Amenzi de mii de euro pentru migranţi (I)

4

Pornim din acest număr al revistei Ziua Cargo o serie de articole care ar trebui să le ofere transportatorilor informaţii menite să reducă semnificativ expunerea la amenzi considerabile atunci când realizează curse către Anglia. În momentul în care în interiorul camionului se află migranţi, sancţiunile sunt semnificative, chiar dacă şoferul nici măcar nu a ştiut că transportă pe lângă marfă şi… oameni.

 

Vă propun, într-o primă etapă, să analizăm contextul care generează astfel de situaţii. Migraţia internaţională este unul dintre cele mai vechi fenomene sociale, reprezentând o problemă de securitate internaţională. „Contrabanda cu migranţi“ este pentru crima organizată o afacere la fel de rentabilă precum traficul de droguri şi de armament, traficul de fiinţe umane, spălarea banilor, fiind în perioada modernă în strânsă corelaţie cu terorismul. În esenţă, totul porneşte de la imboldul firesc al persoanelor provenite din ţări subdezvoltate sau în curs de dezvoltare, de a îşi asigura nevoile aflate la baza piramidei lui Maslow, de a căuta o viaţă mai bună. Însă această situaţie este exploatată de către grupările infracţionale internaţionale care, contra unor sume mari de bani, oferă migranţilor posibilitatea deplasării în statul de destinaţie prin organizarea trecerilor ilegale, în diverse forme, a frontierelor altor state. De multe ori, preţul plătit de aceştia este chiar viaţa lor sau a apropiaţilor.

Atenţie la Calais!

Un focar al acestei probleme internaţionale este zona de Nord a Franţei, unde se găseşte frontiera cu Marea Britanie. Calais este un oraş deprimant în nordul Franţei, fiind cunoscut în principal ca un port de pasageri, legat prin ferry-boat-uri cu portul Dover, prin care trec anual peste 1,5 milioane de persoane. Însă acest oraş-port este foarte notoriu pentru altceva: este un loc pentru miile de refugiaţi care speră să găsească o cale de a traversa ilegal Canalul către Anglia. De când a fost închisă tabăra de refugiaţi de la Sangatte, în urmă cu 11 ani, Calais a devenit în prezent „casa“ a peste 1000 de migranţi, majoritatea căutând să evite controlul strict al poliţiei de frontieră din port şi să ajungă în Marea Britanie. Aproape toată lumea care a trecut prin Calais a auzit cel puţin o poveste despre migranţi care s-au strecurat dedesubtul unui TIR, reuşind să ajungă în Regatul Unit. Sau despre hoarde de migranţi aşteptând în apropierea portului momentul potrivit să sară într-un mijloc de transport care urmează a se îmbarca în vreun ferry-boat P&O sau a traversa Eurotunelul. Din motive similare, Imigrările din Marea Britanie lucrează în strânsă cooperare cu Poliţia de Frontieră franceză şi, de ani buni, controlul acestora se efectuează juxtapus, pe teritoriul francez, în urma unui acord al guvernelor din cele două ţări. În acest context, orice şofer profesionist al unei companii de transport rutier de mărfuri ar trebui să fie conştient de pericolul la care se expune trecând prin această zonă plină de migranţi ilegali, care aşteaptă să ajungă în Marea Britanie sub orice formă.

În astfel de capcane pot ajunge şi angajaţi ai companiilor de transport din Romania, fiind puse în pericol în primul rând viaţa şi integritatea şoferului, siguranţa şi securitatea mărfurilor transportate şi, nu în ultimul rând, credibilitatea şi reputaţia companiei.

Doar un exemplu…

În vara anului trecut, compania de transport ITIA Sped a fost notificată de către Border Force (Poliţia de Frontieră Britanică) cu privire la un incident în care a fost implicat unul dintre şoferii săi, în portul descris mai sus, Calais. Astfel, în data de 31 iulie 2013, în camionul care trebuia să efectueze un transport pe ruta România – Marea Britanie, în urma unui control inopinat, au fost descoperiţi 6 migranţi clandestini, care doreau să treacă ilegal frontiera franceză, cu destinaţia Anglia. Din cauza faptului că autorităţile britanice se confruntă zilnic cu sute de situaţii de acest tip, Home Office-ul (Ministerul de Interne Britanic) a fost nevoit să instituie o procedură de urgenţă aplicabilă în astfel de cazuri, conform căreia şoferul depistat în situaţii de acest gen nu mai este cercetat dacă nu sunt indicii temeinice că ar fi complice la săvârşirea infracţiunii de trafic de migranţi, ci i se aplică o amendă. În cazul descris, şoferul companiei ITIA Sped, D.P., a fost amendat cu 400 de lire sterline pentru fiecare migrant clandestin, ajungându-se la suma de 2.400 de lire sterline. Mai mult decât atât, întrucât statisticile englezilor susţin că 9 din 10 şoferi străini prinşi în astfel de circumstanţe au cunoştinţă şi consimt la astfel de fapte, pentru a atrage responsabilitatea companiilor de transport, au instituit amenzi şi pentru acestea. Astfel, compania ITIA Sped a primit o amendă de 800 de lire sterline pentru fiecare migrant ilegal depistat în camion (în total 4.800 de lire), răspunzând solidar şi pentru faptele angajatului, ceea ce, în final, a dus la un prejudiciu imediat pentru companie de 7.200 de lire sterline, aproximativ 36.000 lei. Aceasta pentru că nu a putut face dovada că şi-a instruit/informat angajatul cu privire la riscurile migraţiei ilegale şi nu a depus toate diligenţele pentru a se asigura că şoferul său cunoaşte regulile pe care trebuie să le urmeze în situaţia în care ajunge într-o astfel de zonă de risc. Am precizat prejudiciul imediat, dar compania de transport a mai avut şi alte cheltuieli ocazionate de acest incident, cu avocaţi din Marea Britanie, pentru a contesta în instanţă amenzile sau măcar a obţine mai multe detalii despre incident pentru a încerca ulterior recuperarea sumei de 2400 de lire plătită pentru fapta şoferului. Cert este că, pe parcursul acestor proceduri, timpul acordat pentru plata amenzii s-a scurs, iar cu prima ocazie când un alt camion ITIA Sped cu aceeaşi destinaţie s-a prezentat la îmbarcare pe ferry-boat în portul Calais, autorităţile britanice l-au reţinut şi au comunicat urgent companiei menţionate că plata amenzii trebuie efectuată urgent, în caz contrar, camionul urmând a fi sechestrat, imputându-se 400 de lire sterline pe zi pentru depozitare. În situaţia în care era pus în pericol contractul cu un partener străin, la care se adăuga imaginea mai mult sau mai puţin reală creată despre români, administratorul Itia Sped, Ion Lixandru, a fost nevoit să renunţe la căile de atac şi să efectueze de urgenţă plata (n.r. Itia Sped face transporturi regulate în Anglia, 2 sau 3 camioane la ferry-boat în fiecare săptămână, iar o cursă Calais-Dover durează o oră. Astfel, dată fiind perioada scurtă de timp, pentru a evita arestarea camionului, plata a fost făcută de partenerul englez în numele Itia Sped). Cu siguranţă, nu este primul patron de firmă de transport care trece prin astfel de momente, dar nici ultimul. Ce se poate face pentru a evita incidente de acest gen, precum şi de a fi asociat cu fapte ilegale deosebit de periculoase, veţi afla în următorul număr al revistei.

Ultima oră

În ultima perioadă, evenimentele din Siria, precum şi reizbucnirea conflictului în Irak au dus la dublarea numărului de imigranţi care ajung în Calais, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Acest lucru a atras inflamarea relaţiilor cu locuitorii oraşului francez, care s-au manifestat violent în diverse acţiuni de protest, cerând autorităţilor o soluţie în calea valului de imigranţi care pare de nestăvilit. Ca primă măsură, autorităţile britanice au informat că vor trimite în zonă gardul de protecţie folosit în timpul summitului NATO din Cardiff, pentru a limita accesul imigranţilor în zona de frontieră. Însă există şi alte zone de risc în Calais, unde autocamioanele pot staţiona fie în parcări, fie în staţii de alimentare cu carburant, moment deosebit de prielnic pentru migranţii ilegali să se ascundă în diverse locuri sau chiar să pătrundă în remorci. De asemenea, în perioada următoare, controalele în punctele de trecere a frontierei dintre Franţa şi Marea Britanie vor fi mult mai stricte, iar depistarea unor migranţi ilegali ascunşi în camioane va duce la ore întregi de întârziere şi, prin efectul de domino, la consecinţe negative în relaţia cu clienţii.

Mihai CAZACU

Consultant anti-fraudă

mihai.cazacu@consultant.com

4 COMENTARII

  1. Buna ziua! Anul trecut am trecut in Uk. Am intrat la 2 controale la Calais apoi m.am pus pe linia de îmbarcare la vapor. Surpriza a fost ca au venit cu câinele și mi.au găsit emigranți. Am avut remorca sigilată și prelata tăiată sus. Pe acolo au intrat și au lipit.o fără a putea fi observată de afară. Problema mea este că nu mai stau la adresa din buletin și nu știu dacă mi.a venit sau nu ceva amendă. Precizez ca remorca nu am încărcat.o eu si am luat.o de la un alt coleg. Ce mi se poate întâmpla? Sunt speriat de anumiți oameni care spun că dacă trec si am amendă pe care nu o pot achita mă vor aresta. Nu mi se pare corect să răspund pt ceva ce nu am făcut. Va rog frumos răspuns ot ca peste 2 zile trebuie să plec la o altă firmă și sunt destul de speriat. Multumesc!

  2. Buna ziua,

    In cazul in care se aplica amenzi in legatura cu imigrantii clandestini, la acest moment acestea se emit dupa aproximativ un an de la data incidentului.

    De cele mai multe ori, se aplica amenda atat firmei cat si soferului. Prin urmare, puteti contacta firma unde ati lucrat pentru a va informa daca au primit amenda.

    Amenda este una civila, iar daca termenul de plata a trecut se retine camionul pana se face plata.

    Mai multe informatii gasiti pe site-ul: https://www.clandestineentrants.com

  3. Buna ziua!In cei 6 ani de cind trec cu camionul in UK acum o saptamina pe linie la vapor au gasit 6 clandestini.La intrare in port am fost cotrolat de francezi cu ciinele si nu au zis nimic, cum spuneam pe linie tot cu ciinele englezi au gasit clandestinii.Nu aveam sigiliu la remorca, am facut dovada ca am facut pauza in parcare securizata dar nici nu sa uitat la ia.Va rog invatatima ce demersuri pot face pt a nu lua amenda nici eu nici firma.Sint dispus sa pun avocat dar nu stiu pe nimeni in zona Calais- Dover Va rog daca puteti sami recomandati pe cineva sa ma ajute.Va multumesc!

  4. Buna seara!Tatal meu a fost prins cu 8 emigranti in 2017.El a fost cel care a anuntat autoritatile si jandarmii au incheiat un proces verbal si emigrantii au fost retinuti.s-a intors la serviciu in tara dupa ce a primit o instiintare acasa si cei de la firma au zis ca se vor ocupa de acest lucru.I s- a mentionat ca totul este incheiat pt ca ei au completat niste formulare si le.au trimis statutui.Totul s-a intamplat in portul Calais.Astazi a primit o instiintare cum ,ca are de plata 4000 de lire.si dava vrea sa conteste ,aceasta se face in 28 de zile.va rog indrumati.ne si spuneti-ne ce putem face si unde sa ne indreptam.el nu mai lucreaza acum la acea firma

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.