Vremuri tulburi pentru patronate

2014 a început destul de abrupt pentru patronate, după un sfârşit aglomerat al anului 2013. S-au redeschis subiecte vechi legislative şi au fost aprobate modificările normelor la Legea transporturilor, aşteptate de luni bune. Pe de altă parte, au avut loc schimbări ale conducerii la nivelul unor patronate din transporturi, iar lipsa de unitate continuă să caracterizeze mişcarea patronală, deşi toţi par să îşi dorească o voce unică, mai puternică… cel puţin pentru obiectivele comune. După cum veţi vedea în declaraţiile pe care ni le-au dat lideri ai unor importante patronate din domeniu, multe dintre obiectivele propuse în 2014 se regăsesc în strategiile tuturor şi, mai mult decât atât, toţi cei intervievaţi îşi doresc unitate. Din păcate, se pare că în transporturi orgoliile sunt mai importante sau… poate jocurile de culise. Am încercat în primul număr din 2014 al revistei Ziua Cargo să surprindem planurile asociaţiilor patronale. Vă invităm, în următoarele pagini, să parcurgeţi declaraţiile liderilor ramurii transporturilor şi logisticii.

Dragoş Geleţu, preşedintele Asociaţiei Române de Logistică (ARILOG)

„Sunt mai multe obiective ale ARILOG asupra cărora aş vrea să mă opresc. Aş începe cu aducerea logisticii mai aproape de oameni şi promovarea asociaţiei şi în cadrul activităţilor pe care le organizăm de Ziua Logisticianului, care sperăm să devină într-un timp scurt un eveniment de referinţă în industrie. Avem în vedere, de asemenea, promovarea premiilor de excelenţă, deoarece ştim că există pe piaţa din România proiecte demne de admirat şi competitive. Trebuie să crească însă nivelul de încredere al celor care sunt direct implicaţi în dezvoltarea acestor proiecte. Alte obiective constau în axarea evenimentelor pe care le organizăm pe nevoile şi problemele membrilor, în încercarea de a le arăta că există soluţii şi modele de urmat precum şi în promovarea Best Practice şi a competenţelor personalului din industrie prin săptămâna testărilor în logistică şi prin cele 3 sesiuni anuale de certificare ELA. În paralel, vom continua colaborarea cu Universităţile interesate pentru a le furniza membrilor noştri potenţial uman în domeniile deficitare.

2014 va fi un an de aşezare şi restructurare, în care clienţii operatorilor logistici ridică probleme legate de costuri şi optimizări, iar operatorii se vor confrunta cu provocări legate de reorganizarea depozitelor pentru clienţii din mediul online, dar şi provocări legate de livrări Just in Time şi de dezvoltare a reţelelor de distribuţie.

În ceea ce priveşte îmbunătăţirea comunicării cu operatorii din domeniu, întâmpinăm o situaţie dificilă pentru că, deşi noi avem idei, teama de a nu cădea în practicile anticoncurenţiale îi determină pe membrii noştri să fie reticenţi. Ca şi în 2013, situaţia politică din ţară reprezintă cea mai mare provocare în 2009. Criza politică din 2013 a afectat rezultatele financiare ale anului.“

Siegfried Mayer, secretarul general al Asociaţiei Patronale a Transportatorilor Europa (APTE) 2002

„Ca urmare a unor poziţii critice a unor membri ai APTE 2002, suntem nevoiţi să regândim direcţiile de acţiune ale patronatului, integrând şi părerile critice. Fără să comentez sub nicio formă situaţia nou creată, constat cu o extremă amărăciune că aceste critici sunt departe de a servi unitatea mult dorită, cauzând demisia de onoare a preşedintelui Confederaţiei Naţionale Rutiere – CNR, domnul Augustin Hagiu (n.r. CNR reunește asociațiile patronale APTE și FORT). Personal cred că acest lucru este o pierdere imensă, greu de suplinit şi deocamdată nu sunt pregătit să răspund niciunei întrebări pe această temă.

La nivel de APTE 2002, vom continua lupta cu problemele din sistem. În ciuda protestului din decembrie, lucrurile continuă să se mişte foarte greu.

Ministerul este reticent, destul de greoi în a răspunde cerinţelor transportatorilor privind normalizarea sectorului. Problemele sunt multiple, iar dacă nu suntem atenţi la cerinţe, ne putem afunda într-o capcană din care nu vom putea ieşi sub nicio formă. Din păcate, unitatea în transporturi lasă de dorit şi ar trebui lucrat foarte mult în această direcţie. Pentru că, până în acest moment, nu am avut şedinţe aprofundate pe tema aceasta şi pe tema priorităţilor aferente anului 2014, voi rămâne într-un cadru general. Subliniez, însă, că unitatea ar trebui să fie una dintre principalele priorităţi ale breslei. În aceeaşi direcţie, avem în vedere o mai bună mediatizare a cerinţelor noastre şi o mai profundă conştientizare a membrilor noştri asupra faptului că nu avem altă şansă de a reuşi decât aceea de a da glas societăţii civile, patronatelor, a doleanţelor legitime de normalitate. Din păcate, este destul de greu a găsi pe cineva, în contextul politic actual, pe care să ne putem baza. Eu cred că politicul şi-a depăşit deja capacităţile sau cel puţin şi-a arătat reala valoare sau reala dorinţă de a schimba ceva. Altfel spus, nu doreşte să se schimbe nimic. Nu doreşte să se axeze pe doleanţele reale ale societăţii civile. Iar în acest context se pune întrebarea legitimă: oare cum putem merge noi înainte? Nu ştiu. Trebuie însă ca, în scurt timp, să fie găsită o cale. De ce le e frică guvernanţilor noştri? Vedem că UE, respectiv Comisia Europeană, are influenţe foarte mari asupra lor. Atunci ar trebui să găsim o cale de a ajunge cu doleanţele noastre la nivelul CE, sensibilizând forurile competente asupra disfuncţionalităţilor din transporturile româneşti, găsind calea de a transpune atât litera, cât şi spiritul legislaţiei unionale, în legislaţia autohtonă. Aşteptările concrete pe care le avem în 2014 sunt cele conturate încă de anul trecut. Deocamdată, amenzile privind transportul rutier nu au fost reduse iar disfuncţionalităţile din sistem continuă (HG 69 şi OG 43). Sunt cerinţele legitime ale breslei de transport, care aşteaptă. Ordinul 1.567 a prins formă, dar reprezintă doar o fază incipientă, prin prorogarea în 2015 a prevederilor legislative introduse prin OG 11/2013. Dar autorizarea vehiculelor sub 3,5 t şi cu 9 locuri rămâne încă valabilă. În patronatul nostru, cei cu vehicule sub 3,5 t au o pondere foarte mică, dar cred că şi acest sector ar trebui să îşi definească liderii, să se coaguleze în mişcarea patronală şi să facă presiuni asupra legiuitorului. Pe bună dreptate, nu putem să fim luptători ai «dreptăţii» într-un sector ai cărui reprezentanţi nu vor să participe la luptă.“

Augustin Hagiu, fost preşedinte al Confederaţiei Naţionale Rutiere (CNR)

„Trebuie să continuăm presiunea constructivă la nivelul Guvernului, pentru a fi promovate actele normative promise la întâlnirea care a avut loc la începutul lui decembrie. Avem în bătaia puştii HG 69 privind amenzile, aflată pe circuitul de avizare, şi OG 43, care este în acest moment în Parlament şi trebuie promovată de urgenţă pe ordinea de zi a plenului. În paralel, urmărim introducerea articolului lipsă din Legea 38 privind taximetria, care ar permite combaterea transportului ilicit de persoane fizice. Aceste trei acte normative reprezintă o prioritate într-o primă etapă. Următorul pas are în prim plan acte normative care vizează Ministerul Finanţelor sau al Marilor Proiecte. Dar abia după ce vom trece de prima etapă vom stabili care sunt priorităţile anului 2014. Este un an dificil, alunecos, în care pot apărea schimbări de situaţie la nivelul ministerelor, la nivelul Guvernului, care să ne pună în dificultate şi să genereze pierderi importante de timp. 2014 este un an incert şi din perspectiva Parlamentului, unde acte normative de mare importanţă sectorială trec de comisii, dar se blochează atunci când este vorba despre plen – nu ştim la ce să ne aşteptăm. Va fi un an foarte dificil, pentru că vorbim în primul rând despre o stare totală de incertitudine în transporturi. Din perspectiva economică, pe partea operaţională, constatăm în continuare că vor scădea fluxurile de pasageri, iar în ceea ce priveşte transporturile de marfă, problemele continuă. Doar pe fondul promovării unor acte normative, ele vor mai putea fi estompate. Trebuie să luptăm în continuare inclusiv până la organizarea unui al doilea protest împotriva introducerii taxei speciale de drumuri ca acciză la carburanţi. Ea ar fi posibilă doar dacă ar exista o măsură de returnare a unei părţi din acciză către aceia care fac transport comercial, aşa cum se întâmplă peste tot în Europa. Din păcate, devalorizarea leului în raport cu euro agravează situaţia actuală. În ceea ce priveşte confederaţia patronală pe care am reprezentat-o, pot spune că din ce în ce mai mulţi transportatori înţeleg care este rolul patronatelor reale în peisajul transporturilor româneşti, însă, din păcate, această organizaţie nu a atins maturitatea necesară notorietăţii actuale.

Pentru mine personal, anul a început cu o mare dezamăgire. Sunt un om de echipă şi asta am încercat să formez întotdeauna, însă nu suport nedreptatea şi trădarea. Am renunţat definitiv la funcţia de preşedinte CNR. Nu am urmărit niciodată funcţia şi nici nu mă interesează în viitor. Nu organizaţia reprezintă o problemă, ci orgoliile şi dorinţa de dezbinare a unora ce simt frustrarea…

Las locul liber pentru aceia ce îl doresc cu ardoare şi încearcă să îl ocupe, cu speranţa că viitoarea conducere va fi una ce nu va accepta ce nici eu nu am permis, şi anume trădarea şi reprezentarea intereselor personale. Nu o să îi părăsesc pe transportatorii ce merită o reprezentare corectă şi lipsită de interese personale. Ni se alătură şi activează alături de noi oameni care au un cuvânt de spus, dar care, până acum, au preferat să stea în umbră, şi se reactivează persoane care n-au fost active în ultima perioadă, dar au făcut parte din structurile patronale într-o formă sau alta. Vestea cea bună este că apar în continuare asociaţii. FORT a fost unul dintre cei mai puternici militanţi ai apariţiei asociaţiilor independente la nivel local şi judeţean. Putem anunţa deja că s-a mai născut o asociaţie – Asociaţia Transportatorilor Mureş – este o mare bucurie pentru FORT. Vom continua acţiunile în plan extern. Mă refer la relaţiile în zona europeană şi în zona asiatică, pe care le-am dezvoltat în ultima perioadă. În ceea ce priveşte dezvoltarea FORT pe plan intern, ne gândim foarte serios la apariţia unor unităţi de tip cooperativ pentru a atrage şi mai mult transportatorii mici şi mijlocii de marfă. Avem în vedere planuri de acţiune pe o perioadă de 5 ani, dar ele trebuie actualizate în funcţie de dorinţa majorităţii. Mizăm pe lucruri pragmatice, fără a face jocuri politice. Urmărim strict interesul patronal, aşa cum am făcut-o întotdeauna, şi încercăm să ne ţinem departe de mizeria din zona patronală din transporturi. Acestea sunt premisele pentru 2014. E un an mai greu decât 2013, din punctul nostru de vedere, şi chiar dacă vor apărea nişte corecţii legislative, care vin, din păcate, prea târziu, acestea nu vor fi în măsură să rezolve problemele generate de contextul economic, care va fi şi mai dificil. Este un an în care firmele de transport trebuie să ducă din nou o luptă de rezistenţă. Pentru cei puternici, cei care ştiu să se informeze şi sunt serioşi, va fi mai uşor, dar, pentru ceilalţi, va fi din ce în ce mai greu, însă căutăm metode astfel încât să îi ajutăm să supravieţuiască.“

Doru Marian Crăc, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT)

„Cred că anul 2014 va fi mai bun decât anul 2013, deşi anul trecut obiectivele au fost realizate: mă refer la transportul de persoane, în acest sens fiind finalizate atribuirile curselor interjudeţene şi traseelor judeţene. Sperăm ca în perioada următoare să se finalizeze şi HG 69, în vederea reducerii amenzilor, iar pe partea de transport marfă Parlamentul să adopte modificarea OG 43 în ceea ce priveşte amenzile de depăşire a maselor maxime autorizate. În acelaşi timp, urmărim OG 11/2013, care a introdus autorizarea vehiculelor sub 3,5 t şi cu 9 locuri, cu toate că normele OG 27/2011 prevăd prorogarea cu un an a acestei autorizări. În acest an, vom vedea dacă o să reuşim să convingem Comisia de Industrii din Camera Deputaţilor să modifice OG 11.

Avem peste 28.000 de angajaţi reprezentaţi de FORT, iar în prezent suntem în faza de obţinere a reprezentativităţii. În acest sens am înaintat dosarul la tribunal şi listele cu salariaţii către Ministerul Muncii. Astfel, reprezentăm o voce grea în ramura noastră.

Un alt obiectiv constă în purtarea unui dialog constructiv cu alte federaţii şi patronate din domeniul nostru. Trebuie lămurite problemele de principiu şi să lăsăm orgoliile personale. Din păcate, mulţi dintre noi afişează orgolii care nu-şi au locul. În ceea ce priveşte schimbarea în bine a conduitei transportatorilor de persoane, un rol foarte important îl are ministerul de resort. Nu vom reuşi să eradicăm evaziunea fiscală atâta timp cât nu există obligaţia de a-ţi instala casă de marcat fiscală. Ghinionul nostru este că o parte dintre colegii noştri profită de această slăbiciune şi afişează preţuri de dumping atât pe cursele regulate, cât şi pe cursele regulate speciale. Din păcate, nu se face nimic, tot timpul vor fi preţuri de dumping şi vor fi eliminaţi transportatorii corecţi. Iar această situaţie nu se poate rezolva curând, pentru că este o problemă şi de mentalitate, nu numai de legislaţie. 2014 este anul de după atribuirea traseelor judeţene şi este normal să fie o perioadă în care lucrurile să se aşeze. Ar trebui să se întâmple acest lucru inclusiv cu ocazia noii şedinţe de atribuire din septembrie. Dacă am reuşi să eliminăm evaziunea fiscală, să avem o piaţă cât mai corectă de transport (ca să nu zic transparentă) şi dacă reuşim să stabilizăm programele de transport, cred că putem discuta peste câţiva ani despre o altă abordare a pieţei transporturilor de persoane. Dar, deocamdată, nu putem să discutăm decât asupra a ceea ce se întâmplă.

Încercăm, în cadrul FORT, să gândim o soluţie pentru a vedea cum trebuie abordat un nou program de transport.“

Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR)

„Din punct de vedere legislativ, trebuie să precizez că a apărut Ordinul 1567 care a modificat Ordinul 980 şi sperăm că se va modifica şi HG 69 privind amenzile, în direcţia reducerii acestora. În paralel, aşteptăm să iasă şi acea ordonanţă de urgenţă privind pirateria, care ar putea proteja transportul regulat de persoane, afectat puternic de acest fenomen, care se manifestă în toată ţara. Doamna ministru al Transporturilor, Ramona Mănescu, şi-a asumat acest act normativ, acceptând să fie promotoarea lui.

Această ordonanţă este foarte importantă pentru transportatori, iar dacă nu va ieşi, reacţiile din partea pieţei vor fi puternice. În fond, nu cerem bani Guvernului. Mai mult, susţinem statul prin cupoanele acordate persoanelor defavorizate, pentru care nu primim compensaţiile financiare.

Un alt act normativ pe care îl avem în vedere este Ordinul 733/2013, privind şcolile de şoferi. Sperăm ca doamna ministru să înţeleagă flagelul care se manifestă în domeniu, mascarada pe care o reprezintă aceşti instructori care încasează bani la negru. Din 1.400 de şcoli, 800-900 sunt în regulă. Blocarea Ordinului 733 nu a fost corectă, dar nu comentez deciziile justiţiei. Aşteptăm să se termine procesele şi solicităm să se scoată un ordin provizoriu, pentru că din septembrie – octombrie până acum nu avem un act normativ în baza căruia să funcţionăm. Funcţionăm din inerţie. Dacă rezolvăm aceste puncte, putem spune că am avut un sfârşit şi un început de an bune. În ceea ce priveşte transportul metropolitan, perioada noiembrie – decembrie 2013 a fost foarte grea, cu numeroase negocieri. Am avut foarte multe întâlniri, la care au participat preşedintele Consiliului Judeţean, prefectul, împreună cu primarii din Ilfov şi cu transportatorii care deservesc zona Bucureşti – Ilfov. În ceea ce priveşte transportul judeţean, sunt probleme pentru că nu s-a finalizat licitaţia la nivelul mai multor judeţe – la Alba, la Bistriţa. Sperăm să deblocăm situaţia şi în aceste judeţe. În cadrul comisiilor de dialog social, inclusiv în legătură cu modificarea HG 69, am subliniat că nu trebuie tras la răspundere angajatorul pentru faptele şoferului. De exemplu, cine trebuie să dea bilete, angajatorul sau angajatul? De aceea am cerut ca şoferul să plătească atunci când alege să nu dea bilet şi să bage banii în buzunar. Unitatea transportatorilor este foarte importantă. Am avut împreună cu preşedintele FORT, Doru Marian Crăc, o voce comună la ANRSC. Consider că, în ceea ce priveşte interesele comune ale transportatorilor, ar trebui să avem mereu consens. În ceea ce priveşte protestul din 9 decembrie, unde COTAR nu a participat, vreau să precizez că nu am dorit să se creadă că suntem implicaţi politic în această acţiune. De aceea am dat acel comunicat şi i-am invitat pe toţi la masa dialogului. Nu suntem împotriva protestelor. Dar atenţie! Suntem pentru cele aprobate legal. În ceea ce priveşte dezvoltarea patronatului, avem în vedere ca preşedinţii de filiale judeţene să atragă transportatorii şi să-i ţină aproape inclusiv pe cei care nu sunt membri, chiar dacă în unele judeţe mai sunt şi alte organizaţii patronale. Nu dorim să fie acolo un război, aşa cum a fost între Camera Naţională a Taximetriştilor şi alte asociaţii de taxi. Până la urmă, interesele sunt comune. Dorim ca preşedinţii de filiale să ţină aproape cu toate organizaţiile de transport. Mergem pe ideea de deschidere. Nu văd de ce să nu avem un protocol sau o minută făcute în acest sens. Avem interese comune privind acte normative care ar trebui adoptate. De ce să nu le susţinem cu toţii?! De ce să nu avem un punct unitar de vedere?!“

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.