DNA: Licitația de la Metrorex, trucată. Trei membri din comisia Metrorex, urmăriți penal

Valeriu Picu, Gabriel-Constantin Sburlan şi Mihai-Marian Andronescu, membri ai comisiei de licitaţie din Metrorex pentru atribuirea acordului-cadru privind achiziţia trenurilor de metrou pentru Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon, sunt cercetaţi penal de DNA deoarece au trucat licitația și au desemnat câștigătoare compania spaniolă Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) SA Bilbao.

Anterior, cei trei au făcut o vizită în Spania la sediul producătorului, unde ar fi fost mituiți, spun anchetatorii.

Fostul director general al Metrorex, Aurel Radu, care a demnisionat în 24 martie la ordinul ministrului Transporturilor, Ioan Rus, nu apare în anchetă.

Totul apare într-un răspuns oficial al DNA, la solicitarea Mediafax. Astfel, procurorii anticorupţie fac verificări cu privire la posibila săvârşire a infracţiunilor de luare de mită, abuz în serviciu şi folosire, în orice mod, direct sau indirect, de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informaţii.

De asemenea, procurorii îl anchetează pe Ovidiu Băncescu, reprezentant al Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) SA Bilbao. El este suspectat de complicitate la abuz în serviciu, instigare la folosire, în orice mod, direct sau indirect, de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informaţii şi dare de mită.

“În perioada octombrie 2014 – martie 2015, suspecţii Picu Valeriu, Sburlan Gabriel-Constantin şi Andronescu Mihai-Marian, în calitate de membri ai comisiei de evaluare a ofertelor, privind procedura de achiziţie publică pentru atribuirea acordului – cadru ‘Achiziţia de trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon’, au contribuit la trucarea licitaţiei având ca rezultat adjudecarea acesteia de către Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) SA Bilbao. Firma câştigătoare a subcontractat lucrările unei societăţi româneşti”, arată Direcţia Naţională Anticorupţie.

La adjudecarea acestei licitaţii de către CAF SA Bilbao a contribuit şi Ovidiu Băncescu, care l-a instigat pe Valeriu Picu să îi furnizeze informaţiile vizând ofertele şi condiţiile celorlalte firme participante la licitaţie.

“Astfel, în aceeaşi perioadă, suspecţii Picu Valeriu, Sburlan Gabriel-Constantin şi Andronescu Mihai-Marian, în calitate de membri ai comisiei de licitaţie, au furnizat informaţii reprezentanţilor CAF Bilbao, având ca rezultat vicierea gravă a procedurii şi semnarea, de către CAF Bilbao, a procesului-verbal de adjudecare a licitaţiei“, susţin procurorii anticorupţie.

Totodată, în perioada 15 – 18 februarie a.c., cei trei membri ai comisiei de licitaţie din Metrorex au acceptat o călătorie în Spania, la sediul fabricii CAF din Beasain, plătită de CAF SA Bilbao, aceasta fiind intermediată de către suspectul Băncescu, iar ulterior, Picu a încasat de la reprezentantul firmei spaniole contravaloarea unor servicii de traducere, la preţ supraevaluat.

Contestațiile Astra Arad și Alstom, în aer

Întrucât procurorii DNA au intrat pe fir, percheziționând sediul Metrorex și ridicând documente, CNSC a suspendat soluţionarea contestaţiilor depuse de Alstom Transport şi Astra Vagoane Călători împotriva câștigătorului licitaţiei, până la terminarea anchetei penale.

Totodată, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a respins, în 24 aprilie, cererea de suspendare a procedurii de atribuire, formulată de către Metrorex.

Licitație de 440 milioane euro

Licitaţia, în valoare estimată de 1,556 miliarde lei, fără TVA (440 milioane euro, cu TVA), este cea mai mare a Metrorex pentru achiziția de vagoane de metrou. Lansată la jumătatea anului trecut, vizează achiziţia a minim 43 şi maxim 51 de trenuri pentru Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon, cu 258, respectiv 306 vagoane, printr-un acord-cadru cu până la 4 contracte subsecvente.

Metrorex a primit în 15 octombrie 5 oferte, din partea:

Astra Vagoane Călători: 1,14 miliarde lei (260 milioane euro, fără TVA)

Alstom Transport (Franța): 322,2 milioane euro, fără TVA

CAF (Spania): 309,3 milioane euro, fără TVA

CSR Qindao (China): 272,3 milioane euro, fără TVA

Pesa (Polonia): 1,5 miliarde lei, fără TVA (341 milioane euro, fără TVA).

După cum se poate observa, oferta Astra este de departe cea mai avantajoasă ca preț, fiind urmată de compania chineză. Cu toate acestea, nici una dintre ele nu a fost desemnată câștigătoare.

Finanțarea, dintr-un credit BEI 

Finanţarea urmează a fi asigurată dintr-un credit extern de la BEI, garantat de stat, şi din bani de la buget, potrivit anunţului de participare lansat la jumătatea anului trecut de Metrorex.

În decembrie, Metrorex a anunţat că, din cauza „complexităţii ofertelor”, amână până cel târziu în martie anul acesta desemnarea câştigătorului.

În 10 martie, conducerea regiei a comunicat că a finalizat etapa de evaluare a ofertelor iar rezultatele finale, stabilirea câştigătorilor şi atribuirea contractelor de achiziţie publică vor fi comunicate printr-un anunţ publicat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, după expirarea termenelor de contestare sau soluţionare la CNSC.

Vagoanele spaniole au spart peroanele românești

Compania spaniolă Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) a mai câștigat în 2011 un contract pentru vagoane de metrou, în valoare de 98 milioane de euro, atribuit în 2011, pentru 16 garnituri.

Acordul a fost extins cu 8 trenuri în valoare de 47 milioane de euro, la finele anului trecut, la numai câteva luni după ce Metrorex a trebuit să spargă peroanele din stații, deoarece vehiculele spaniolilor sunt mai late cu 10 cm.

Întrebat despre această situație, premierul Victor Ponta, a declarat nonșalant: „Vom verifica (de ce s-au cumpărat vagoane mai late – n.r.), dacă vrea Metrorex”(M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.