Încep negocierile pentru Autostrada Comarnic-Braşov. Cu Bechtel mai durează

De miercuri încep negocierile pentru încheierea contractului de construire a autostrăzii Comarnic-Braşov, de 52 km, a anunţat, marţi, premierul Victor Ponta, spunând că a fost înştiinţat asupra acestul lucru de ministrul delegat al Marilor Proiecte, Dan Şova. În schimb, nu au fost finalizate negocierile pentru rezilierea contractului cu Bechtel, aşa cum promisese Şova. Şi nici segmentele de autostradă începute în 2011 şi care ar fi trebuit să fie gata în aprilie a.c. nu sunt terminate. Ele însumează 150 km şi vor fi date circulaţiei cel mai devreme în august.

“Domnul Şova m-a înştiinţat că, practic, de mâine (miercuri – n.r.) încep negocierile care trebuie să finalizeze contractul pentru Comarnic-Braşov. La fel, suntem în fază avansată cu centura Sud a Bucureştiului şi cu autostrada Piteşti – Craiova. Deci, partea de infrastructură categoric trebuie îmbunătăţită”, a spus, marţi, Victor Ponta.

Amintim că 4 oferte au fost depuse în februarie pentru realizarea acestei autostrăzi: din partea China Communications Construction şi a 3 asocieri de firme: Spedition UMB-Tehnostrade, Vinci-Strabag-Aktor şi Impregilo-Salini.

În timp ce Dan Şova face proiecte pentru autostrăzi noi, lucrările la cele vechi stagnează. În aprilie ar fi trebuit finalizaţi cei 150 km de autostradă începuţi în 2011. Este vorba despre cele 4 loturi de la Orăştie – Sibiu, lotul 2 al Autostrăzii Nădlac-Arad şi lotul 1 Lugoj – Deva.

Lotul 1 al Autostrăzii Nădlac-Arad a rămas în aer, după ce contractul încheiat cu firma Romstrade a lui Nelu Iordache, arestat pentru deturnare de fonduri, a fost reziliat în noiembrie anul trecut.

Autostrada Deva-Orăştie, de 32,5 km, are cele mai mari şanse de finalizare în următoarea perioadă, fiind realizată 90% de austriecii de la Strabag împreună cu firma românească Straco Grup.

Va urma la inaugurare lotul 2 al Autostrăzii Nădlac-Arad (realizat 85%, de Alpine), de 16,6 km.

La Autostrada Orăştie-Sibiu, lotul 3 este realizat 70% (de italienii de la Impeglio), lotul 2, de 20 km, este realizat 60% (de Straco Grup şi de italienii de la Studio Corona), iar lotul 1, de 24 km, este realizat 55% de Strabag. Toate ar urma să fie inaugurate în august, potrivit constructorilor, care atenţionează însă că aceasta va depinde numai de banii pe care îi vor primi.

Tronsonul de 15 km dintre Deva şi Simeria a fost dat în folosinţă încă din decembrie, iar atât CNADNR, cât şi unul dintre constructorii autostrăzii, firma austriacă Strabag, au dat asigurări că în data de 10 mai va fi deschisă circulaţia pe întreaga rută a Autostrăzii Deva-Orăştie.

Bechtel nu pleacă aşa uşor

După ce au primit în martie 50 de milioane de euro, care s-au adăugat altor 76 de milioane de euro achitaţi anul trecut de Guvernul Ponta, americanii de la Bechtel negociază acum dobânzile pe care le cer statului român ca să lase lucrarea şi plece. Iar aceasta în condiţiile în care au construit doar 6,5 km din totalul de 60,2 km aferenţi tronsonului Suplacu de Barcău-Borş al Autostrăzii Transilvania. Restul nici nu va mai fi construit de ei, din februarie americanii transferându-şi deja utilajele în străinătate. Ar mai fi avut un tronson de realizat, Câmpia Turzii – Cluj Vest, de 52,2 km, dar nici nu se mai pune problema să lucreze.

Ministrul Şova spunea, recent, că patronii de la Bechtel au acceptat să închidă contractul şi că până la 30 aprilie vor fi negociate despăgubirile pe care statul român le va da companiei. Premierul Victor Ponta avansa o sumă de 250 milioane euro. Iar aceasta în condiţiile în care, pentru cei 415 km prevăzuţi iniţial în contractul încheiat în 2004, americanii au construit numai 52 de km şi au primit 1,4 miliarde de euro.

Aceleaşi promisiuni

“Rezilierea contractului se va încheia imediat ce avem finalizată negocierea, vă vom anunţa. Important este că pe noi ne interesează nu doar să încheiem, practic, ce a mai rămas din contractul cu Bechtel şi cel mai important este să găsim un contractor pentru finalizarea lucrărilor începute. Pentru că e păcat să laşi şantierul aşa. Şi există posibilitatea reală de a finaliza în perioada următoare, fie din fonduri europene, fie din parteneriat public-privat, prin concesiune, să finalizăm proiectul de autostradă. Transilvania are nevoie de autostradă”, a afirmat primul-ministru vinerea trecută, într-o conferinţă de presă la Constanţa. Nimic nou, aceleaşi promisiuni le făcea şi în ianuarie.

Autostrada Sebeş-Câmpia Turzii, pe ţeavă

Ponta a mai anunţat atunci că, în perioada imediat următoare, va finanţa construirea tronsonului de autostradă Sebeş – Câmpia Turzii.

“Din actualul exerciţiu financiar al Uniunii Europene vom finanţa, în perioada imediat următoare, acel tronson de autostradă Sebeş-Câmpia Turzii. Deci, practic, legăm ceea ce s-a făcut, bucăţica aceea făcută de Bechtel, de autostrada Arad-Sibiu şi, mai departe, de la Gherla – dacă nu mă înşel. Trebuie finalizat ceea ce a început Bechtel şi n-a terminat”, a arătat Victor Ponta.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.