Semnal de alarmă!

Parc vechi… riscuri în creştere. Tabloul parcului naţional de vehicule frigorifice arată cel puţin îngrijorător, ţinându-se cont de cerinţele la care ar trebui să răspundă suprastructurile care transportă mărfuri perisabile. Dar certificatele de agreare ATP nu sunt controlate în trafic de autorităţile cu atribuţii în domeniu. Aşa că… de ce să investeşti?!

 

România a aderat în 1998 la Acordul privind transportul mărfurilor perisabile (ATP), prin intermediul Ordonanței 75/1998. În lumina Ordinului de Ministru al Transporturilor în vigoare, toate vehiculele care activează în domeniu ar trebui să fie agreate ATP, a explicat Cristian Bucur, Şef Departament Omologări Individuale și Inspecţii Tehnice în cadrul RAR. El a precizat că, în practică, Registrul Auto Român nu este foarte implicat în acest domeniu, întrucât nu există solicitări din partea transportatorilor, iar atribuţiile autorităţii se vor reduce şi mai mult după ce va fi eliminată obligativitatea ca inspecţia tehnică periodică pentru vehiculele agreate pentru transportul mărfurilor perisabile să fie realizată în exclusivitate la RAR, conform unui proiect de act normativ aflat pe circuitul de aprobare la Ministerul Transporturilor.

„La solicitarea transportatorilor, s-a decis eliminarea din legislaţie a obligativităţii ca vehiculele autorizate ATP să efectueze ITP doar la RAR. Modificarea OG 81 se află în fază de proiect şi estimez că, în 2-3 luni, va fi publicată în Monitorul Oficial“, a menţionat Cristian Bucur.

Concret, autorizarea ATP se obţine pentru primii 6 ani după fabricaţia suprastructurii direct de la producător, pentru ca, ulterior, să poată fi prelungită pentru perioade de 3 ani. La nivel european, se acceptă de către cei care realizează aceste autorizări două astfel de perioade de prelungire a câte 3 ani şi, în cazuri excepţionale, o a treia, considerându-se că, după trecerea acestei perioade, materialele folosite îşi pierd calităţile. „În Olanda, de exemplu, nu se acceptă transportul de mărfuri perisabile cu suprastructuri mai vechi de 10 ani“, a subliniat Şeful Departamentului Omologări Individuale și Inspecţii Tehnice în cadrul RAR.

Aproape 50% din semiremorci sunt mai vechi de 12 ani

Cum arată, în acest context, tabloul vechimii parcului de transport cu temperatură controlată?

Aproape jumătate din semiremorcile grele frigorifice aflate în evidenţa RAR datează din 2002 sau din perioada anterioară, ceea ce înseamnă că au depăşit sau vor depăşi în curând termenul de 12 ani, după care nu ar mai trebui folosite, în mod normal, pentru transportul de mărfuri perisabile. Circa 30% din autovehiculele frigorifice de până la 3,5 tone se află în aceeaşi situaţie, lucru valabil şi pentru cele cuprinse între 3,5 şi 12 t.

Cu toate acestea, cei care activează în piaţa de frig afirmă că, la nivel naţional, organele de control ale statului nu fac niciun fel de verificări privind autorizarea ATP a vehiculelor. De altfel, la nivel naţional, nu mai există decât două companii care sunt acreditate să certifice acele prelungiri de 3 ani ale autorizărilor ATP, după ce altele au decis să renunţe la această activitate, pentru că piaţa nu este interesată decât într-o foarte mică măsură să plătească o autorizare pe care nu o verifică aproape nimeni… poate uneori doar clienţii, însă, de multe ori, nici măcar ei, în fuga neîncetată după cel mai mic tarif. În momentul în care vor avea loc evenimente neplăcute pe piaţă, în care sănătatea populaţiei va fi afectată pentru că nu a fost respectat lanţul de frig (ceea ce un vehicul vechi nu mai poate şi cu atât mai puţin unul care nici nu trece printr-o autorizare), cei care vor avea cel mai mult de suferit vor fi clienţii transportatorilor, inclusiv din cauză că nu şi-au verificat furnizorii şi au acceptat servicii la marginea legii. Iar data până la care semiremorca este autorizată ATP este foarte vizibilă, fiind trecută pe o etichetă fixată în colţul stânga sus faţă.

„Având în vedere utilitatea produselor care se transportă în aceste condiţii specifice, destinate consumului uman, organele de control ale statului ar trebui să se implice, în avantajul întregii societăţi, ca să se pună ordine şi să se îndrepte lucrurile. Lanţul de frig trebuie verificat la încărcare, pe traseu şi la descărcare“, a concluzionat Cristian Bucur.

Din păcate, prea puţină lume este interesată de condiţiile în care ajung brânza sau carnea pe raft…

Se pare că astăzi doar preţul contează, fapt care aruncă mulţi furnizori de transport într-o spirală a compromisurilor, de unde repede îşi dau seama că nu mai au cum să iasă. Iar reprezentanţii Statului, care ar trebui să asigure un mediu de protecţie pentru companiile care încearcă să respecte legea (nelăsând atât de mult loc pentru subterfugii care permit scăderi artificiale – şi neloiale! – ale tarifelor) par să uite care este rolul lor. În fond, vorbim despre o piaţă care s-a obişnuit cu sintagma „Scapă cine poate!“. Se pune însă întrebarea: oare cine va pierde mai mult în final?…

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.