Enigma întârzierii lucrărilor la drumuri, elucidată de Guvern: Constructorii folosesc aceleaşi utilaje pe mai multe şantiere

Corpul de Control al primului-ministru a finalizat verificările la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) asupra a 31 de contracte încheiate în perioada ianuarie 2007 – august 2012 şi care înregistrează întârzieri semnificative, constatând două cauze majore: constructorii nu au personal suficient şi lucrează cu aceleaşi utilaje pe mai multe şantiere. Conform situaţiei prezentate de CNADNR în august, unii constructori execută în paralel mai multe lucrări de infrastructură rutieră: Romstrade are în derulare 23 de contracte, Spedition UMB – 19 contracte, Straco Grup – 20 de contracte, Tehnostrade – 13 contracte, Strabag AG – 6 contracte, SC Strabag SRL – 10 contracte, DELTA ACM 93 – 10 contracte, JV FCC Construccion – 9 contracte şi Astaldi Sp.A – 7 contracte. Însă nu toţi utilizează aceleaşi utilaje pe şantierele respective.

“Una din principalele probleme constatate a fost insuficienta mobilizare pe şantier a firmelor de construcţii care executau contractele analizate. Astfel, deşi pe hârtie prezentau personal suficient şi utilaje pe măsura lucrărilor angajate, în teren situaţia era cu totul alta”, informează, sâmbătă, Executivul.

Această cauză a stat la baza înregistrării unor întârzieri în execuţia lucrărilor privind mai multe drumuri naţionale, cum sunt:

* reabilitarea DN 6 Alexandria- Craiova (lotul 1 în valoare de 140,6 milioane lei fără TVA încheiat cu firma Shapir Structures, cu lucrări care trebuie finalizate în mai 2013 şi executate abia 17% în iunie acest an)

* reabilitarea DN 6 Alexandria – Craiova (lotul 2 de 136,5 milioane lei fără TVA, contract încheiat cu asocierea Romstrade, Ezentis Infrastructuras şi Euroconstruct Trading 98, termen de finalizare în mai 2013 şi executate la 13% în iunie acest an)

* construirea variantei de ocolire a municipiului Caracal (contract de 44,4 milioane lei fără TVA încheiat cu Romstrade, termen de finalizare în mai 2013 şi executat la 5% în februarie acest an)

* reabilitarea DN 76 (contract de 170,8 milioane lei fără TVA cu Construct Mod, termen finalizare octombrie 2013 şi executat la 8% în mai acest an).

Toate aceste contracte, încheiate în perioada 2009-2011, sunt cofinanţate de Comisia Europeană, prin programul POS Transporturi, presuspendat în 25 octombrie.

O altă cauză majoră a întârzierilor în contractele în derulare la CNADNR o reprezintă “utilizarea de către constructori a aceloraşi utilaje dar şi acelaşi personal în cadrul mai multor contracte de lucrări, executate în aceeaşi perioadă de timp”.

“În urma analizei efectuate de către Corpul de Control al primului-ministru au fost identificate situaţii în care, în scopul obţinerii contractelor de lucrări, constructorii au indicat în cadrul unor oferte depuse în proceduri de atribuire diferite, faptul că aceleaşi utilaje şi acelaşi personal-cheie vor fi utilizate pentru execuţia unor lucrări de infrastructură rutieră în şantiere diferite, în aceeaşi perioada de timp”, se arată în comunicat.

Aceeaşi instalaţie de preparat mixturi asfaltice, în două oferte câştigate

Astfel, Romstrade a prezentat aceeaşi instalaţie de preparat mixturi asfaltice în două oferte care au stat la baza obţinerii contractelor derulate în aceeaşi perioadă, pentru construirea variantei ocolitoare a municipiului Caracal şi pentru modernizarea DN 5 Bucureşti- Adunaţii Copăceni.

Situaţii asemănătoare au fost constatate şi la firmele Tehnostrade şi Shapir Structures.

Alte reguli, din septembrie

“Conform Notei Direcţiei Achiziţii cu Finanţare Externă nr.18/4201/21.08.2012, în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publică de lucrări, se solicită ofertanţilor prezentarea unor documente care să ateste dreptul de proprietate sau de folosinţă asupra unei staţii de asfalt şi a unui laborator autorizat. Neprezentarea unor astfel de documente conduce la respingerea ofertei ca inacceptabilă”, se mai precizează în comunicat.

Pe de altă parte, pentru dovedirea capacităţii profesionale, “ofertanţii trebuie să prezinte lista cu “personalul cheie”, respectiv personalul tehnic de specialitate cu experienţă profesională în lucrările de infrastructură rutieră precum şi calificările acestora”.

Raportul Corpului de Control al prim-ministrului a fost transmis Ministerului Transporturilor şi conducerii CNADNR, pentru a dispune măsurile necesare remedierii situaţiei.

Autorităţile române au la dispoziţie două luni pentru remedierea deficienţelor la contractele pentru care Comisia Europeană a presuspendat finanţarea. Este forba despre programul POS-T, ale cărui fonduri depăşesc 350 de milioane de euro şi cuprind lucrări în infrastructura rutieră, derulate de CNADNR, şi de lucrări în infrastructura feroviară, derulate de CFR SA.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.