CODUL DE ETICĂ: Un concept prea sofisticat pentru compania mea?

Etica servește descifrării și evaluării felului în care acțiunile noastre zilnice sunt acceptate de societate. Iar un cod de etică reprezintă un set de reguli după care ni se ghidează acțiunile în societate, în familie, la muncă.

De cele mai multe ori, ne referim la etică prin concepte asociate: onestitate, cinste, adevăr, corectitudine sau echitate. Și da, fiecare dintre noi avem aspirații în a fi tratat cu onestitate și corectitudine, în a nu fi furat sau mințit de către semenii săi deși, de multe ori, aplicat la propria persoană, toate aceste concepte capătă frontiere mai fluide, uneori ajustabile sau pe care le considerăm negociabile.

Dar, într-o companie antreprenorială, poate încă în dezvoltare, la ce servește un cod de etică pus pe hârtie? Nu e oare un concept prea sofisticat? Ceva corporatist?

Scopul

Orice companie dorește rezultate, a fost creată pentru a produce valoare adăugată, pentru a crește și a fi sustenabilă. Un cod de etică poate ghida CUM se obțin aceste rezultate. Chiar și în companiile mici, oamenii care sunt în contact direct cu clienții sau cei care nu au funcții decizionale au răspunderi și trebuie să ia decizii în care clarificări asupra a ceea ce este acceptabil sau nu sunt absolut necesare. Acest cod de conduită etică este baza tuturor politicilor, principiilor și procedurilor care se aplică în companie. Baza sistemului de management al performanței, a principiilor după care oamenii sunt recunoscuți, promovați, recompensați.

Beneficii

Iată beneficiile unui cod de etică în orice fel de companie, mică sau mare:

– În primul rând, reputația companiei are de câștigat. Orice client va fi încântat să afle că este servit de o companie, de o echipă care pune preț pe comportamente și valori legate de cinste și onestitate, confidențialitate.

– Ajută la soluționarea conflictelor, a situațiilor dificile sau ambigue legate de relații de afaceri, atât în interiorul, cât și în exteriorul companiei.

– Ajută la clarificarea relațiilor între management și angajați, comunică clar valorile importante pentru acționariat și le susține prin explicații concrete, pe înțelesul fiecărui angajat în parte.

– Poate cel mai important: face clar ce este acceptabil și ce nu în compania voastră!

Mai sunt și alte câteva beneficii pe care le puteți lua în calcul pe termen lung:

– ajută la definirea culturii companiei, a unui climat de integritate și excelență;

– setează mult mai clar așteptările angajaților și îi ghidează în situații ambigue;

– creează premisele unui climat de comunicare deschis, mai ales în situații delicate.

Cum se face?

Daca ați luat decizia să redactați un astfel de cod în firma voastră, iată câteva elemente de luat în calcul:

– În primul rând, implicați echipa. Explicați-le care sunt acele aspecte foarte importante pentru dumneavoastră, valorile pe care le doriți respectate, care sunt principiile și comportamentele pe care doriți să le accentuați sau să vă asigurați că vor fi respectate. Permiteți echipei să aibă întrebări, să exprime păreri și să exprime îndoieli, dacă le au. Dacă acestea nu sunt clarificate, viitorul document va avea, mai degrabă, șanse de eșec, decât de succes.

– Odată dezvoltat și implementat acest cod, va trebui să devină parte a fiecărui proces de training, la angajarea oricărui nou venit în companie. În acest fel, dați un mesaj clar despre ce așteptați în materie de comportament la locul de muncă și ce este acceptat și ce nu.

– Tratați acest cod de etică așa cum tratați orice procedură: actualizati-l la intervale regulate, în cazul în care compania crește și se schimbă relațiile de afaceri, de muncă, dacă actualizați setul de valori după care vă ghidați, totul trebuie luat în considerare. Faceți din codul vostru de etică un instrument de management, un document „viu”. Mare atenție însă: nu renunțați la fundamentul său și nu dați mesaje contradictorii între ce este scris în codul de etică și comportamentele zilnice din companie. Nu puteți susține onestitatea și cinstea, în timp de faceți ceva afaceri la negru!

Câteva exemple: ce poate conține codul dumneavoastră de etică

În privința conținutului acestui document, nu există o listă obligatorie. Dar, dacă ne uităm pe site-uri ale unor companii de succes și studiem ce scriu la capitolul Cod de etică, găsim câteva aspecte comune:

  1. relațiile dintre noi, cei care lucrăm la această firmă, conducerea și acționariatul companiei;
  2. relațiile cu clienții;
  3. relația noastră cu administrația centrală, locală sau cu alte instituții ale statului și organisme de reglementare;
  4. relația noastră cu societatea: pentru ce ne simțim responsabili (comunitatea locală, mediul etc.);
  5. cum abordăm situațiile conflictuale, atât în interior, dar și cu clienții;
  6. cum acționăm pentru a proteja averea și bunurile companiei;
  7. cum acționăm pentru a avea înregistrări contabile corecte, ce principii stau la baza relației cu statul, ce considerăm confidențial;
  8. ce reprezintă conflict de interese și cum îl abordăm;
  9. cum abordăm dreptul la proprietate și ce reprezintă un comportament moral.

Sper că am oferit suficiente argumente pentru a vă invita să reflectați la nevoia de a avea, simplu, pe maximum două pagini, un document care să vă călăuzească pe dumneavoastră și pe cei ce lucrează pentru dvs. în a crește o companie sănătoasă. Atunci când lucrurile merg bine, nu ne punem întotdeauna problema unui astfel de cod. Dar, în momente dificile, un cod al principiilor și relațiilor între oameni își va dovedi valoarea înzecit!

Madi Rădulescu, MBA, ACC

Managing Partner MMM Consulting

madi.radulescu@mmmconsulting.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.