FONDURI EUROPENE. Contractul pentru pasajul Piaţa Sudului Bucureşti, semnat. Lucrarea va fi gata în decembrie 2015

După 4 ani de formalităţi – din care 1 an a trecut de la licitaţie -, primarul general Sorin Oprescu a semnat, astăzi, contractul de execuţie a pasajului rutier subteran de la Piaţa Sudului, cu reprezentanţii asocierii Astaldi-Euroconstruct, care au câştigat şi contestaţiile depuse de adversari. Iar cum suntem în campanie electorală, nu putea lipsi un membru al Guvernului: Eugen Teodorovici, ministrul Fondurilor Europene, căruia edilul-şef a ţinut să-i mulţumească, deşi contractul de finanţare a fost semnat în octombrie 2012, pe vremea altui ministru, care nu era pesedist. Evident că Oprescu nu a amintit cum PSD s-a opus la început proiectului; consilierii PSD şi PNL nici nu au votat, în şedinţa CGMB din 15 mai 2010, costul acestei investiţii, fiind prezenţi în sală numai consilierii PDL, PRM şi PNG, aflaţi atunci la putere.  

De fapt, proiectul fusese deja aprobat în timpul primarului Adriean Videanu, prin HCGMB nr. 55/13.02.2008, ce stabilise la 71.046.120 lei, fără TVA, valoarea investiţiei (indicatorii tehnico-economici).

Apoi, în 15 mai 2010, deoarece venise la putere alt primar general şi alt CGMB (deşi, în mare, componenţa sa era cam aceeaşi, consilierii municipali aflându-se la al 4 – lea sau chiar al 5 – lea mandat), investiţia trebuia reconfirmată.

Astfel, valoarea totală a proiectului aprobată de CGMB doi ani mai târziu a crescut la 128.563.163 lei (24.440.970 euro), cu tot cu TVA. Din această sumă, marea parte o reprezenta cofinanţarea prin Programul Operational Regional (POR) 2007-2013, iar contribuţia Primariei Capitalei, de 2% din costul total eligibil al proiectului, se cifra la 1.968.219 lei.

Astăzi, valoarea totală a proiectului este de 127.140.761,05 lei, din care 96.442.727, 19 lei asistenţă financiară nerambursabilă (85.125.468,39 de lei finanţare FEDR şi 11.317.258,80 lei de la bugetul național,  cofinanțarea PMB, din bugetul local fiind de 1.968.218,92 de lei).

Finalizarea lucrărilor este prevăzută pentru decembrie 2015. În caz contrar, cheltuielile vor fi suportate de Primăria Capitalei. Contractul prevede însă că firmele constructoare vor suporta integral costurile de execuţie dacă vor depăşi termenul.

Iată pe scurt, povestea pasajului:

în 18 noiembrie 2010, CGMB a votat alocarea, din bugetul Primăriei Capitalei, a sumelor pentru cheltuielile neeligibile şi TVA-ul aferent investiţiei, precum şi împuternicirea primarului general de a semna, în numele PMB, toate documentele necesare finanţării şi implementării proiectului;

în 15 iunie 2012Primăria Capitalei a atribuit firmei TECNIC Consulting Engineering, prin licitaţie, pentru 1,76 milioane lei, proiectarea şi asistenţa tehnică aferente proiectului;

în 25 mai 2013 a fost lansată şi licitaţia pentru selectarea constructorului, a câştigat asocierea Astaldi-Euroconstruct, dar au urmat contestaţiile, care s-au soluţionat abia anul acesta;

– în 8 mai 2014 s-a semnat contractul de execuţie.

Cel mai mare proiect din fonduri europene în Bucureşti

“Iată că am ajuns în faza de a semna contractul de execuţie pentru cel mai mare proiect de infrastructură din Bucureşti, cu fonduri europene. Cu autorizație, am început să și montăm partea de organizare de șantier. Îi mulţumesc domnului ministru Teodorovici pentru demersurile pe care le-a întreprins în scopul facilitării accesului Capitalei la fondurile europene. Va reamintesc ca 23% din PIB-ul României este produs la Bucureşti. În urmă cu un an şi jumătate, în discuţiile purtate cu comisarul european Johannes Hahn, toţi primarii capitalelor europene am ridicat aceleaşi probleme, faptul că oraşele mari nu au primit bani deşi au depus proiecte pentru absorbţia fondurilor europene, pentru simplul motiv că aceste capitale au fost trecute la categoria oraşe dezvoltate”, a declarat, astăzi, Sorin Oprescu.

Foto Pasaj Piata Sudului

Lucrarea presupune realizarea unui pasaj subteran pe direcția calea Văcărești – Nițu Vasile, având următoarele caracteristici: lungime totală 356 de metri, rampa dinspre Văcărești 111 m, rampa spre Nițu Vasile 160 m, lungime în subteran 85 m, înălțimea liberă a pasajului subteran 5 m, a adăugat el.

Inelul principal de circulaţie, închis

Edilul-şef a explicat că realizarea pasajului subteran de la Piaţa Sudului va reduce cu 74% timpul de traversare a intersecţiei şi va închide inelul principal de circulaţie al Capitalei.

“Într-o continuare logică urmează cele două poduri de la Mihai Bravu și, în felul acesta, considerăm că partea de sud poate ieși mai repede pe inelul principal fie mergând în direcția est, fie vest și atunci vom elibera încet, încet centrul orașului de ambuteiajele care se nasc. (…) O să terminăm și lucrările în zona Iancului, Pantelimon la sfârșitul anului, acolo suntem în timp”, a mai spus Oprescu.

El a susținut că lucrările vor fi finalizate în decembrie 2015 și că vor fi depuse toate eforturile pentru ca proiectul să fie dus în timp la bun sfârșit.

Eugen Teodorovici a asigurat că “domnul Sorin Oprescu se poate baza pe Ministerul Fondurilor Europene, pe Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice dar și pe suportul meu personal”, arătând că “trebuie să ne mobilizăm și să lucrăm ca o echipă”.

“Mai mult, aștept ca Primăria Capitalei să acceseze cât mai mulți bani europeni. Mult succes, domnule primar și sper să avem cât mai multe astfel de colaborări pentru bucureșteni, pentru români”, şi-a încheiat Teodorovici discursul entuziast.

Detalii tehnice

Mădălin Dumitru, şeful Direcţiei Infrastructură şi Servicii Publice din cadrul Primăriei Capitalei, a oferit detalii tehnice despre lucrare:

“Este vorba despre un pasaj denivelat subteran pe direcţia Calea Văcăreşti – Str. Niţu Vasile, cu două benzi de circulaţie pe sens, acesta traversând galeria de metrou unde se află şi staţiile de metrou de pe Şos. Olteniţei. În paralel, vor exista şi cele 4 pasaje pietonale pe direcţia Str. Niţu Vasile – Calea Văcăreşti, de o parte şi de alta a pasajului rutier şi către staţiile de tramvai, ce vor asigura, pe de o parte, un trafic fluent la suprafaţă, întrucât circulaţia vehiculelor nu va mai fi influenţată de trecerile de pietoni şi, în acelaşi timp, un punct multimodal în care mijloacele de transport în comun vor avea staţii, toate legate între ele de aceste pasaje pietonale”.

Concret, va fi realizată şi o legătură pietonală printr-un pasaj subteran între staţia de metrou Piaţa Sudului şi peroanele staţiei de tramvai aflate pe Şos. Olteniţei.

De asemenea, se vor realiza lucrări de modernizare a carosabilului şi a trotuarelor în intersecţia Calea Văcăreşti – Şos. Olteniţei – Str. Niţu Vasile, prin asigurarea în sensul giratoriu a 4 benzi de circulaţie.

Se va reface şi linia de tramvai existentă, atât pe Calea Văcăreşti, cât şi pe Şos. Olteniţei, precum şi lucrări de modernizare a liniilor de troleibuz din zonă.

Durata totala a contractului de finanţare a proiectului este de 26 de luni, iar durata de execuţie a lucrărilor este de 18 luni de la data emiterii ordinului de începere a acestora.

Magda SEVERIN 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.