Mai multă vizibilitate la angajare pentru şoferi

 

Aceasta este una dintre cele mai importante nevoi ale pieţei de transport rutier, unde fluctuaţia în rândul şoferilor este, în continuare, semnificativă. Despre şoferi şi despre practici pentru îmbunătăţirea performanţelor şi pentru creşterea responsabilizării lor, s-a discutat cu ocazia mesei rotunde organizate de revista Ziua Cargo în luna februarie.

 

În opinia psihologului Cristian Sandu, informaţii suplimentare le-ar putea oferi, la angajare, caracterizarea de la ultimul loc de muncă. „Această caracterizare este, din punct de vedere legislativ, obligatorie la angajare. Însă, pentru ca informaţiile să fie corecte, între angajatori trebuie să existe conexiuni reale, iar aceste caracterizări să reflecte cu adevărat performanţele conducătorului auto în cadrul companiei“, a precizat el. Pe de altă parte, despre o listă neagră a şoferilor problemă s-a discutat de multe ori, însă restricţiile pe care legea le impune în publicarea de informaţii compromiţătoare despre persoane fizice în lipsa unei hotărâri judecătoreşti au stopat iniţiativele în acest sens. Problemele generate de conducătorii auto au determinat însă compania International Lazăr să publice pe site-ul firmei (www.intlazar.ro) o listă cu 93 de şoferi problemă disponibilizaţi în perioada 2011-2013 din cauza prejudiciilor create, respectiv: furt motorină, marfă lipsă, accidente grave, conduită iresponsabilă în trafic, acte grave de indisciplină. Lista conţine numele conducătorilor, anul concedierii şi localitatea de reşedinţă. „Lista a fost publicată pe site-ul propriu, unde putem posta orice informaţie care are legătură cu compania. Este adevărat că o mare parte dintre conducătorii noştri nu au cunoştinţe despre această listă şi pot confirma că, deşi este publică pe site-ul International Lazăr Company, nu-i interesează, în mod special… deocamdată. Dar, în altă ordine de idei, susţin că aceste soluţii, modalităţi de a pune presiune şi de a-i ţine într-o continuă motivare pe şoferi, sunt benefice. Trebuie în permanenţă să existe astfel de metode pentru «a nu-i scăpa din mână». În statisticile noastre au dat rezultate bune şi sunt convins că în viitorul apropiat această listă va avea un impact benefic asupra problemelor cu conducătorii auto“, a precizat Cătălin Lazăr, Key Account Manager, International Lazăr Company. De cele mai multe ori, interesele neortodoxe ale şoferilor se pot observa încă din faza interviului de angajare. „Nu cred că toţi conducătorii auto participă la interviuri de angajare având ca scop furtul de combustibil, dar nu pot să nu observ lipsa de atenţie a unora dintre şoferi atunci când le explic grila de salarizare, în timp ce consumul normat pare singurul element interesant“, a completat Cristina Budoaica, Manager Transport OTZ.

Date suplimentare despre şoferii noi

Câteodată este poate mai eficient să atragi în firmă şoferi proaspăt sosiţi pe piaţa forţei de muncă din domeniu, care nu au intrat în contact cu relele practici. Iar din acest punct de vedere, deschiderea preşedintelui IFPTR de a oferi date suplimentare este cel puţin interesantă. „Mă pot angaja să public toate fişele profesioniştilor formaţi în cadrul IFPTR. Anual, pot publica datele privind performanţele tinerilor şoferi care iau atestatul. Este vorba de informaţii despre om, care pot face diferenţa după angajare“, a afirmat el. Realizarea unei pepiniere unde să poată fi formaţi şoferi tineri a fost recomandarea pe care deputatul PSD Lucian Şova, secretar al Comisiei pentru Transport şi Infrastructură, a ţinut să o transmită transportatorilor. În opinia sa, toate companiile cu peste 50 de camioane ar trebui să aibă o şcoală de şoferi profesionişti unde să formeze tinerii, suportându-le costurile de şcolarizare. În schimb, li s-ar putea impune să rămână în cadrul firmei cel puţin 3 ani. „Un şofer tânăr care ştie că firma de transport l-a ajutat să se formeze într-o meserie şi să îşi găsească serviciu ar putea avea o atitudine pozitivă faţă de angajator. Foarte importante sunt, în plus, aplicarea în relaţie cu şoferii a reglementărilor specifice gestionarilor, care pot responsabiliza angajatul“, a adăugat el, subliniind că o astfel de abordare poate reprezenta o soluţie pe termen lung pentru formarea unei echipe de calitate.

Un sistem informativ funcţional la nivel european

Tocmai pentru a oferi informaţii suplimentare privind performanţele şoferilor la nivel european, există un sistem de evaluare a şoferilor, după criterii transparente şi comune, în urma căreia aceştia sunt încadraţi în anumite categorii. „La nivel european există un sistem de white listing, bazat pe evaluarea şoferului, din punct de vedere al livrărilor finalizate în bune condiţii, care va primi între 1 şi 5 stele, în situația în care criteriul legat de comportament este foarte important. Aceeaşi bază de date este utilizată în mai multe ţări precum Ungaria, Olanda sau Slovacia“, a menţionat Ionel Popa, Senior Security Manager EMEA Nokia. El a precizat că pentru fiecare şofer înscris în acest sistem, angajatorul transmite o serie de informaţii concrete în funcţie de care, pe baza unor criterii considerate general valabile, se face încadrarea. Atât angajatorii cât şi clienţii acestora care s-au înscris în sistem au acces la această bază de date, pe care o pot consulta, prin interogare, pe baza unui IP unic, atunci când vor să angajeze un şofer sau pentru a verifica dacă şoferii trimişi de compania de transport sunt de încredere. „Nokia utilizează acest sistem pentru a creşte siguranţa segmentului de transport. Noi cerem şoferi de 5 stele. Clienţii impun firmelor de transport ca şoferii să fie de calitate ţinând cont de valoarea mărfurilor şi de tarifele plătite. Un astfel de sistem ar putea fi introdus şi în România şi ar putea rezolva într-o mare măsură problema informaţiilor insuficiente privind şoferii… cel puţin pentru companiile dispuse să fie transparente într-o anumită măsură şi să investească în această direcţie. Inclusiv şoferii buni ar putea fi interesaţi să intre într-un astfel de sistem pentru ca performanţele lor să fie vizibile. De altfel, şoferul primeşte un card şi dă o declaraţie potrivit căreia este de acord că datele lui pot fi stocate. Consider că sistemul reprezintă într-o mare măsură un instrument de motivare a conducătorilor auto“, a mai precizat Ionel Popa.

Legătura cu psihologul poate face diferenţa

În acest context, lista albă, care are la bază principii de motivare pozitivă, nu mai reprezintă doar un element care generează performanţe crescute, ci şi un mod prin care se poate genera încredere între angajator şi şofer, datorită criteriilor transparente care stau la baza evaluării, evaluare la care va avea acces inclusiv conducătorul auto.

În opinia lui Cristian Sandu, atunci când la angajare se primeşte avizul psihologic, managerul trebuie să solicite de la psiholog inclusiv fişa de evaluare care stă la baza avizului. „Foarte rar avizul psihologic poate cataloga o persoană ca fiind inaptă, pentru că acest verdict înseamnă că acea persoană nu poate conduce efectiv. De aceea există Fişa de evaluare, care oferă informaţii suplimentare despre şofer, despre capacităţile sale aptitudinale şi comportamentale, despre prognosticul evoluţiei ulterioare a acestuia; în funcţie de lotul de şoferi existent, potenţialul angajat primeşte calificative de la satisfăcător până la foarte bun. Trebuie ţinut cont inclusiv de faptul că există inaptitudinea la anumite tipuri de transport. Un şofer poate fi potrivit pentru transport de marfă, dar nu pentru ADR. După un anumit grad de uzură al şoferului, intervin şi alte probleme psihice sau medicale care trebuie evaluate“, a continuat el. În completare, un contract de asistenţă permanentă cu un psiholog poate reprezenta, de asemenea, un instrument de responsabilizare şi motivare a şoferilor. „E mai util ca un conflict să fie tranşat de o a treia persoană, iar şoferul să se ştie mereu în priză. Altfel spus, dacă există 3 câini care latră, alţii decât patronul – cioban, se aplică filozofia zgomotului de fond, pentru că şoferii adoptă uneori practici de gaşcă“, a mai spus Cristian Sandu. Externalizarea serviciului de evaluare reprezintă şi în opinia preşedintelui IFPTR o practică eficientă. „Cred că suferim în primul rând de lipsă de timp, apoi de lipsă de bani, de energie şi, din păcate, nu ştiu când vom găsi momentul în care să avem răgazul necesar pentru a gândi şi a pune în practică strategii. Lipsesc din societate două lucruri: regulile şi frica. Dacă reuşim un vârtej atotcuprinzător, ar fi bine. Să nu uităm că turma, dacă are un cioban bine instruit, face ceea ce trebuie. Nu ştiu însă câţi patroni sunt dispuşi (din 25.000) să dicteze o anumită exigenţă, să controleze cu adevărat şoferii, să externalizeze serviciul de evaluare“, a arătat Sandor Gabor.

Legea nu respectă realitatea din transporturi

Atât fişa postului cât şi fişele de evaluare sunt elemente de bază în organizarea activităţii şoferilor, iar atunci când sunt bine întocmite pot constitui baza pentru obţinerea eficienţei. „Este contraindicat ca, în momentul în care se întocmesc fişele de evaluare, să se folosească modele găsite pe internet. Nu se potrivesc, ţinând cont de faptul că transportul se bazează pe reglementări europene specifice, care afectează inclusiv programul de lucru“, a subliniat psihologul Cristian Sandu. Importanţa fişei postului şi necesitatea îmbunătăţirii ei continue a fost scoasă în evidenţă şi de Dan Niculescu, director comercial Dianthus. „Am îmbunătăţit de-a lungul timpului fişele de post şi o facem în continuare în funcţie de elementele noi pe care le identificăm în activitate. Fiecare greşeală a fiecărui şofer este consemnată. Realizăm referate, pe care le putem folosi în momentul în care trebuie să-i concediem pe cei care se fac vinovaţi de rele practici. Din păcate, legea pune angajatul într-o poziţie favorizantă înaintea angajatorului. De exemplu, în 2008, am dat afară un şofer pentru că furase o tonă şi jumătate de motorină. Ne judecăm deja de 6 ani şi nu reuşim să câştigăm. În faţa legii, noi nu avem nicio putere, angajatul are toate drepturile“, a apreciat Dan Niculescu, subliniind astfel importanţa întocmirii foarte corecte a actelor de evaluare.

Lacunele legislative din legislaţia muncii ridică şi din punctul de vedere al lui Florin Popescu, Managing Director KLG Trucking, probleme mari pentru companiile de transport, care rămân descoperite în faţa practicilor incorecte. „Am avut un dispecer care şi-a dat recent demisia, mi-a lăsat cheile pe masă şi a plecat. Nici nu a vrut să audă de preaviz. Şi-a luat paltonul şi a plecat, iar eu n-am putut face nimic. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu şoferii“, a precizat el.

RCA legat de şofer prin CNP

O schimbare legislativă care ar putea veni în sprijinul transportatorilor, al responzabilizării şoferilor şi chiar al creşterii siguranţei rutiere, constă în legarea RCA de şofer, prin intermediul CNP. „În fond, şoferii sunt cei care provoacă accidentele. Nu mi se pare normal ca firma să plătească malus pentru greşeala unor şoferi, care ar putea nici măcar să nu mai lucreze în companie. În plus, legătura dintre şofer şi RCA poate spune foarte multe, mai ales la angajare, unde malusul poate oferi informaţii importante privind stilul de condus“, a apreciat Mihai Iancu, director general GTI Logistic. „Susţin legarea RCA de şofer. Am propus această soluţie încă din cadrul mesei rotunde desfăşurate în urmă cu un an. Chiar dacă RCA este făcut pe CNP-ul şoferului, firma poate plăti prima de asigurare, dar nu va mai fi legată de malusul lui atunci când acesta părăseşte compania. Un conducător auto poate provoca 10 accidente pentru 10 firme, care se vor confrunta cu costuri suplimentare pe maşinile care au fost conduse de el (chiar dacă au un şofer bun de această dată), în condiţiile în care cel care a generat toate aceste probleme nu este afectat de nimic. Consider că în momentul în care elementele de malus vor urmări autorul accidentului, patronii din transporturi vor putea avea acces la o informaţie definitorie privind comportamentul viitorului angajat“, a afirmat, în acelaşi context, Ion Lixandru, administrator Itia Sped. Un alt element restrictiv care ar trebui reglementat ţine de faptul că legislaţia actuală interzice leasingul de personal în ceea ce priveşte şoferii, un lucru contrar regulilor oricărei economii de piaţă. Altfel spus, sunt elemente ce ar putea oferi o gură de oxigen sectorului de transport care, în fond, „mişcă“ economia românească.

 masa rotund

Între 10 şi 33% dintre şoferii angajaţi în companiile de transport ridică probleme, conform declaraţiilor participanţilor la masa rotundă organizată de Ziua Cargo.

 

Psiholog pr. Cristian Sandu:

„Dacă vreţi să aveţi şoferi loiali, trebuie să le insuflaţi mândria pentru ceea ce fac în cadrul companiei şi în societate în general.“

Soluţii posibile de ieşire din impasul care caracterizează piaţa şoferilor:

– O mai bună comunicare între jucătorii din piaţa transporturilor

– Accent crescut pe fişele de post şi pe cele de evaluare a şoferilor

– Accent pe pregătirea profesională

– Pregătirea de şoferi tineri care nu au făcut cunoştinţă cu relele practici

– Utilizarea reglementărilor aplicate în cazul gestionarilor şi în cazul şoferilor

– O listă albă a şoferilor

– Găsirea unor soluţii privind comunicarea datelor de identificare ale şoferilor problemă

– Crearea unei legături de încredere între şofer şi managementul companiei

– Contract de asistenţă psihologică permanentă cu un cabinet psihologic şi evaluări corecte şi ridicate din punct de vedere profesional

– Legarea RCA de CNP-ul şoferului

– Permiterea leasingului de personal în ceea ce priveşte şoferii

 

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.