De la agonie la adaptare

Adaptarea“ la noile conditii a fost cuvantul de ordine pentru companiile care au trecut peste ultimii doi ani, dar cum poate face acest lucru un dealer de autobuze, care a ajuns de la peste 350 de unitati comercializate in 2008, la 20 vandute in urmatorii doi ani si cinci luni? Reducerea drastica a costurilor, dar si diversificarea activitatii pentru asigurarea unui venit minim constant au fost principalele elemente care au asigurat supravietuirea pentru Anadolu Automobil Rom.

Ultimii doi ani au afectat toate domeniile de activitate, dar putine au suferit in aceeasi masura precum segmentul vehiculelor comerciale destinat transportului de persoane. In parte, aceasta situatie poate fi explicata si de specificul pe care il are acest segment. Practic, vanzarile de autovehicule destinate transportului de calatori au fost conditionate in cea mai mare masura de licitatiile organizate pentru atribuirea traseelor judetene si interjudetene. In anii cu licitatie, se vindeau multe unitati, iar in ceilalti ani numarul autovehiculelor comercializate se reducea drastic. In 2008, a fost ultima atribuire si apoi a inceput criza…

Reducere si diversificare

Anadolu Automobil Rom, importator al marcii Isuzu, a comercializat peste 800 de autobuze in Romania. Peste 350 de masini au fost vandute numai in 2008. Criza a fost insa dura – 10 masini van dute in 2009, 10 masini vandute in 2010, nici una anul acesta. O situatie imposibil de anticipat si extrem de greu de gestionat. „Directorul de export al fabricii din Turcia spunea ca graficele lor privind vanzarile arata relativ bine, dar piata din Romania a avut o cadere inexplicabila, de la peste 300 de unitati la 10. In Romania, anii de licitatie au adus cresteri artificiale bazate pe previziunile firmelor de a castiga trasee, dar oricum, si intr-un an prost, aveam vanzari de peste 100 de autobuze“, a aratat Magda Pesu, director vanzari Anadolu Automobil Rom. In aceste conditii, reducerea costurilor a fost cea mai importanta masura pentru a supravietui, iar restructurarile nu puteau fi evitate. De asemenea, renegocierea contractelor cu furnizorii nu putea fi neglijata. „Au fost si disponibilizari, in jur de 10 angajati, care nu si-au mai gasit locul in conditiile actuale. Practic, nu ne-am mai concentrat pe vanzari, ci pe post-vanzare. Am largit aria de servicii. Anterior, ne ocupam cu servicii de mentenanta si reparatii ale autobuzelor vandute, multe dintre acestea fiind in garantie. Service-ul era in permanenta plin. Din 2009, s-a redus bugetul alocat de transportatori pentru service si de aceea ne-am extins activitatea si catre domeniul asigurarilor. Am primit dosare de dauna, am inceput colaborarile cu firmele de asigurari… Practic, veniturile din activitatea de service si vanzare piese reprezinta peste 80% din veniturile actuale ale companiei si asta in conditiile in care si aceste venituri au scazut“, a precizat Magda Pesu. Numarul masinilor in service a scazut si pentru ca multi transportatori prefera sa nu isi repare masinile iesite din garantie in serviceuri autorizate, chiar daca nu detin garaje sau service-uri proprii. Nici comercializarea pieselor de schimb nu a scapat de efectele recesiunii.

„Astazi, comertul cu piese neomologate este foarte dezvoltat. Pentru a supravietui, transportatorii utilizeaza piese contrafacute si aleg manopera ieftina, angajandu-si mecanici. Serviciile de reparatii au fost internalizate, insa fara certificarile si autorizarile necesare de la RAR. Totusi, vanzarea de piese merge relativ bine, chiar daca si pe acest segment s-au inregistrat scaderi“, a spus directorul de vanzari Anadolu Automobil Rom. Deschiderea unei statii ITP si autorizarea service-ului inclusiv pentru alte marci au reprezentat pasi firesti pentru cresterea veniturilor. „Am semnat de curand un contract cu o firma germana, care ne-a pus la dispozitie know-how, a asigurat scolarizarea personalului pentru diferite marci, ne aduce echipamente specifice pentru service si piese si astazi avem un service multimarca pentru vehicule comerciale si turisme“, a completat Magda Pesu. Totodata, a fost diversificata oferta de autobuze, fiind aduse in tara modele Citimark, destinat transportului urban, si Novobus, un nou model, mai accesibil, de autobuz interurban.

Leasingul – de la suport la competitor

Redresarea pietei se va face lent, in conditiile in care exista in continuare numerosi factori care intarzie cumpararea de masini noi. La ora actuala, sunt foarte multe masini trase pe dreapta. Numerosi transportatori nu isi mai folosesc intregul parc si, eventual, la nevoie, iau piese de pe masinile neutilizate pentru cele aflate in exploatare. In plus, oferta de vehicule second-hand a devenit tot mai atractiva, odata cu preluarea unui important numar de vehicule de catre societatile de leasing. „Se vand foarte multe autobuze Turquoise second-hand, auto vehicule pe care noi le-am livrat in 2008 si care, intre timp, au fost recuperate de firmele de leasing“, a aratat Magda Pesu. In unele cazuri, firmele de leasing au devenit competitori, mai mult sau mai putin loiali pentru dealeri. „In 2009, am pierdut foarte multe dosare din cauza atitudinii neloiale a firmelor de leasing. Faceam eforturi mari in identificarea unor clienti, in intocmirea dosarelor pe care le depuneam la societatile de leasing, iar acestea ii convingeau pe clienti ca nu se incadreaza sa achizitioneze un autobuz nou, dar nu este nici o problema sa preia unul vechi. Astfel, clientii nu au avut de ales.

De la agonie la adaptare

„Adaptarea“ la noile conditii a fost cuvantul de ordine pentru companiile care au trecut peste ultimii doi ani, dar cum poate face acest lucru un dealer de autobuze, care a ajuns de la peste 350 de unitati comercializate in 2008, la 20 vandute in urmatorii doi ani si cinci luni? Reducerea drastica a costurilor, dar si diversificarea activitatii pentru asigurarea unui venit minim constant au fost principalele elemente care au asigurat supravietuirea pentru Anadolu Automobil Rom. Magda Pesu, director vanzari Anadolu Automobil Rom: Cu foarte multe eforturi, veniturile din activitatea de service s-au mentinut la un nivel constant. Am investit mult in promovarea serviciilor, iar de curand am autorizat service-ul si pentru alte marci. Criza ne-a invatat sa ne gestionam afacerea in alt mod, sa reducem costurile si sa identificam alte surse de profit.“ „Ultimii doi ani au afectat toate domeniile de activitate, dar putine au suferit in aceeasi masura precum segmentul vehiculelor comerciale destinat transportului de persoane. In parte, aceasta situatie poate fi explicata si de specificul pe care il are acest segment. Practic, vanzarile de autovehicule destinate transportului de calatori au fost conditionate in cea mai mare masura de licitatiile organizate pentru atribuirea traseelor judetene si interjudetene. In anii cu licitatie, se vindeau multe unitati, iar in ceilalti ani numarul autovehiculelor comercializate se reducea drastic.

In 2008, a fost ultima atribuire si apoi a inceput criza…

Reducere si diversificare

Anadolu Automobil Rom, importator al marcii Isuzu, a comercializat peste 800 de autobuze in Romania. Peste 350 de masini au fost vandute numai in 2008. Criza a fost insa dura – 10 masini vandute in 2009, 10 masini vandute in 2010, nici una anul acesta. O situatie imposibil de anticipat si extrem de greu de gestionat. „Directorul de export al fabricii din Turcia spunea ca graficele lor privind vanzarile arata relativ bine, dar piata din Romania a avut o cadere inexplicabila, de la peste 300 de unitati la 10. In Romania, anii de licitatie au adus cresteri artificiale bazate pe previziunile firmelor de a castiga trasee, dar oricum, si intr-un an prost, aveam vanzari de peste 100 de autobuze“, a aratat Magda Pesu, director vanzari Anadolu Automobil Rom.

In aceste conditii, reducerea costurilor a fost cea mai importanta masura pentru a supravietui, iar restructurarile nu puteau fi evitate. De asemenea, renegocierea contractelor cu furnizorii nu putea fi neglijata. „Au fost si disponibilizari, in jur de 10 angajati, care nu si-au mai gasit locul in conditiile actuale. Practic, nu ne-am mai concentrat pe vanzari, ci pe post-vanzare. Am largit aria de servicii. Anterior, ne ocupam cu servicii de mentenanta si reparatii ale autobuzelor vandute, multe dintre acestea fiind in garantie. Service-ul era in permanenta plin. Din 2009, s-a redus bugetul alocat de transportatori pentru service si de aceea ne-am extins activitatea si catre domeniul asigurarilor. Am primit dosare de dauna, am inceput colaborarile cu firmele de asigurari… Practic, veniturile din activitatea de service si vanzare piese reprezinta peste 80% din veniturile actuale ale companiei si asta in conditiile in care si aceste venituri au scazut“, a precizat Magda Pesu. Numarul masinilor in service a sca zut si pentru ca multi transportatori prefera sa nu isi repare masinile iesite din garantie in serviceuri autorizate, chiar daca nu detin garaje sau service-uri proprii. Nici comercializarea pieselor de schimb nu a scapat de efectele recesiunii. „Astazi, comertul cu piese neomologate este foarte dezvoltat. Pentru a supravietui, transpor tatorii utilizeaza piese contra facute si aleg manopera ieftina, angajandu-si mecanici. Serviciile de reparatii au fost internalizate, insa fara certificarile si autorizarile necesare de la RAR. Totusi, vanzarea de Oricum, cred ca aceste lucruri se vor regla pana in 2013“, a precizat directorul de vanzari Anadolu Automobil Rom.

S-a dezvoltat importul de vehicule foarte vechi in ultimii ani, a luat amploare importul de autobuze foarte vechi, cu an de fabricatie intre 1990 si 2000, iar acest lucru duce la o imbatranire accelerata a parcului de autovehicule destinate transportului de calatori. „Taxa de poluare este foarte mica, iar autovehiculul se amortizeaza in cateva luni si, astfel, investitia este rentabila, iar autobuzele mai noi sunt folosite la alte activitati. Atata vreme cat firmele private si companiile publice sunt interesate doar de achizitia de autobuze second-hand, evident ca aceia care investesc in autovehicule noi par inconstienti. Solutia ar putea fi reprezentata de catre o taxa de poluare mai mare sau un sistem de impozitare care sa tina cont de vechimea mijlocului de transport. Cred ca starea tehnica a vehiculelor care circula pe sosele ne priveste pe toti“, a completat directorul de vanzari Anadolu Automobil Rom.

Magda Pesu, director vanzari Anadolu Automobil Rom

Cu foarte multe eforturi, veniturile din activitatea de service s-au mentinut la un nivel constant. Am investit mult in promovarea serviciilor, iar de curand am autorizat service-ul si pentru alte marci. Criza ne-a invatat sa ne gestionam afacerea in alt mod, sa reducem costurile si sa identificam alte surse de profit.“

Nu am avut sperante pentru 2011. Chiar daca ar fi avut loc licitatia in acest an, gradul de indatorare al transportatorilor era extrem de mare si nu si-ar fi permis sa achizitioneze autobuzele de care aveau nevoie si nici nu ar fi gasit institutiile financiare dispuse sa ii finanteze.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.