“Vom lupta pentru 5 ani”

Transportul rutier de persoane a fost afectat din plin de criza economica, insa una dintre cele mai puternice lovituri a venit chiar de acolo de unde firmele se asteptau la cea mai mare siguranta si, eventual, sprijin – statul. Care a intarziat, in unele cazuri, cu peste 12 luni, plata sumelor aferente transportului pensionarilor si veteranilor.

 

„În luna noiembrie, s-a convenit asupra unui protocol in trei puncte. Punctul intai – sa primim 20 de milioane de lei din subventii pana la sfarsitul lunii noiembrie, punctul doi – prinderea in bugetul de anul viitor a sumelor ramase restante in acest an, punctul trei – schimbarea legilor speciale pentru veterani si pensionari, in sensul in care acestia vor trebui sa plateasca biletul integral, urmand sa isi deconteze biletul direct la organismele statului. Actuala situatie nu mai poate continua, exista firme de transport care nu si-au mai primit banii de la inceputul anului“, a afirmat Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT).

Legile si piratii trag masinile pe dreapta

La ora actuala, operatorii de transport traverseaza o perioada extrem de dificila. Scaderea numarului de calatori si concurenta neloiala exercitata de „pirati“ au creat o adevarata capcana a autodistrugerii. În timp ce costurile nu pot scadea semnificativ, incasarile se diminueaza continuu, iar despre cresterea tarifelor nici nu poate fi vorba (presiunea exercitata de concurenta, corecta sau nu, este foarte puternica) „Transportul rutier de persoane se confrunta cu trei probleme majore. Una este cea financiara, pentru ca numarul de pasageri este in continua scadere de la inceputul anului. Este vorba in special de cursele regulate interne, cele externe suferind, inca de dinainte de declansarea crizei, de pe urma curselor aeriene lowcost. O alta problema este legata de Ordonanta 92, care a distrus transportul judetean. S-au creat sfere de influenta puternice, numeroase firme si-au pierdut traseele, iar abuzurile se tin lant. Cea de-a treia problema o reprezinta lipsa de perspectiva a transportatorului de persoane. Dorinta noastra este sa se mearga pe o valabilitate de cinci ani pentru actualul program de transport interjudetean si nu pe trei ani. Iar in intervalul de trei ani ramas, ne dorim sa gasim o varianta care sa asigure un viitor acestei activitati. Nu discutam neaparat de liberalizare, dar trebuie gasita o varianta imbunatatita. Se poate merge si pe o anumita varianta de liberalizare sau concesionare. Personal, as opta pentru liberalizare, dar trebuie stabilita o anumita forma, care sa poata fi aplicata pietei din Romania“, a explicat Augustin Hagiu.

Liberalizarea trebuie pregatita

De multa vreme, se discuta despre liberalizare, dar nimeni nu stie cu exactitate ce inseamna acest lucru. În ultimii ani, sintagma „liberalizare“ a reprezentat mai mult o sperietoare afisata de catre autoritati ca acea alternativa pe care nimeni nu ar trebui sa si-o doreasca si, astfel, vechiul sistem sa fie indurat mai departe. „Practic, la ora actuala, piata functioneaza sub forma unei liberalizari controlate sub un singur aspect – vechimea pe traseu. Urmatorul pas trebuie sa fie implementarea unei solutii legislative care sa prevada ca accesul la o anumita zona de piata, locala, judeteana, interjudeteana, comunitara sa se faca in functie de capacitatea de transport, asa cum se intampla si in alte tari. În afara de capacitatea financiara, onorabilitate si de criteriul cunostintelor profesionale, trebuie sa oferi o anumita capacitate de transport. Astfel, cu licenta de transport, sa ai dreptul sa faci transport pe un anumit areal, in functie de capacitatea pe care o ai. De exemplu, sa poti realiza transport judetean (sa participi la licitatie sau prin diferite forme de liberalizare sau concesiune) in conditiile in care ai minim 80 de locuri capacitate de transport. Pentru transport interjudetean, am putea discuta de un minim de 240 de locuri“, a spus presedintele FORT.

Pe de alta parte, vor trebui gasite modalitati de adaptare a mijloacelor de transport utilizate la conditiile specifice ale traseelor – numar de calatori, infrastructura rutiera. Nu poti folosi un autocar de patru stele la un traseu care nici macar nu dispune de un drum asfaltat. Si exact astfel de cazuri intalnim la ora actuala.

Dialog bun – zero rezultate

O liberalizare brusca, fara reguli bine determinate, risca sa arunce piata de transport in haos timp de mai multe luni si nimeni nu isi doreste acest lucru. „O solutie ar putea-o reprezenta autogarile – transportatorii ar trebui sa dispuna de contracte cu acestea, sa aiba un program pe care sa il respecte, peron la care sa se faca imbarcarea/debarcarea. Însa, si aici, au existat numeroase abuzuri. Un rol esential il vor juca autoritatile, care, prin controalele realizate, ar trebui sa asigure indreptarea pietei pe directia stabilita. Anul acesta, a existat dialog, dar nu s-a realizat nimic, nici in zona de drumuri, nici in cea privind legislatia in transporturi. Au fost patru-cinci puncte pe care ni le-am dorit, autoritatile au promis ca le vor lua in considerare, dar nu au fost realizate. Controlul unic este unul dintre acestea. Trecerea transportului judetean inapoi la ARR, modul de impozitare a autovehiculelor, restrictiile de circulatie, mentinerea la cinci ani a valabilitatii programului de transport, eliminarea asigurarilor de risc financiar pentru accesul pe piata sunt chestiuni care s-au discutat, dar nu s-a intamplat nimic“, a precizat Augustin Hagiu.

Subiectele ramase nerezolvate raman de actualitate si vor face obiectul unor noi runde de negocieri cu autoritatile. Din pacate, cel mai probabil, dialogul va porni din nou de la zero. „Aceste probleme necesita decizie politica pentru a fi rezolvate. Este deranjant faptul ca, la fiecare nou guvern, se schimba toti oamenii de decizie din structurile ministerului de resort. În acest fel, nu vom avea niciodata continuitate“, a declarat presedintele FORT.

În plina criza, se scumpeste service-ul

Pe langa concurenta acerba, de multe ori neloiala, si diminuarea numarului de calatori, transportatorii se confrunta si cu neincrederea furnizorilor. „În ultima vreme, a devenit tot mai dificila colaborarea cu furnizorii. Se cer garantii bancare, iar cecul si biletul la ordin nu mai reprezinta o garantie. Întretinerea parcului auto devine tot mai costisitoare, preturile au crescut la service si piese de schimb. Au disparut multi furnizori, alternativele s-au diminuat si, astfel, flexibilitatea este mult mai mica. S-a deteriorat foarte mult relatia directa dintre furnizori si transportatori – au plecat angajatii care realizau tamponul intre cele doua parti (oamenii de marketing si de vanzari). Furnizorii ramasi in piata colaboreaza mai mult on-line. A disparut comunicarea umana“, a explicat Augustin Hagiu. Începutul anului viitor va depinde in mare masura de capacitatea statului de a stabili relatii normale cu mediul de afaceri.

Viramentul TVA poate fi intarziat

„Soarta noastra este pecetluita de tot ceea ce reprezinta sistemul bugetar. În conditiile in care incasarile la buget sunt tot mai mici, este greu de crezut ca proiectul de buget este unul fezabil, care sa poata fi pus in aplicare. Sansa ar fi compensarea datoriilor firmelor catre stat cu sumele care trebuie virate de la buget. Pana atunci insa, recomandarea mea pentru toti operatorii de transport persoane este aceea de a nu plati TVA pentru sumele aferente biletelor care trebuie rambursate de stat. Este un lucru permis in cazul legilor speciale, precum cele privind veteranii si pensionarii. Practic, nu se inregistreaza TVA pentru respectivele deconturi. Oricum, sunt surprins de capacitatea de rezistenta a firmelor de transport, iar cele mai multe dintre acestea au reusit acest lucru amanand platile catre stat“, a declarat Augustin Hagiu.

2010 debuteaza cu probleme

În actualul context, este de asteptat, mai mult ca niciodata, sa apara investitori straini interesati de segmentul transporturilor in tara noastra.

„Pentru 2010, prevad o catastrofa. Multe firme nu vor mai reusi sa treaca peste primele luni ale anului – nu mai au resurse si nici amanarea platilor la stat nu va mai fi posibila. Vor aparea blocajele pe conturi. De asemenea, anul viitor va fi unul interesant pentru firmele din afara. Prevad ca 2010 va fi anul ofertelor pentru firmele romanesti. De aceea ne-am dori ca accesul la piata sa se faca mai greu, pentru a ingradi intr-o anumita masura posibilitatea ca pe piata sa apara firme straine nou infiintate. Astfel, transportatorii romani ar avea sansa primirii unor oferte concrete, care ar duce inclusiv la pastrarea unor sume de bani in Romania. De asemenea, marii jucatori din piata interna vor cauta sa acapareze piata“, a precizat presedintele FORT.

Augustin Hagiu, presedinte FORT:

„Recomand transportatorilor sa stea linistiti in ceea ce priveste achizitia de masini. Încercam sa ne unim fortele pentru a ajunge la cinci ani de valabilitate a programului de transport si abia peste doi ani sa vedem ce investitii sunt necesare intr-un nou context legislativ“.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.