteaptă unul pe altul în cazul în care se intersectează.

În 2018, traseul avea o lungime de 1.800 m, incluzând 6 vehicule, cu câte 12 locuri pe scaune și 10 în picioare. Vehiculele urmează o rută virtuală în care poziția le este controlată pe baza unor puncte de referință, realizate prin intermediul unor magneți integrați în pavaj.

Ben Coulter, șeful sustenabilității la London Legacy Development Corporation: „Știm că, pentru ca vehiculele conectate și autonome să aibă succes, trebuie să permitem inovatorilor de transport să testeze într-un mediu urban complex, care să includă vehicule conduse de oameni și pietoni. Exact acest lucru putem face la Queen Elizabeth Olympic Park, permițând implicațiile practice ale acestei tehnologii pentru viața de zi cu zi a oamenilor să fie explorate pe deplin, înainte de a fi introduse mai pe larg. Aceasta face parte dintr-un program mai larg de lucru în curs la Parcul Olimpic Regina Elisabeta, pentru a utiliza tehnologie și abordări integrate pentru a inova și a sprijini funcționarea unor locuri eficiente în resurse, cu emisii reduse de carbon, conectate.”

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.