CNADNR are 1,3 miliarde lei datorii către constructori. Ponta: Anul acesta plătim doar 200 de milioane

Premierul Victor Ponta a anunţat, luni, că datoriile CNADNR către constructori, pentru lucrările pe care aceştia le-au realizat deja în infrastructura rutieră se cifrează la “779 de milioane de lei lucrări facturate, plus lucrări de până la 1,3 miliarde de lei efectuate şi încă nefacturate, aflate pe circuitul de facturare”. Banii nu vor putea fi achitaţi în totalitate anul acesta, întrucât Guvernul nu dispune decât de 200 de milioane de lei pentru astfel de cheltuieli. Prim-ministrul i-a chemat la Palatul Victoria pe reprezentanţii constructorilor, să le dea vestea cea proastă. La discuţii au fost prezenţi cei de la ASTALDI, FCC, Max Boegl, PaCo, Impresa Pizarotti, Straco Group, Euroconstruct şi Strabag. 

Victor Ponta a dat vina pe guvernarea PDL, care a comandat lucrări fără să aibă bani şi a lăsat finanţarea în spinarea Guvernului USL.

“Ca să explic mai simplu, foştii miniştri ai Transporturilor, pentru că e vorba de mai mulţi miniştri, şi conducerile CNADR au comandat, practic, lucrări pentru care nu existau bani în buget, pe principiul “lucraţi, faceţi şosele, autostrăzi şi o să vedem când o să avem bani, o să vi-i dăm”. Din păcate, în acest moment s-a ajuns la situaţia în care aceste lucrări efectuate conform contractelor, conform licitaţiilor, conform procedurilor legale, dar pentru care CNADR-ul nu avea rezervă şi acoperire bugetară, aceste datorii sunt de 779 de milioane de lei, fiind însă şi alte lucrări deja efectuate şi încă nefacturate, aflate pe circuitul de facturare, de până la suma de 1,3 miliarde de lei. Sunt, practic, bani pe care CNADNR-ul şi Guvernul României îi datorează, dar bani pe care nu i-a prevăzut nimeni în bugetul CNADNR-ului”, a precizat prim-ministrul după întâlnirea de la Palatul Victoria cu reprezentanţii constructorilor.

Amintim însă că la rectificarea bugetară din august, Guvernul a tăiat 1,25 miliarde de lei din bugetul Ministerului Transporturilor, deşi Ponta spune că nu şi de la CNADNR.

La rectificarea de săptămâna viitoare, MTI va primi o “firimitură” de 2,5 milioane de lei.

Ultimul tronson din A2, neplătit

Dintre lucrările ce trebuie plătite, premierul a enumerat ultimul tronson din Autostrada spre Constanţa, Cernavodă-Medgidia, ce va fi gata în 15 noiembrie şi reprezintă “230 de milioane de lei facturate”, precum şi lucrările de la Piteşti-Mioveni

“În acest moment avem facturate lucrări fără finanţare de 800 de milioane de lei. La rectificare am identificat deja 200 de milioane, dar mai trebuie nişte sume, pentru că, practic, pe 15 noiembrie m-au informat cei de la ASTALDI că se finalizează ultimul tronson din Autostrada spre Constanţa. De asemenea, avem de finalizat lucrările la Piteşti-Mioveni. Sunt câteva proiecte importante pe care le finalizăm şi pe care trebuie să le plătim”, a adăugat Ponta.

Paradox: lucrare finalizată înainte de termen

S-au mai întâmplat însă şi lucruri paradoxale pentru România: o lucrare terminată înainte de termen. Astfel, tronsonul din A2 era prevăzut în contract să fie gata în ianuarie anul viitor, însă ASTALDI l-a şi dat în circulaţie în regim de drum naţional, în vară -, ceea ce reprezintă o problemă financiară pentru Guvern.

“Problema e că trebuie să îi şi plătim pentru ce au făcut, mergem pe Autostradă până la Constanţa dar, deocamdată, mergem fără să fi plătit, ceea ce nu e absolut în regulă!, a spus Ponta.

“Nu vom reuşi anul acesta să achităm toate datoriile”

“Nu vom reuşi anul acesta să plătim toate datoriile, lucru care creează o mare problemă, nu doar pentru firmele care au lucrat, ci mai ales pentru firmele mai mici, subcontractorii acestora, pentru că mai departe se duce în jos tot acest blocaj financiar, către firme mai mici, furnizori pentru marii antreprenori. Important este să le acordăm siguranţa că îşi vor primi banii şi eşalonarea foarte clară a modului şi a perioadei de timp în care îşi vor primi datoriile”, a precizat el.

Cum va împărţi CNADNR cei 200 de milioane de lei celor 8 companii mari de constructori, nimeni nu ştie.

“Nu mai poţi comanda lucrări dacă nu ai bani”

“Am discutat cu reprezentanţii constructorilor, aceştia, până la urmă, nefăcând altceva decât să execute ordinele de lucrări pe care le primiseră de la Ministerul Transporturilor şi de la CNADR. Am discutat cu aceştia în primul şi în primul rând intrarea într-o disciplină şi într-o normalitate: nu mai poţi să comanzi lucrări dacă nu ai bani. E ca şi când te duci la restaurant, comanzi de mâncare şi spui o să văd de unde o să am banii să plătesc – asta au făcut Guvernele trecute, iar acum, ca şi în alte domenii, Guvernul actual trebuie să plătească nota finală”, a reclamat Ponta.

“Nu am retras banii de la cofinanţări”

El a asigurat că, în privinţa modului în care se desfăşoară accesarea fondurilor lucrărilor efectuate din fonduri structurale, “absolut fiecare euro necesar pentru cofinanţare a fost şi este afectat în bugetul actual”.

Ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, a confirmat şi el: “Nici nu aveam voie (să retragem banii, n. red.)”.

“După corecţiile financiare, vom reporni şi programele POS-T”

“În mod sigur, pe Programul Operaţional Transporturi sunt lucruri de îmbunătăţit şi avem şi aici auditurile făcute pentru perioada 2009-2011, audituri care au relevat probleme în desfăşurarea şi utilizarea fondurilor europene şi audituri care în final vor duce cel puţin la corecţii financiare, în momentul în care aceste corecţii financiare vor fi aplicate, putem evident vorbi de repornirea programelor”, a adăugat premierul.

Bugetare multianuală în 2013-2016. Estimările, după 15 noiembrie

Victor Ponta a spus că i-a informat pe constructori că în 2013-2016 va fi o bugetare multianuală, iar estimările vor fi anunţate după 15 noiembrie, astfel încât companiile internaţionale şi cele româneşti care participă la licitaţii să poată avea o previziune  asupra fondurilor alocate din buget.

“În 2013-2016 vom avea o bugetare multianuală. Am discutat cu ei şi vom prezenta după 15 noiembrie estimările referitoare la această bugetare multianuală în aşa fel încât fiecare dintre marii constructori – majoritatea sigur, sunt companii internaţionale şi nu companii româneşti, dar vorbesc şi de companiile româneşti care participă la licitaţii – să poată să aibă o previziune realistă şi serioasă asupra fondurilor ce vor fi alocate din bugetul naţional lucrărilor de infrastructură în perioada 2013-2016”, a precizat Ponta.

Priorităţile Guvernului USL, mai încolo

“De asemenea, a rămas să discutăm în momentul în care avem această previzionare bugetară şi principalele sau, dacă vreţi, priorităţile Guvernului USL referitor la infrastructură, care sunt acele autostrăzi şi drumuri pe care le considerăm absolut prioritare şi pentru care vom afecta fondurile necesare. În momentul în care vrem şi lucrăm în 100 de locuri odată, practic nu terminăm niciuna din aceste lucrări. A fost o întâlnire necesară şi utilă şi vă vom ţine la curent cu capacitatea noastră de a achita aceste datorii istorice”, a adăugat el.

Deszăpezirea, la secret

Victor Ponta a mai spus că a discutat cu constructorii şi despre deszăpezire şi că va avea o videoconferinţă cu prefecţii pe această temă, când va da şi mai multe lămuriri.

CNADNR va plăti în această iarnă 6.250 de euro/km pentru dezăpezirea drumurilor naţionale şi autostrăzilor, iar bătălia pe contracte este acerbă. Ofertele s-au deschis în septembrie, dar încă nu au fost anunţaţi câştigătorii.

La Autostrada Soarelui există un tronson pentru care nu s-a înscris nimeni. Ministrul Silaghi nu pare îngrijorat, afirmând că “avem şi mijloace proprii”. “Deci avem şi dotare proprie, CNADNR are şi mijloace proprii. Dacă nu se va înscrie nimeni, le vom face prin mijloace proprii”, a asigurat el.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.