Cum alegi anvelopa potrivită… şi cum o urmăreşti

Cheltuielile cu anvelopele ocupă un loc important în economia costurilor unei companii de transport. Care sunt cele mai bune metode de optimizare a acestei categorii de costuri şi cum arată experienţa celor care au ales un sistem de management în domeniu, am aflat cu ocazia mesei rotunde organizate de revista Ziua Cargo la începutul lunii septembrie.

 

Un management defectuos al anvelopelor poate genera cheltuieli impresionante, dacă ne ducem cu gândul la ce este mai rău, atât pe plan uman, cât şi economic – pentru firmă, de aceea soluţiile oferite de producători de anvelope pentru o bună gestiune pe acest segment trebuie privite cu atenţie. În foarte multe cazuri, o anvelopă de calitate, corect aleasă pentru tipul de transport efectuat, poate oferi o soluţie de cost mult mai bună decât una ieftină.

Raportul preţ – calitate

Înainte de a face o achiziţie în materie de anvelope, trebuie ca firma să îşi analizeze bine capacitatea financiară, ţinând cont inclusiv de faptul că un preţ mic înseamnă, în mod normal, un număr semnificativ mai mic de kilometri efectuaţi cu aceleaşi cauciucuri. „Procentul pe care anvelopele îl reprezintă în totalul costurilor pe kilometru variază în funcţie de tipul de transport. Este mai mic atunci când vorbim despre transport internaţional, dar creşte semnificativ la intern şi mai ales în sectorul materialelor de construcţii. Noi facem transport de mărfuri pulverulente la nivel naţional şi tracţionariat intracomunitar pentru cereale şi mărfuri generale cu prelată, iar în cazul agregatelor, unde se merge pe macadam cam 40%, costul anvelopelor poate ajunge la valori semnificativ mai mari“, a afirmat Ilie Răduţă, director general TCS. Acest cost suplimentar însă poate fi atenuat prin alegerea anvelopelor potrivite pentru aplicaţia la care urmează să fie folosită maşina, şi nu numai. „Din punct de vedere statistic, procentul de 5% din total costuri este corect, reprezentând media europeană. Atunci când vorbim despre o anvelopă premium, ştim că este vorba de un produs de calitate – producătorul a investit în acea anvelopă, iar optimizarea costurilor cu anvelopele şi combustibilul se poate face prin alegerea unor anvelope cu parametrul Rezistenţa la Rulare optimizat. Trebuie urmărită, în paralel, cu atenţie şi presiunea din anvelope. Aceasta reprezintă un element extrem de important în obţinerea acelui cost optim. Altfel spus, dacă vorbim despre o abatere de 20% (în loc de 9 să fie 7,2 bar – situaţie frecvent întâlnită în România), costurile unitare se majorează şi ele cu aproximativ 20%“, a punctat Dragoş Sora, Area Manager South – East Europe, Business Unit Truck, Pirelli Tyres Romania.

Soluţii de externalizare

Există companii care au decis să apeleze la soluţii de externalizare pe segmentul de anvelope, semnând contracte cu furnizori de servicii specializaţi pentru a ţine lucrurile sub control. „Am externalizat managementul anvelopelor către un furnizor de servicii al unui brand premium, iar pentru monitorizarea serviciilor, am ales şi un al doilea furnizor, tot de la un brand premium, pentru un număr mic de camioane. Pot compara astfel calitatea serviciilor de care beneficiez“, a declarat Cristina Budoaica, manager de transport OTZ. Ea a adăugat că presiunea în anvelope este monitorizată şi intern, reprezentând responsabilitatea şoferului. Externalizarea managementului anvelopelor poate oferi o serie de informaţii cheie, potrivit lui Mircea Mănescu, director general Ahead Logistics Romania. „Trebuie să ştii performanţa anvelopelor şi costul pe kilometru, pentru că, în fond, aceasta contează. Dispunem de un software unde se introduc datele pentru a calcula performanţa pe acest segment. Am încercat tot felul de anvelope şi, uneori, am avut surprize neplăcute de la branduri mari, alteori surprize plăcute de la anvelope reşapate. Din punctul meu de vedere, soluţia este externalizarea, pentru a elimina situaţiile când şefii de garaje îşi «acoperă» şoferii. Cel mai indicat este să vină cineva din afară, care poate spune direct: «Aici nu e bine! De ce aveţi presiunea asta?!»“, a spus Mircea Mănescu. La o companie externă care oferă servicii de management al anvelopelor a apelat şi International Lazăr Company, care a introdus, de asemenea, reguli foarte stricte pe acest segment. „Evidenţa anvelopelor noastre este pe serie, iar la fiecare intervenţie, există o fişă care se anexează facturii de manoperă, care este apoi introdusă într-un program IT. Ştim astfel în orice moment unde se află acea anvelopă şi ce s-a întâmplat cu ea. Am achiziţionat de curând 600 de anvelope, care vor intra sub incidenţa unui contract în urma căruia furnizorul va fi în legătură permanentă cu şeful nostru de coloană. Concret, furnizorul se duce la depozitul logistic, preia anvelopele potrivite, pentru ca apoi să le monteze la noi în curte. În paralel, un angajat International Lazăr Company monitorizează această activitate, verificând inclusiv presiunea prin sondaj“, a arătat Viorel Popescu, Şef Aprovizionare International Lazăr Company. El a ţinut să precizeze că o presiune care nu respectă normele duce inclusiv la creşterea consumului de carburant, un factor important în calculul parametrilor de performanţă după care şoferii sunt bonusaţi. Altfel spus, paza bună trece primejdia rea şi de aceea, chiar dacă există un contract de management al anvelopelor, este bine să mai existe încă o verificare. Acest lucru este valabil şi pentru Rombus Transport, companie membră a grupului Eurolines, care a decis să schimbe sistemul de management al anvelopelor din acest an, când parcul a fost înnoit. „Managementul anvelopelor a fost externalizat până în acest an, când am decis să gestionăm singuri, din acest punct de vedere, jumătate din flotă, dar verificarea presiunii se face la noi în garaj pentru tot parcul. De asemenea, şoferii care au impresia că este ceva în neregulă solicită o verificare de presiune“, a explicat Mihaela Ilie, Fleet Controller, Rombus Transport.

Distribuţia trebuie privită altfel

Chiar dacă anvelopele chinezeşti sunt de o calitate sensibil mai scăzută, există şi situaţii unde, paradoxal, acestea ajută la eficientizarea costurilor. La capitolul distribuţie, elementele care trebuie luate în calcul arată altfel. „Pentru parcul de distribuţie de 3,5 t, folosim anvelope chinezeşti premium, care sunt puţin mai bune decât o anvelopă ieftină europeană. Am încercat să utilizăm un brand premium european, dar am rulat cu aceste anvelope cu doar 40.000 km mai mult decât cu cele chinezeşti. Luând în calcul kilometrii în plus, dar şi diferenţa de preţ, am constatat că e mai bine să folosim produsele chinezeşti. Aceasta pentru că, pe segmentul de distribuţie, uzura este mai ridicată ţinând cont de manevrele la încărcare/descărcare, iar riscurile pe care le implică şinele de tramvai, de cale ferată sunt ridicate“, a explicat Mihai Iancu, director general GTI Logistic. El a menţionat că, pentru camioanele de linie, care fac legătura între depozitele companiei, sunt utilizate anvelope premium europene.

Mici trucuri de optimizare

Fiecare companie, indiferent dacă a ales sau nu să utilizeze serviciile externe de management al anvelopelor, mai apelează şi la alte elemente pentru optimizarea costurilor. În cazul semiremorcilor, există o schemă bine pusă la punct, după care ar trebui permutate anvelopele pentru a le prelungi viaţa. Dacă discutăm de un trailer tridem, este cunoscut faptul că uzura anvelopelor de pe prima şi ultima axă este cauzată de frecuşul de la viraje, nu de la rularea efectivă pe asfalt. „Cu o mare experienţă ca inginer auto, în care am folosit multe branduri de anvelope, noi, second-hand sau reşapate, spun că un manager de flotă trebuie să ştie totul despre anvelopă, monitorizând, pe baza seriei, cu exactitate, ce s-a întâmplat cu ea pe tot parcursul vieţii, de când a fost montată. Această monitorizare, internă sau externalizată, descurajează şi vânzarea anvelopelor de către şoferi, lucru care se practică în România“, a subliniat Sorin Filip, Logistics Manager al Carpatcement Holding. Indiferent că discutăm de anvelope noi sau second hand, reşapate sau recanelate, durata de viaţă a acestora este influenţată de modul de exploatare. „La începutul zilei, şoferul ar trebui să verifice la nivel vizual starea anvelopelor, şi, la câteva zile măcar, folosind un manometru. Se poate întâmpla în unele situaţii ca presiunea să fie prea mare – astfel se distruge atât anvelopa, cât şi suspensia. În cazul unei presiuni prea mici, avem un consum mai mare şi o uzare prematură a anvelopei“, a adăugat Sorin Filip. Pentru a optimiza costul cu anvelopele, Pirelli propune o soluţie ce presupune montarea unor senzori în anvelope, care se citesc cu ajutorul unui aparat ce interoghează valoarea presiunii. „Există flote cărora le-au fost montaţi aceşti senzori, iar la finalul anului vom trage linie şi vom vedea economia realizată. În România, momentan oferim soluţia fixă, după montare senzorii fiind «interogaţi manual», dar urmează să aducem şi a doua soluţie, dinamică, ce avertizează, în timp real, managerul de flotă dacă sunt probleme cu presiunea“, a explicat Dragoş Sora, Area Manager South – East Europe, Business Unit Truck, Pirelli Tyres Romania. El a subliniat că presiunea corectă înseamnă a obţine o durată maximă de viaţă a anvelopelor, dar şi un consum mai mic de carburant, economii care pot să ajungă până la 3% din totalul anual al acestor costuri.

Exploatare şi garanţie

Garanţia a reprezentat unul dintre subiectele pe care le-au adus în discuţie participanţii la masa rotundă, ridicând problema defectelor care pot atrage după sine înlocuirea anvelopelor de către fabricant. „Într-adevăr, cele mai mari probleme vin din exploatare. Dar aceasta nu înseamnă că nu pot exista şi defecte de fabrică, ce se pot observa în prima parte a vieţii unei anvelope sau, la montaj, caz în care aceasta se înlocuieşte“, a arătat Cosmin Lixandru, director general Tyre Management Consulting, explicând că se poate ca un lot să aibă o problemă de amestec sau că, din cauza unui fir în plus în compoziţia anvelopei, la rulaj, să se uzeze incorect. Toate acestea sunt însă depistabile, dar printr-o monitorizare corectă. De altfel, producătorii încurajează ca orice fel de neregulă să fie semnalată oficial. „Orice vânzător este obligat să dea răspuns unei reclamaţii. Există o procedură care urmează termenele legale“, a concluzionat Dragoş Sora, Area Manager South – East Europe, Business Unit Truck, Pirelli Tyres Romania.

Anvelopa trebuie folosită strict cu presiunea recomandată de producător

Sorin Filip, Logistics Manager al Carpatcement Holding:

„Dacă anvelopa este prea umflată, pot apărea riscuri precum:

– Uzuri premature în mecanismul de direcţie

– Uzuri premature ale suspensiei

– Uzura prematură a anvelopei (neuniformă, în special pe coamă)

– Pericolul de explozie

– Reducerea aderenţei anvelopei la suprafaţa de rulare, ceea ce înseamnă un spaţiu de franâre mai mare şi posibilitatea de a derapa pe drumuri alunecoase (se recomandă ca pe zăpadă şi polei să se circule cu presiunea mai scăzută în pneuri).

 

Dacă anvelopa este prea moale, riscurile se pot manifesta în direcţii precum:

– Uzura neuniformă şi prematură a anvelopei, mai ales pe părţile exterioare; la presiuni foarte mici se poate distruge anvelopa şi chiar janta

– Uzura prematură a mecanismului de direcţie, deoarece se depune un efort mai mare la virare

– Uzura pematură a suspensiei, deoarece o anvelopă corect umflată preia din rolul suspensiei

– Creşte consumul de carburant.“

 

Viorel Popescu, şef aprovizionare International Lazăr Company: „Un manager trebuie să aibă instrumente de verificare şi să se asigure că elementele prinse în factură s-au realizat în realitate. Această verificare nu se poate face însă decât aleatoriu, de către responsabilul tehnic din garajul fiecărei companii.“

 

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.