Achiziţia „ca la carte“ a anvelopelor

Strategia corectă de achiziţie a anvelopelor este diferită, în funcţie de tipul de transport efectuat, de mărimea flotei şi de ţara sau zona geografică unde îşi desfăşoară activitatea operatorul de transport.

Cosmin Lixandru, director general Tyre Management Consulting

Ţinta oricărui operator de transport este, sau ar trebui să fie, obţinerea celui mai scăzut cost/km din utilizarea anvelopelor.

Planul pe termen lung trebuie să conţină obligatoriu următoarele elemente:

– modalitatea de control şi efectuare a achiziţiei

– metoda de monitorizare a parametrilor – software management

– evaluarea periodică şi ajustarea strategiei – audit.

În funcţie de tipul de transport, zona geografică unde se desfăşoară transportul, strategia de achiziţie a anvelopelor este diferită pentru că indicatorii de performanţă ai anvelopelor sunt diferiţi.

Pentru o companie de distribuţie locală

Rata de daunalitate trebuie să fie un factor important în analiză. Infrastructura încă lasă de dorit în multe oraşe, iar opririle dese, pe străzi strâmte, urcări de borduri sau alte obstacole duc la o rată de daunalitate mare.

În acest caz, este clar că vor fi multe anvelope care vor fi înlocuite din motive de distrugere şi nu pentru uzură normală. Astfel, probabil se vor alege anvelope din gama buget/mediu, dar care vor fi monitorizate permanent atât la rezistenţa carcasei, cât şi la rată de uzură. Dacă sunt disponibile, anvelopele all season rezolvă şi problema logisticii de schimb de sezon. Este preferabil să se aleagă un singur furnizor de anvelope, care să aibă şi service (nu strică o unitate de service mobil), care să poată asigura şi hotelul de anvelope în cazul în care nu sunt disponibile anvelope all season.

În negocierile cu furnizorul de anvelope trebuie avut în vedere un stoc minim ţinut la furnizor. Software-ul de management al anvelopelor va da indicaţii statistice asupra celor mai bune mărci de anvelope în raportul de cost/km şi va furniza şi previzionarea consumului de anvelope, care vine în ajutorul furnizorului.

Companii de transport public local de persoane

Faţă de companiile de distribuţie, au nevoie de un punct de service cât mai apropiat de garaj. În acest caz, disponibilitatea unei unităţi mobile de service poate face diferenţa în selecţia furnizorilor. În cazul autobuzelor, se poate folosi la maxim soluţia de reşapare. În general, rata de recuperare a carcaselor este foarte bună la autobuze, iar soluţia reşapării reduce costurile cu aproximativ 30-40%.

În acest caz, achiziţia de anvelope ar trebui să ţină cont de gradul de reșapabilitate a diferitelor mărci de anvelope. În general, anvelopele din gama mediu-premium se încadrează în această categorie. Şi în acest caz, este foarte important ca sistemul de management pus la punct de transportator să fie susţinut de o soluţie software specializată. Informaţiile exacte aflate în mâinile companiei duc la economii importante pe termen lung.

În transportul intern

Operatorii care au contracte de transport intern trebuie să ţină cont în primul rând de rutele şi calitatea drumurilor pe care operează. Cei care au curse cu precădere în sudul ţării, către oraşele principale vor avea un cost/km mai mic decât cei care operează camioane în centrul şi nordul ţării.

Acolo, datorită reliefului deluros/muntos, drumurile au mult mai multe curbe şi alternate rampă/pantă. În cazul transportului de cereale, spre exemplu, este foarte posibil ca pentru remorcă să se aleagă chiar şi o anvelopă ON/OFF. În funcţie de numărul de baze pe care îl are flota, va alege unul sau mai mulţi furnizori de servicii şi anvelope.

Ar fi preferabil să se caute un furnizor care are acoperire naţională (direct sau prin parteneri) astfel încât să se discute un contract global. Disponibilitatea service-ului în afara orelor normale de program cât şi în weekend trebuie să fie un criteriu important de selecţie a furnizorului.

Chiar dacă şi în cazul drumurilor naţionale întâlnim încă destui km de drum nemodernizat, majoritatea sunt în stare foarte bună. Din păcate, deseori locurile de încărcare/descărcare nu sunt amenajate corespunzător, ceea ce conduce la o daunalitate destul de ridicată, mai ales în cazul anvelopelor de semiremorcă. Analiza trebuie să cuprindă obligatoriu un istoric al daunelor. În cazul în care numărul acestora este mic, ar trebui să se aleagă produse din zona mediu-premium.

În acest caz, chiar dacă este mic, se poate colecta un număr de carcase reşapabile care să beneficieze de o a doua viaţă. Anvelopele de direcţie, în special, au o rată foarte bună de reșapabilitate, în timp ce carcasele anvelopelor de semiremorcă în puţine cazuri mai pot fi refolosite. Dacă daunalitatea este importantă, sau sunt doar anumite rute cu daunalitate mare, este preferabil a se folosi anvelope din zona mediu-buget.

Recanelarea ar trebuie să fie practicată cu precădere la anvelopele de tracţiune ca măsură de creştere a duratei de viaţă, mai ales în cazurile în care carcasele nu sunt reşapabile. Soluţia software de management al anvelopelor va da măsura exactă a tipului de anvelopă ce trebuie folosit, mai ales în cazurile în care trebuie alese anvelope din game de preţ diferite. Costul/km este cel care trebuie să prevaleze.

În transportul internaţional

În ceea ce privește acest tip de transport, se obţin cele mai mici rate ale costului/km deoarece se merge cu precădere pe autostrăzi, cu viteză constantă. Dacă vehiculele lucrează numai în regim intracomunitar, achiziţia de anvelope devine o problemă mult mai acută. Preferabil este găsirea unor furnizori pe rutele principale de transport cu care să se lucreze atât pe parte de servicii cât şi pentru produse.

Înlocuirea înainte de vreme a anvelopelor (atunci când vin în ţară pentru ITP) poate aduce economii numai dacă acestea se montează pe alte vehicule ale operatorului. În caz contrar, chiar dacă achiziţia este mai scumpă în vestul Europei, costul global este mai mic. Datorită infrastructurii bune, daunalitatea este mică şi achiziţia de anvelope premium este cea mai potrivită. Este foarte importantă atenţia acordată mentenanţei anvelopelor, mai ales că aceasta rămâne în sarcina exclusivă a şoferului.

Cel mai bine ar fi să se implementeze un program de verificări ale anvelopelor la service-uri de roţi (costul este de circa 30 EUR pentru un ansamblu), la schimbul de şoferi cât şi la venirea vehiculului în ţară pentru ITP. Softul de management al anvelopelor este un instrument valoros şi în acest caz. Rapoartele de previzionare a consumului indică anvelopele care ar trebui schimbate, chiar fără să fie văzut camionul.

În acest fel, se evită neplăceri cu poliţia, iar siguranţa rutieră nu este afectată. Trebuie accesat şi un call center de asistenţă pentru situaţiile în care totuşi apare o distrugere de anvelopă ce duce la imobilizarea vehiculului. Este destul de costisitor, dar întârzierile şi pericolul rămânerii mult timp pe banda de urgenţă a autostrăzii poate duce la costuri mult mai mari.

Flote mari

Pentru flotele mari, cu forţă de negociere, există posibilitatea ca acestea, şi este chiar preferabil, să meargă în paralel cu 2 furnizori (principal şi secundar). În cazul acestui tip de flote, reţeaua de service, timpul de răspuns la intervenţii, disponibilitatea stocului (chiar stoc dedicat) trebuie să fie puncte obligatorii în negocierile cu furnizorii potenţiali.

O persoană dedicată pentru managementul anvelopelor cât şi software de management sunt obligatorii. Persoana respectivă va fi responsabilă pentru un buget de mai multe sute de mii de euro şi trebuie să aibă toate instrumentele necesare controlării acestui buget. Auditul extern periodic este la fel de important astfel încât managementul companiei să se asigure că bugetul alocat este bine gestionat şi nu sunt derapaje.

Există şi varianta externalizării managementului de anvelope către un producător, dar acest lucru trebuie făcut numai dacă se ajunge la concluzia că intern nu este posibil controlul. În general, este o soluţie mai scumpă şi contractul trebuie negociat foarte bine întrucât ieşirea dintr-un astfel de acord este dificilă. Trebuie ţinut cont de faptul că se pierde flexibilitatea şi că vor exista constrângeri ale furnizorului care, la un moment dat, pot fi incomode pentru transportator.

Stabilirea, implementarea şi monitorizarea unui plan pe termen lung este o condiţie esenţială pentru controlul şi reducerea costurilor cu anvelopele.

În număr tot mai mare, producătorii de anvelope asiatici sunt agresivi în dezvoltare şi devine tot mai dificil pentru transportatori să facă alegerile corecte în achiziţia anvelopelor.

Indiferent de tipul de transport practicat şi de mărimea flotei, fiecare operator de transport trebuie să aibă cel puţin o persoană responsabilă pentru managementul anvelopelor, care să implementeze planul pe termen lung. Nu trebuie să fie neapărat un angajat care să se ocupe exclusiv de această parte, dar trebuie să existe un responsabil. Sistemul de management al anvelopelor trebuie să aibă în centru programul informatic specializat şi controlul periodic. Auditul ar trebui făcut de un specialist în anvelope din afara companiei, care să poată face o poză realistă asupra gradului de conformitate a realităţii cu planul operaţional implementat de directorul general sau chiar de proprietarul companiei.

Cosmin LIXANDRU

cosmin.lixandru@windsoft.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.