BEST PRACTICES: FM Logistic – Consolidarea in sectorul de retail pentru FMCG

Seria studiilor de caz preluate de pe www.bestlog.org continua cu un exemplu despre cum poate consolidarea sa rezolve problemele de eficienta in sectorul bunurilor de larg consum.

Inceputul lui 2005 a fost important pentru piata poloneza, volumele vanzarilor au crescut, fapt ce a dus la o frecventa mai ridicata a comenzilor de retail plasate la producatori. Furnizorul de servicii logistice trebuia astfel sa gestioneze mai multe comenzi in aceeasi perioada de timp, iar costurile de transport au crescut din cauza grupajelor neeficiente. Mai mult, si preturile combustibililor erau in crestere, iar congestionarea in trafic a transformat procesul de distributie in FMCG intr-unul mai complex. Pe piata poloneza a devenit evident ca, datorita cotei crescute a comertului traditional in canalele de distributie, procesele logistice nu erau eficiente iar costurile desfasurarii acestor procese cresteau rapid. Practica consolidarii isi propunea sa grupeze activele si echipamentele din domeniul logisticii pentru maximizarea avantajelor pentru utilizatori. Pentru FM Logistic, aceasta a insemnat optimizarea utilizarii transporturilor si impartasirea costurilor de dis tributie si depozitare intre partenerii in proiect. Principalul scop al consolidarii era acela de a combina comenzi plasate de retaileri la producatori pentru a crea livrari de camioane complete. Existau zile dedicate de consolidare in punctele de livrare, insa frecventa era mai mare.

Solutia

In loc sa se concentreze pe detinerea bunurilor, consolidarea incuraja compania sa isi adapteze solutiile la noile conditii de piata, la concurenta extrema si la criza economica. Pe baza experientei FM in Franta, sucursala poloneza a implementat ideea de consolidare, insa conceptul de consolidare a fost accelerat catre anumite caracteristici ale pietei. In Franta, tara de origine a conceptului de consolidare, FM Logistic si Carrefour au decis sa coopereze cu furnizoride FMCG pentru optimizarea proceselor logistice pe de o parte si castigarea avantajului competitiv pe de alta parte. Consolidarea a inceput in 2004 in Franta prin contributia FM, a Carrefour si a trei producatori de FMCG – Benedicta, Nutrimaine si Pastacorn. In 2005, s-au alaturat sistemului alti 3 mari producatori iar la jumatatea anului 2007 inca sase case de expeditie regionale. Sistemul a fost croit pe nevoile tuturor partenerilor. Pe piata poloneza erau implicati mai multi producatori de FMCG iar practica insasi avea caracteristici diverse. Consolidarea s-a extins si la alti retaileri in afara de Carrefour – iar FM Logistic a definit cateva puncte de livrare comune pentru toti producatorii participanti. FM Logistic Polonia a adaptat solutia franceza la cerintele pietei poloneze unde comertul conventional detinea o cota de piata ridicata in sectorul FMCG. Aceasta a insemnat ca trebuiau implicati un numar ridicat de distribuitori pentru ca modelul sa fie profitabil. Mai mult, pentru a acoperi intreaga piata, produsele trebuiau sa fie disponibile la numeroase puncte de livrare. Procesul de consolidare era organizat de FM Logistic care juca rolul de coordonator. Producatorii, pentru care FM reprezenta un operator logistic, trimiteau comenzile clientilor lor catre FM a carui responsabilitate era sa livreze bunurile solicitate in cadrul de timp specificat. In cazul consolidarii, era posibila relationarea comenzilor de la diversi producatori cu aceeasi destinatie.

Provocari

Consolidarea a fost un concept nou pentru FM Logistic.

Provocarea 1: Cooperarea cu patru producatori diferiti de FMCG – deoarece erau concurenti, initial nu erau dispusi sa se implice in proces si sa impartaseasca informatia.

Provocarea 2: Absenta infrastructurii corespunzatoare constituie un obstacol pentru definirea unui anumit punct de livrare care sa permita consolidarea.

Provocarea 3: A fost dificil sa se faca estimari inainte de implementarea corespunzatoare a consolidarii.

Lectii invatate si factori de succes

Nevoia de cooperare, incredere si impartasire a informatiilor intre parteneri. Practica consolidarii se bazeaza pe impartasirea informatiilor, mai ales in cazul cerintelor de comanda si distributie. Toti producatorii trebuiau sa paseze comenzile de la clienti conform unei scheme pregatite de FM Logistic. Mai mult, includerea FM in planul de promovare s-a dovedit a fi esentiala pentru asigurarea fluxului continuu de produse corespunzatoare in timpul stabilit. Procesele interne de la producatorii de FMCG reprezentau o componenta indispensabila a procesului de ansamblu. Aceasta se aplica si departamentului de logistica si celui de vanzari, care percepeau consolidarea in moduri diferite. Departamentul de vanzari nu se concentra pe reducerea cos turilor, ci pe cresterea volumului si valorii vanzarilor. Pentru FM Lo gistic era important sa demonstreze departamentului de vanzari ca vanzarile nu vor fi afectate de consolidare. Consolidarea este un proces de lunga durata si un proces de schimbare. Schimbarile rapide si frecvente in conditiile si structurile de pe piata insemnau ca practica, odata implementata, necesita monitorizare continua. Punctele de livrare pot diferi in timp (in functie de existenta infrastructurii corespunzatoare) iar volumele de livrare pot creste. FM Logistic relationa comenzile de la producatori, executand o singura livrare catre locatia retailerului, care cuprindea toate produsele comandate de la mai multi producatori. Multumita acestui sistem, FM trimitea transporturi complete, oferind o frecventa mai ridicata de livrare, lucru foarte important pentru sectorul FMCG.

Beneficii

Din punct de vedere economic

Practica a avut un impact serios asupra calitatii serviciilor, utilizarii resurselor si capacitatii de raspuns a FM Logistic si a clientilor sai. Calitatea serviciilor oferite de FM s-a imbunatatit iar portofoliul a fost largit, FM de venind o companie mai competitiva. Aproape toate livrarile se realizau la timp iar timpul necesar pentru descarcarea marfurilor a fost, de asemenea, redus semnificativ. Cat priveste utilizarea capacitatii, consolidarea a dus la imbunatatirea ratelor de onorare pentru transporturile rutiere si a dus la eliminarea aproape completa a grupajelor.

Din punct de vedere al mediului

Practica de consolidare a avut o influenta considerabila asupra emisiilor de CO2 (care au fost reduse cu 51% in Franta). Avand in vedere ca 28% din emisii proveneau din operatiunile de transport, consolidarea a reprezentat o solutie simpla a problemelor. Mai mult, consumul de combustibil a fost redus cu 50%.

Transferabilitate

Consolidarea ca practica reprezinta o solutie globala pentru producatorii de FMCG, intampinand perfect nevoile lor, asigurand o frecventa ridicata a livrarii si produse proaspete la rafturile retailerilor. Practica poate fi implementata in regiuni unde este dificil sa se identifice resurse de transport si unde masurile de reducere a costurilor sunt foarte importante.

Limitari

Cea mai importanta limitare privind practica de consolidare este data de susceptibilitatea la conditiile de transport (miros, calitate, posibilitate de stivuire). Este, de asemenea, esential ca si canalele si punctele de livrare sa fie la fel pentru toti partenerii. Mai mult, companiile mici nu au suficiente volume de livrare pentru a deveni parteneri iar producatorii de FMCG de top nu sunt dispusi sa lucreze cu concurenti de mai mici dimensiuni

 

Adriana PALASAN

Managing Partner Supply Chain Management Center

www.esupplychain.eu

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.