Eficienta in transporturi – versiunea DAF

eficienta-in-transporturi-versiunea-dafO data cu lansarea generatiei EURO 6, DAF tinteste sa isi confirme pozitia vizavi de eficienta consumului de carburant. Astfel, a lansat pachetul de conducere economica si siguranta in trafic.

Pentru a putea obtine un consum optim de combustibil, transmisia trebuie sa fie foarte eficienta, insa trebuie tinut cont si de alti factori care influenteaza consumul, precum configuratia de ansamblu a vehiculului, conditiile de intretinere si stilul de conducere.

Transmisie optima

Punctul de plecare il reprezinta transmisia, care trebuie sa canalizeze puterea de la motor catre roti, cu pierderi minime. DAF beneficiaza de motoare ce ofera un cuplu ridicat la turatii joase, iar pentru a asigura o eficienta maxima, exista un reductor de viteza cu o singura treapta cu raport rapid. Tot legat de transmisie, amintim functia EcoRoll, care este standard pentru vehiculele DAF cu o cutie de viteze AS Tronic, si asigura o economie de combustibil la coborari lungi, pe pante usoare, iar Eco Mode reduce consumul de combustibil prin asigurarea unei rulari line, evitand limitele pentru care valori doar putin mai mari ale cuplului sau ale acceleratiei ar duce la un consum de combustibil mai mare.

Optiunile potrivite

Pentru cei ce doresc sa scoata maxim din camionul lor, DAF ofera pachete de optiuni special concepute pentru a maximiza eficienta combustibilului. Optiunea standard de Pilot automat (Cruise control) include functia de Pilot automat pentru o rulare lina (Mild Cruise Control), care asigura cresterea vitezei la valoarea prestabilita in cel mai eficient mod de utilizare a carburantului. Controlul adaptiv al vitezei de croaziera (Adaptive Cruise Control) ajuta la pozitionarea corecta in trafic, iar controlul predictiv al vitezei de croaziera (Predictive Cruise Control) economiseste combustibil prin anticiparea conditiilor de drum, cum ar fi pantele, curbele, intersectiile si limitarile de viteza. Stim ca o greutate redusa inseamna o capacitate utila mai mare sau un consum de combustibil mai mic, iar echiparea masinii cu jenti de aluminiu nu aduce un plus doar in zona estetica, ci si costuri de intretinere mai reduse. Aerodinamica este, de asemenea, importanta. In functie de tipul si dimensiunile semiremorcii, un deflector de aer pe cabina si mansoanele laterale pe capul tractor pot reduce consumul cu 10%, iar fustele laterale suplimentare pot castiga cel putin inca un procent. Cele mai bune rezultate posibile privitoare la pachetul aerodinamic vor fi obtinute doar prin reglarea lor corespunzatoare. O fixare incorecta a deflectorului de aer pe cabina poate reduce avantajul tintit prin montarea kit-ului aerodinamic. Vehiculul este echipat cu un maner de manevrare care permite ajustarea rapida a deflectorului de aer.

Comportamentul soferului

In determinarea eficientei consumului de carburant, stilul de conducere joaca un rol major. Un stil calm si eficient poate economisi cu 3% pana la 7% din combustibil. Sistemul interactiv de asistenta a soferului (DPA) il va ajuta pe acesta sa-si dezvolte si sa-si mentina cel mai eficient stil de conducere posibil. PDA este un program interactiv de instruire a soferului, ce-l ghideaza pentru a adopta cel mai eficient stil de condus, indrumandu-l spre o utilizare optima a functiilor vehiculului in vederea reducerii costurilor de carburant si intretinere. Nu trebuie omisa nici anticiparea sau franarea eficienta, minimizand uzura componentelor franei de serviciu. Sistemul DPA verifica utilizarea franei de picior si ofera soferului instructiuni pentru o folosire cat mai buna a sistemelor de franare suplimentare. In sprijinul soferului, DAF propune pilotul automat predictiv (PCC), ce se bazeaza pe tehnologia GPS. Anticipand iminentele modificari ale inclinatiei drumului, sistemul poate anula viteza prestabilita, poate modifica strategia de schimbare a treptelor de viteza sau poate activa functia EcoRoll pentru a economisi combustibil. La aplicatiile normale de transport pe distanta lunga, gratie PCC se poate obtine o economie de carburant de 1,5%, iar pe traseele deluroase, chiar si pana la 4%.

Siguranta marca DAF

Proiectarea masinilor porneste de la ideea de a oferi maxima siguranta atat conducatorului, cat si ceilorlalti participanti la trafic. Oboseala duce la pierderea concentrarii si constituie o cauza majora a accidentelor, dar DAF incearca sa reduca riscul unor astfel de accidente. Cabina confera un control bun al temperaturii, nivel scazut de zgomot in interior, scaune cu spatar inalt si reglaj al coloanei de directie. Calatoria in conditii de siguranta si relaxare este sporita si de sisteme precum Controlul adaptiv al vitezei (ACC), ce reduce efortul de conducere pe autostrazi aglomerate. ACC beneficiaza si de functia FCW de avertizare la coliziune iminenta, ce sporeste siguranta vehiculului, prin alertarea conducatorului auto privind o coliziune frontala iminenta. Apoi, avem Controlul vitezei la coborarea pantei, Avertizarea la depasirea benzii de rulare (LDWS) si Controlul stabilitatii vehiculului (VSC). Sistemul electronic de franare (EBS) ofera soferului un raspuns rapid si precis si, la nevoie, o putere maxima de franare fara blocarea rotilor. Sistemul EBS include functiile Brake Assist, ABS (anti-blocare) si SMR (controlul cuplului de tractare), precum si integrarea completa a MX Engine Brake sau Intarder. Pentru a maximiza nivelul de siguranta la care opereaza vehiculele DAF, inginerii au gandit si un sistem de camere de luat vederi, ce sporeste vizibilitatea si ofera o perspectiva nerestrictionata a zonelor critice din fata sau lateralul camionului.

Pachetul Safety & Efficiency

O masina echipata special conform ideilor descrise mai sus a fost pregatita de DAF pentru RoadShow 2015. Vehiculul a fost dotat cu motorizarea MX11 440 si cuplat la cutia AS Tronic cu 12 viteze combinata cu MX-brake, transmisia optima fiind garantata. Masina a fost configurata pentru transportul international si beneficiaza de rezervoare de 845 si 430 l, rezervor AdBlue de 90 l, scaun sofer Luxury, monitorizare sarcina pe axe, frigider si sertar sub cuseta interioara, faruri cu LED si lumini de viraj. Fuel Saver & Safety Pack include controlul predictiv al vitezei de croaziera (PCC), pilotul automat adaptiv (ACC), sistemul electronic avansat de franare (AEBS), avertizorul de coliziune frontala (FCW) si sistemul de avertizare la parasirea benzii (LDWS), iar optional se poate oferi motorizarea MX13 460 si cabina Super Space Cab cu Skylights.

Gratie PCC (pilot automat predictiv) se poate obtine o economie de carburant de 1,5%, iar pe traseele deluroase, pana la 4%.

Sistemul interactiv de asistenta a soferului (DPA) il va ajuta pe acesta sa-si dezvolte si sa-si mentina cel mai eficient stil de conducere.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.