OPTIFUEL LAB 2 Cu 22% mai economic

Cu Optifuel Lab 2, Renault Trucks reuneste, pe un singur autovehicul-laborator, diferite tehnologii destinate reducerii consumului si pregateste viitorul camioanelor de serie. Dupa mai multe luni de teste pe sosea si pe bancurile de probe, rezultatele consumului Optifuel Lab 2 indica o reducere cu 22% a consumului, adica, in medie, 7,2 litri castigati la 100 km, comparativ cu un model Renault Trucks T standard.

Proiectul a fost dezvoltat cu sustinerea Agentiei pentru mediu si pentru controlul energiei (ADEME) si in colaborare cu opt parteneri: Plastic Omnium, Michelin, Sunpower, Renault, IFP Energies Nouvelles, CEP-Armines, CETHIL-INSA de la Lyon si LMFA – Scoala Centrala de la Lyon. Optifuel Lab 2 integreaza 20 de tehnologii care raspund celor patru mize principale legate de consum: gestionarea energiei, aerodinamica, rezistenta la rulare si sistemele de asistenta la condus. „Desigur, suntem extrem de multumiti de acest rezultat”, spune Claude Covo, directorul acestui proiect. „Nu ne surprinde, ci valideaza, in conditii de exploatare reale, estimarile, deja ridicate, pe care le aveam la inceputul proiectului.” Cifra de 22% este rezultatul tuturor tehnologiilor combinate, dar randamentul fiecareia dintre acestea a fost masurat separat. Procedurile de testare permit masurarea extrem de precisa a fiecarei reduceri observate pentru fiecare tehnologie. Acesta este motivul pentru care testele pe sosea au fost completate de teste pe bancul cu role. „Testul pe sosea este indispensabil si am realizat numeroase ture pe circuitul nostru in imprejurimile Lyonului”, continua Claude Covo, „dar bancul cu role, care reproduce fidel soseaua, ofera avantajul ca rezultatele sa nu fie influentate de conditiile climatice, testul putand fi repetat ori de cate ori se doreste. Cele doua sunt complementare si indispensabile.” Testele pe sosea au fost realizate pe un circuit de 200 km in imprejurimile Lyonului, traseu reprezentativ pentru transportul inter-regional. Viteza medie masurata de Optifuel Lab 2 a fost de 72,6 km/h, cu o sarcina totala de 33 de tone, sarcina medie constatata, in general, in Europa.

Optimizarea diferitelor surse de energie

Gestionarea optima a diferitelor surse de energie se afla in centrul muncii de cercetare efectuate cu Optifuel Lab 2. „Ideea este de a preleva cat mai putina energie de la motorul termic” explica Claude Covo. „Astfel, am electrificat mai multe sisteme auxiliare ale autovehiculului, cum ar fi climatizarea, pompa de apa, pompa de combustibil si pompa de directie. Apoi am multiplicat sursele de energie electrica pentru alimentarea acestor elemente, adaugand panouri solare si instaland un sistem de recuperare a energiei termice a gazelor de esapament, pe baza ciclului Rankine.” Cand conducatorul auto sau autovehiculul solicita energie, un calculator analizeaza nevoile, gaseste sursa de energie cea mai disponibila si mai eficienta (solara, Rankine etc) si o redistribuie in timp real. In paralel cu aceasta avansata gestionare a surselor de energie, Renault Trucks a facut eforturi pentru a limita nevoile autovehiculelor. In acest scop, o atentie speciala a fost acordata izolarii cabinei. Partile vitrate utilizeaza un geam special, mai izolant, iar deasupra se gaseste un deflector reglabil, care favorizeaza si aerodinamica.

Efectul de picatura de apa

Munca depusa in domeniul aerodinamicii lui Optifuel Lab 2 a vizat ansamblul complet, camionul si remorca”, subliniaza Claude Covo. „Am lucrat la adecvarea perfecta dintre cele doua elemente pentru a putea reproduce efectul de picatura de apa, a scadea rezistenta aerodinamica si, deci, a reduce consumul.” Deflectorul mobil de pe pavilion, deschis in cazul stationarii pentru a izola mai bine cabina, se pliaza din nou incepand cu o viteza de 50 km/h. Acesta asigura astfel o continuitate perfecta cu remorca. Efectul de picatura de apa este intarit prin forma curba a acoperisului, deflectoarele laterale de 70 cm in partea din spate si carenajele laterale pe intreaga lungime a semiremorcii. Este de retinut, de asemenea, faptul ca retrovizoarele si oglinda de deasupra parbrizului au fost inlocuite cu camere video profilate pentru diminuarea zonelor cu turbulente si asigurarea unei scurgeri perfecte a aerului. Optifuel Lab 2 dispune si de un spoiler mobil situat in partea de jos a barei de protectie. Cand acesta este extins, el permite trecerea mai buna a fluxului de aer de sub camion si limitarea frecarilor sub sasiu. Acest spoiler se repliaza automat la viteze mai mici de 50 km/h pentru a nu fi avariat la viteza redusa de un prag de incetinire sau la o trecere delicata, de exemplu.

Asistarea conducatorului auto

Conducatorul auto ramane elementul central in reducerea consumului. Stilul de condus poate influenta consumul cu mai mult de 3 litri la 100 km. Inginerii Optifuel Lab 2 au tinut cont de acest lucru si au dezvoltat sisteme de asistenta la condus specifice. Optifuel Lab 2 este, astfel, echipat cu un limitator de viteza adaptativ. Avand GPS integrat, limitatorul calculeaza in fiecare moment si prin anticipare cea mai buna viteza, care nu trebuie depasita in functie de pozitia camionului si de profilul soselei. De asemenea, pedala de acceleratie este adaptativa. Aceasta devine mai mult sau mai putin dura in functie de situatia in care se afla conducatorul auto, daca trebuie sa accelereze sau sa incetineasca. Daca sistemul anticipeaza ajungerea la un sens giratoriu, de exemplu, sau la terminarea unei pante, pedala se va intari si il va obliga pe conducatorul auto sa ridice piciorul. Cand sistemul este cuplat, conducatorul auto este avertizat de o pictograma, care se afiseaza pe tabloul de bord si ilustreaza evenimentul care urmeaza (sens giratoriu, panta, rampa, punct de plata etc). Gratie acestor ajutoare, conducatorul auto stie intotdeauna cum sa-si adapteze condusul pentru a fi cat mai favorabil cu putinta reducerii consumului.

Limitarea rezistentei la rulare

Ca o continuare a preocuparii pentru aspectul aerodinamic, atentia inginerilor de la Renault Trucks s-a indreptat si spre rezistenta la rulare a ansamblului camion si semiremorca. In acest scop, inginerii au utilizat o solutie inedita care adapteaza, in permanenta, nivelul de ulei din interiorul puntii in functie de nevoile sale de lubrifiere si racire. Optifuel Lab 2 este echipat, de asemenea, cu pneuri prototip dezvoltate special de producatorul Michelin. Ele au fost optimizate pentru rezistenta redusa la rulare si contribuie semnificativ la reducerea consumului.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.