Mănescu: Terminăm metroul Drumul Taberei în 2016

Lucrările la Magistrala 5 de metrou Eroilor-Drumul Taberei vor fi gata în 2016, a declarat, miercuri, ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, aflată în vizită la șantierul de lângă Academia Militară. Nici nu se poate altfel, dacă va dori ca soţul său, Rareş, primar al Sectorului 6, să fie reales. Termenul a fost, oricum, decalat cu 1 an, după ce bugetul Metrorex pe 2012 a fost amputat, la rectificarea din august. Promisiunea cu metroul în Drumul Taberei datează la liberali încă de pe vremea când şefia Ministerului Transporturilor era deţinută de Ludovic Orban. În 2008 a reprezentat temă de campanie atât pentru alegerile locale, cât şi pentru parlamentare. A venit însă PDL la putere şi a demarat proiectul, iar după 3 ani – cât au durat studiile de fezabilitate, proiectul şi licitaţia -, lucrările au început în noiembrie 2011. Acum este şansa PNL să termine lucrarea.

Anul trecut, conducerea Transporturilor a revenit la PNL, însă mandatul lui Ovidiu Silaghi a început cu stângul: prima măsură a fost tăierea bugetului alocat M5, la mai puţin de jumătate, de la 380,9 mil. lei la 178,9 mil lei.

De altfel, întreg bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a avut de suferit în urma păgubitoarei OUG 13 din luna august 2012 (rectificarea bugetului de stat), când fondurile au fost amputate cu 1,25 miliarde lei, la 13,42 miliarde lei.

La Metrorex, cea mai mare parte a banilor a fost tăiată de la cofinanţarea proiectelor cu fonduri externe nerambursabile postaderare, respectiv 1,01 miliarde lei. Estimările conducerii companiei erau ca primele trenuri pe M5 – de la Râul Doamnei şi de la staţia Valea Ialomiţei până la Eroilor – să fie puse în funcţiune în cursul anului 2015. După amputare, termenul a fost decalat cu 1 an.

Doamnele, mai mult cu casca decât cu vorba

Acum, ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, este croită să ducă la bun sfârşit lucrarea începută – culmea! – tot de o femeie: Anca Boagiu. Miniştrii bărbaţi s-au dovedit mai buni vorbitori (să nu spunem palavragii) decât constructori.

„Înarmată” cu casca şi vesta de şantier, Mănescu a coborât, miercuri, în măruntaiele pământului, pentru a verifica dacă termenele asumate de constructori sunt respectate la şantierul viitoarei staţii de metrou Academia Militară.

manescu santier metrou 2

De profesie jurist, ea s-a arătat pricepută la ce face „cârtiţa” Sfânta Varvara şi a declarat, mulţumită: „Lucrările sunt acum în grafic, chiar ieri utilajul a atins un record de 27 de metri parcurşi pe zi. Utilajul care forează în acest moment va ajunge în prima staţie, la Orizont, în jur de 18-19 noiembrie, când va ieşi la suprafaţă. Pe măsură ce lucrările avansează va fi redat şi traficul rutier în zonă”.

Practic, tunelul până la prima stație va fi gata în mai puțin de o lună.

La fiecare două săptămâni este nevoie ca utilajul să se oprească timp de 3-4 zile, pentru a i se monta componentele suplimentare necesare înaintării, atât cele pentru încărcarea pământului, cât şi cele care asigură funcţionarea părţii electrice, le-a explicat ea jurnaliştilor.

Sfânta Filofteia în acţiune peste o lună

„Nu este o oprire datorată unor defecțiuni sau probleme, ci este ceva normal pentru a se putea continua. Oamenii sunt în grafic, se lucrează curat, sperăm ca și a doua freză să poată intra conform graficului, pe 20 noiembrie, chiar de Ziua Metroului”, a precizat ea.

Primul echipament TBM (Tunnel Boring Machine), botezat „Sfânta Varvara”, a fost pus în funcţiune în 25 septembrie, iar din 20 noiembrie va începe forarea şi cel de-al doilea utilaj, „Sfânta Filofteia”, care va săpa tot de la Academie spre Drumul Taberei, dar pe celălalt sens de mers.

„Mai sunt facturi de decontat, dar avem fonduri”

Întrebată când va fi gata linia 5 de metrou, Mănescu a răspuns: „În 2016, conform graficului. Până în acest moment, totul este în grafic și nu avem motive să ne îndoim de faptul că lucrările se vor termina la timp. Există finanțare. Mai sunt încă facturi de decontat, dar există aproximativ 200 de milioane de euro prevăzute în buget”, a insistat ea.

Însă fondurile insuficiente alocate lucrărilor de la Magistrala 5 au stârnit scandal încă de la începutul acestui an. Reprezentanţii portalului MetrouUşor reclamau, în ianuarie, că aceasta va duce la 2 ani de întârziere. “Din necesarul de 900 milioane lei, în bugetul pe 2013 sunt prevăzute doar 200 milioane, din care 100 de milioane sunt datoriile neachitate din anul 2012, când, de asemenea, bugetul a fost redus de la 360 milioane lei, la 170 milioane lei”, avertizau cei de la MetrouUşor.

Ei acuzau că ministrul Relu Fenechiu “dă asigurări că termenul de finalizare al lucrărilor rămâne neschimbat, anul 2015, declaraţie care nu are nicio bază fundamentată“. Acum se dovedeşte că aveau dreptate.

Suma planificată de Metrorex în proiectul de buget pentru acest an a fost de 299 de milioane lei pentru lucrările noii linii de metrou, la o treime faţă de anul trecut, când fuseseră alocate 779 milioane lei (înainte de rectificare). Muncitorii nu aveau însă ce să muncească în martie, în lipsa banilor, lucru constatat şi de ministrul de atunci, Relu Fenechiu. Acesta s-a dus pe şantier să vadă cu ochii lui ce reclamau contructorii dar infirma premierul Victor Ponta.

PDL a făcut în 27 martie şi o moţiune simplă – “Salvaţi metroul bucureştean!” (de parcă am avea metrou şi în alt oraş al ţării), în care acuza Guvernul că a alocat în bugetul de stat numai 114,33 mil. lei, faţă de necesarul de 550 milioane. Iar cum 112 milioane reprezentau datoriile către constructori pentru anul 2012, mai rămâneau doar 2 milioane de lei pentru lucrările din acest an.

Două săptămâni mai târziu au fost alocaţi 104 milioane de lei, printr-o OUG (aprobată în aprilie), rămânând ca la rectificarea din iulie să mai vină 250 de milioane de lei, pentru a putea fi introduse în subteran cele două „cârtiţe” – ce fuseseră, de fapt, programate pentru martie. Fondurile au fost, într-adevăr, alocate în 30 iulie, însă abia la sfârşitul lui septembrie a intrat în acţiune „Sfânta Varvara”, iar acum se antrenează să o urmeze „Sfânta Filofteia”, peste o lună.

Investiţie de 1,3 miliarde euro

Costul total al Magistralei 5 Drumul Taberei – Eroilor – Universitate a fost stabilit la 1.292.960.000 euro, din care 465 milioane euro împrumut de la BEI. Restul de 827.969.000 euro trebuie asiguraţi, în tranşe anuale, de la bugetul de stat – iniţial până în 2014, apoi până în 2015 şi iată, acum până în 2016.

Constructorul secțiunii Râul Doamnei – Eroilor din M5 este Asocierea Astaldi (Italia) – FCC Construccion (Spania) – Delta ACM (Romania) – AB Construct (Romania). Prețul contractului depășește 918,937 milioane de lei, fără TVA, potrivit Metrorex. Contractul a fost semnat în martie 2011 iar lucrările erau prevăzute să înceapă în luna mai şi să se încheie în 2014.

Alt doilea tronson din M5, pentru construirea staţiei şi depoului Valea Ialomiţei, a fost adjudecat de Max Boegl, pentru 231,6 milioane lei, fără TVA.

În iunie anul acesta, Metrorex a suplimentat cu 69 milioane lei (15,5 milioane euro), fără TVA, lucrările la tronsonul principal, pentru devierea reţelelor edilitare.

Magistrala 5 de Metrou va avea în total 6,2 km şi 10 staţii: Râul Doamnei, Valea Argeşului, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parc Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor.

Din fonduri structurale

În 30 aprilie anul acesta, Comisia Europeană a aprobat includerea magistralelor de metrou M4 (Parc Bazilescu-Străuleşti) şi M5 (Drumul Taberei-Universitate), alături de Autostrada Sebeş-Turda, în categoria proiectelor finanţate prin Programul Operaţional Sectorial de Transport (POS-T).

Aceste investiţii urmează să primească finanţare din instrumente structurale, cu durată de implementare până la sfârşitul anului 2015.

Rămâne un mister cum vor fi încasaţi banii, dacă ministrul Mănescu anunţă că tronsonul Dr. Taberei-Eroilor din M5 va fi gata abia în 2016.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.