Modelul HP de inovaţie în logistică 50 de vagoane de laptopuri pe „Drumul Mătăsii“

În 2010, grupul HP Global Security a fost întrebat dacă este posibilă aducerea unui tren cu 50 de vagoane cu laptopuri din China în Germania. Un fapt care a reprezentat o adevărată provocare nu numai pentru HP Global Logistics, ci mai ales pentru HP Security, care au pus bazele uneia dintre cele mai eficiente rute feroviare de transport din Orient către Vestul Europei. TAPA EMEA a realizat un studiu de caz în acest sens, publicat în ediţia din luna decembrie a publicaţiei organizaţiei, Vigilant.

Proiectul „Racheta“ (numit după primul motor cu aburi de înaltă viteză) include un tren cu aproximativ 50 de vagoane, încărcat cu aproximativ 2.300 laptopuri cu o valoare medie de 1,5 milioane USD per vagon, într-un parcurs de trei săptămâni, de-a lungul a şase ţări. Cu siguranţă, un scenariu de natură să dea insomnii oricărui specialist din domeniul securităţii. Cu trenul prin China, Kazakhstan, Rusia, Belarus, Polonia şi Germania, în condiţii dificile, se poate întâmpla orice. Global Logistics şi partenerii săi au trebuit să facă faţă unor importante probleme. În primul rând, a fost vorba despre condiţiile meteo. În unele ţări, temperatura poate ajunge la +40 grade C, dar şi la -40 grade, fapt care ar putea pune în pericol produsele transportate. Au fost testate tot felul de soluţii, de la pături la aeroterme, fiind implementate cele care s-au dovedit a fi cele mai eficiente. Alte probleme în tranzit sunt legate de formalităţile care trebuie luate în considerare, cum ar fi operaţiunile vamale sau cele din terminalele feroviare. HP Security nu era foarte familiarizat cu transportul feroviar, în special de o asemenea amploare. Compania a trebuit să înveţe rapid, colaborând strâns cu Global Logistics şi partenerul responsabil direct cu transportul. Proiectul a reprezentat o noutate pentru toţi cei implicaţi şi, pentru fiecare soluţie, o nouă problemă părea a apărea din neant. Au fost aplicate multe măsuri de securitate pentru protecţia transportului şi pentru aducerea produselor în siguranţă la destinaţie.

Un aspect interesant al acestui proces pentru managerii de securitate implicaţi a fost faptul că au învăţat din mers şi au devenit instantaneu experţi în securitatea pe calea ferată. Compania a explorat toate opţiunile şi a reuşit să implementeze un sistem prin care să monitorizeze de la distanţă trenul în orice moment, inclusiv temperaturile, mişcarea, iluminarea etc. Uneori, măsurile eficiente de securitate pot fi foarte simple şi nu implică o tehnologie de nivel înalt. HP Security a observat că pentru anumite încărcături în China se folosesc vagoane cu plafon deschis, iar parte a soluţiei de securitate adoptate s-a bazat tocmai pe faptul că, de fapt, acest tip de vagoane se potriveşte ca o mănuşă containerelor cu produse. Aceasta este cea mai bună soluţie de protecţie a încărcăturii, pentru că, o dată plasate în aceste vagoane „open top“, containerele nu pot fi deschise decât dacă sunt ridicate din vagon prin intermediul unei macarale. HP a fost un adevărat pionier cu acest proiect şi nu este de mirare că a atras atenţia presei. CNN şi New York Times au realizat materiale despre acest tren pe vechiul „Drum al Mătăsii“. (Sursa: Vigilant)

O legendă modernă

Concret, este vorba despre un drum de peste 11.000 km, acoperind două continente şi şase ţări, pe parcursul a trei săptămâni, de la Chongqing (China) la distribuitorii şi clienţii din Duisburg (Germania). Din cauza diferenţelor de ecartament, în ţările ex-sovietice acesta fiind mai lat decât în China şi Europa, containerele cu încărcătură trebuie transbordate pe alte tipuri de vagoane de două ori, o dată la graniţa dintre China şi Kazakstan şi a doua oară la cea dintre Belarus şi Polonia. HP Next, interfaţa online de comunicare a Hewlett-Packard, precizează că în 2010 HP a dezvoltat infrastructuri de producţie în Vestul Chinei, pentru a profita de avantajele şi stimulentele economice oferite de guvernul chinez. Aceste fabrici din interiorul ţării accesează mai greu rutele oceanice HP, astfel încât producătorul a trebuit să asigure o altă variantă mai economică de transport şi livrare a produselor sale. Specialiştii din domeniul logisticii spun că, în ciuda distanţei, călătoria este mai eficientă din punct de vedere al costurilor şi al protecţiei mediului decât transportul aerian şi mai rapidă decât cel oceanic, acesta din urmă durând până la 35 zile. Soluţia feroviară HP costă o treime din preţul transportului aerian şi durează 3 săptămâni. Din punctul de vedere al mediului, transportul feroviar rezultă într-o cotă de 1/30 din amprenta de carbon a transportului aerian. Timp de un an, HP a studiat cerinţele guvernamentale şi de import-export pe calea ferată din cele şase ţări care urmau a fi tranzitate şi au fost organizate trenuri pilot în martie 2011, iar în martie 2012, HP a lansat linia feroviară care este utilizată în prezent. Nu în ultimul rând, implementarea unei astfel de soluţii a generat şi o serie de inovaţii importante. Aşa cum am menţionat, uneori încărcăturile trebuie să traverseze zone în care, toamna-iarna, temperaturile scad până la -20 sau chiar -40 grade C. Pentru protejarea produselor, organizaţia HP a dezvoltat o soluţie inovativă de împachetare, care reglează temperatura fără a fi nevoie de o sursă externă de energie. De asemenea, HP a implementat şi un sistem simplificat de documentaţie, care permite reducerea timpului de tranzit prin structurile vamale la fiecare graniţă traversată. (Sursa: HP Next)

Înapoi la securitate…

În timp ce proiectul se derula şi se maturiza, oportunităţile de dezvoltare au devenit evidente, compania adoptând decizia de a rula şi expediţii directe feroviare între China şi Alma-Ata. Marcel Saarloos, Regional Investigations Manager pentru HP în EMEA şi semnatarul studiului Vigilant mai sus amintit, a realizat o călătorie, în februarie 2013, pe o temperatură de -23 grade, pentru a afla toate detaliile necesare în legătură cu toate rutinele şi procedurile de pe parcurs, în special cu condiţiile dificile din Kazakhstan. Călătoria cu trenul de la Alma-Ata la Dostik, la graniţa cu China, a durat aproximativ o zi şi jumătate, într-un peisaj dezolant de tundră înzăpezită.

Înaintea realizării transporturilor finale, au fost planificate şi realizate câteva curse-pilot… şi toate încărcăturile au fost supuse furturilor. O lecţie dificilă învăţată atunci a fost că, în ciuda faptului că te gândeşti că ai implementat toate măsurile necesare, soluţiile par a avea întotdeauna găuri. În investigarea pierderilor din cadrul curselor pilot, compania a fost capabilă să stabilească exact locul în care s-au produs evenimentele şi, deşi nu se poate dezvălui prea multă informaţie despre aceste aspecte, reprezentanţii companiei spun că incidentele au apărut de unde se aşteptau cel mai puţin. Angajaţi din cadrul structurilor oficiale din Kazakhstan au crezut că au o oportunitate de a profita de transportul produselor HP prin ţara lor şi de faptul că trec prin controalele lor. Prin intermediul eforturilor HP Security şi cu suportul Guvernului şi poliţiei din Kazakhstan, infracţiunile au fost rezolvate şi stopate. Lecţia a fost învăţată şi au fost adoptate măsuri corective de succes, care au prevenit orice pierdere ulterioară.

Surse:

– Vigilant, publicaţia informativă a TAPA EMEA – Marcel Saarloos, Regional Investigations Manager pentru HP în EMEA şi membru în consiliul director al TAPA EMEA.

– HP Next, interfaţa informativă a Hewlett-Packard.

 

Traducerea şi adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.