Eficienta si legalitate

O ecuatie care pare aproape imposibila, tinand cont de capcanele pe care le intinde, in acest moment, cadrul legislativ. Desfasurata sub tema „Ghid Inteligent de Reducere a Costurilor“, conferinta Ziua Cargo de la finalul lunii martie a reunit la Targu Mures reprezentantii celor mai importante companii de transport persoane. Problemele pe care le ridica drepturile de autor, casele de marcat fiscale, pirateria, accizele, dar si modificarile legislative care ar putea avea loc in urmatoarea perioada au tinut capul de afis al discutiilor.

Dupa mai bine de doi ani de confruntari cu privire la plata drepturilor de autor, perioada in care carausii au fost obligati, in urma proceselor, sa plateasca sume exorbitante, situatia pare inca blocata. Fara variante de imbunatatire. Fara variante in care cerintele operatorilor de transport persoane sa fie luate in seama. Ce este, insa, de facut? Exista solutii pentru protejarea in fata drepturilor de autor? Potrivit lui Razvan Casmoiu, director in cadrul Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA), legislatia in forma actuala (Legea 8/1996) nu ofera transportatorilor posibilitati reale de atac. Singura directie in care asociatiile profesionale din domeniu ar putea obtine rezultate tine, in acest context, de schimbarea cadrului legal, pentru care presiunile ar trebui intensificate. Este necesara realizarea unui front comun pe aceasta tema, tinand cont de riscurile semnificative pe care le ridica aceasta problema. De mentionat ca, in ciuda numarului mare de dosare transate in justitie, sau inca in proces – de aproximativ 800, este vorba numai de o minoritate. Cea mai mare parte a pietei de transport persoane nu s-a confruntat inca in mod real cu aceasta problema, iar despagubirile pe care au fost obligati sa le plateasca transportatorii au ajuns, in functie de flota, pana la sute de mii de lei.

Se discuta cresterea taxelor platite pentru drepturile de autor

Exista trei asociatii ce percep aceste drepturi de autor pentru muzica. UCMR-ADA a chemat in instanta multi operatori iar in cadrul proceselor din justitie s-au cerut de la RAR conditiile de autorizare si de la ARR numarul licentelor. Este motivul pentru care patronatele au cerut scoaterea detinerii radio-casetofonului din obligatia de autorizare“, a precizat Eugen Costan, secretar general COTAR. El a mentionat ca patronatul a fost chemat recent la discutii de catre celelalte doua asociatii care percep drepturi de autor, UPFR si CREDIDAM, care au anuntat ca intentioneaza sa modifice actuala metodologie si sa creasca taxa. „In cadrul discutiilor purtate cu reprezentantii ORDA cat si ai UCMR-ADA, COTAR a solicitat modificarea Legii 8, astfel incat operatorii de transport sa fie scutiti de plata acestei taxe, deoarece au un alt obiect principal de activitate. Am adresat aceasta cerere inclusiv Ministerului Culturii si Primului Ministru, dar nu am primit niciun raspuns pe aceasta tema“, a mai aratat Eugen Costan. In acelasi context, Augustin Hagiu, presedinte executiv al FORT, a mentionat ca exista, din pacate, reglementari la nivel international, care nu permit eliminarea integrala a obligativitatii platii drepturilor de autor, pe zona serviciilor de transport. „Dar plata trebuie sa aiba loc o singura data, la achizitia vehiculului dotat cu echipament audio, si trebuie sa fie intr-un cuantum care sa tina cont de amortizari, durata de utilizare etc. Facand o medie, pentru un autocar de 48 de locuri, ar trebui sa se plateasca o suma de 6-700 euro“, a explicat Augustin Hagiu.

Legea trebuie modificata

O mare problema o constituie insa faptul ca, la negocierea tarifelor, patronatele reprezentative pentru ramura transporturilor nu au fost invitate, segmentul fiind reprezentat de o asociatie care nu are nicio legatura cu domeniul. Aceasta in ciuda faptului ca, potrivit legii, tarifele trebuie stabilite pe baza negocierii dintre utilizatori si organisme. „Modalitatea de formare a comisiei de negociere totusi, nu este cea mai buna, iar situatia neplacuta este cauzata de forma legii actuale“, a apreciat reprezentantul ORDA, Razvan Casmoiu. „Simpla nedifuzare de continut nu inseamna ca nu te supui platii. Noi am pierdut in instanta pentru ca aveam dotari, nu pentru ca ascultam efectiv muzica. Solicitam dreptul la optiune. Sunt operatori de transport care doresc sa asculte muzica, insa nu pe tarifele stabilite aleatoriu de UCMR-ADA, sau oricine altcineva“, a aratat, de asemenea, Sabin Ogreanu, director executiv Dacos. „Societatea noastra este data in judecata printr-o interpretare ilegala a legii, pentru ca obiectul nostru principal de activitate nu este difuzarea de muzica, ci transportul. In aceasta situatie, nu se poate ca taxa pentru muzica sa fie mai mare de trei ori decat copia conforma. O alta interpretare eronata consta in faptul ca pentru categoria I trebuie sa detinem radio, microfon, dar nu sunt obligat sa le folosesc. Prin intermediul acestor echipamente, fac reclama firmei, recomandam pasagerilor sa poarte centurile de siguranta, nu difuzez muzica“, a afirmat, la randul sau, Catalin Grigore, director general Grup Atyc. Augustin Hagiu a mentionat, in acelasi context, ca solutia consta in implicarea tuturor asociatiilor patronale din transporturi in rezolvarea problemelor aparute pe acest segment, iar ORDA sa sustina concret, cu puncte de vedere, modificarile pe care carausii le asteapta cu privire la Legea 8.

Atentie la bonurile fiscale!

Tinand cont de ultimele modificari privind legislatia fiscala, Comisarul sef de politie Daniel Biro, seful serviciului 1 din cadrul Directiei de Investigare a Fraudelor – IGPR, a atras transportatorilor atentia cu privire la obligativitatea emiterii de bonuri fiscale. „Este obligatoriu pentru transportatori sa aiba la bord casa de marcat fiscala, iar cine este depistat in trafic ca nu emite bonuri fiscale, risca din partea ANAF sa fie sanctionat cu suspendarea activitatii intregii firme pe o perioada de pana la 90 de zile“, a afirmat el. Pe de alta parte, presedintele excutiv FORT, Augustin Hagiu, a aratat ca, in urma discutiilor purtate cu Ministerul Finantelor, s-a convenit ca, pana la clarificarea OG 27 privind transporturile, in sensul aplicarii prevederilor la acelasi nivel cu noile prevederi din OG 91 privind obligatia de a utiliza case de marcat, „lucrurile pentru transportatorii de persoane raman asa cum erau pana la 1 ianuarie, adica NU se aplica obligativitatea dotarii cu case de marcat electronice fiscale“. „Au existat controale ale ANAF care s-au inchis in favoarea colegilor nostri, folosindu-se acest raspuns transmis de ministerul de resort. Noi suntem pentru montarea de case de marcat fiscale, dar in anumite conditii. Fara a pune presiune pe bugetele transportatorilor. Nu vrem investitii inutile, sa cumparam acum un anumit tip de aparate, pentru ca apoi sa ni se spuna ca este nevoie de alt tip. Vrem sa clarificam inclusiv situatia abonamentelor, precum si situatia dublarii biletelor. Sa fie foarte clar daca mai este nevoie de ele sau este suficient bonul fiscal“, a concluzionat Augustin Hagiu. Exista inca semne de intrebare privind casele de marcat fiscale. Mai devreme sau mai tarziu companiile de transport vor ajunge la mana fiecarui sofer, care va putea inchide firma prin simpla neemitere de bonuri fiscale. Se poate oare gasi astazi un numitor comun intre eficienta si legalitate in transportul de persoane? Din pacate, la ora actuala, raspunsul nu este unul incurajator…

Eugen Costan, secretar general COTAR:

A fost depus recent un proiect la Camera Deputatilor pentru modificarea Legii 8 privind drepturile de autor.“

Augustin Hagiu, presedinte executiv al FORT:

Au existat procese ale unor transportatori care au reusit, in anumite instante, sa castige diminuarea cuantumului platit pentru drepturi de autor, pentru ca nu s-a putut demonstra utilizarea aparatelor radio pentru difuzarea de muzica.“

Catalin Grigore, director general Grup Atyc:

Trebuie sa ne unim pentru a avea forta, iar daca se decide ca trebuie sa platim o taxa, aceasta sa poata fi inclusa in certificatul de clasificare sau sa reprezinte o cota parte din licenta de transport, nu sa fim dati in judecata.“

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.