Parchetul Militar anchetează accidentul aviatic din Apuseni. Suspiciuni de “conduită culpabilă” din partea unor miniştri

Parchetul Militar de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (PÎCCJ) a preluat de la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia ancheta asupra accidentului aviatic din Apuseni, pentru a-i putea audia şi pe responsabilii cu rang înalt. În acest fel, toate persoanele din fruntea ţării care ar fi trebuit să participe la celula de criză, începând cu premierul Victor Ponta, fostul ministru de Interne, Radu Stroe, ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, ministrul Apărării, Mircea Duşa, dar şi ministrul Comunicaţiilor, şefii ROMATSA, STS, IGSU, SMURD etc. vor fi audiaţi în calitate de martori, urmând ca anchetatorii să decidă dacă îi vor pune sub învinuire pe vreunii dintre ei.

Nu contează că unii dintre ei au demisionat, responsabilitatea le rămâne şi toţi vor fi invitaţi la Parchetul Militar să dea declaraţii. Iar procurorii militari nu judecă după sentimente sau politică, ci după regulamente, astfel că încrederea este maximă în verdictul final.

Potrivit procurorului şef Augustin Lazăr, care a anchetat până acum acest caz, există suspiciunea de conduită culpabilă a unor persoane din celula de criză care au calitatea de ministru, motivată de reacţia întârziată.

“Există suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor persoane care au calitatea de militari şi care ar atrage competenţa procurorului militar. De asemenea, există suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor persoane care au făcut parte din celulele de criză din instituţiile centrale ale statului. Acele celule de criză au fost coordonate de persoane care au calitatea de ministru şi în final se va da o soluţie cu referire la toate aceste persoane”, a declarat Lazăr.

“În final va trebui să se dea o soluţie, să se cenzureze conduitele persoanelor care au avut atribuţii în acest domeniu şi să se clarifice dacă ele au fost conforme cu procedurile care au fost ridicate şi depuse la dosar sau au acţionat cu întârziere şi atunci ar exista o anumită culpabilitate pentru anumite persoane”, a arătat el.

28 de martori audiaţi

Potrivit PÎCCJ, până în prezent au fost audiaţi 28 de martori care au participat la operaţiunea de salvare – răniţii, moţii din comuna Horea care i-au găsit pe răniţi, lucrători ai ISU, Jandarmeriei, personalul silvic, SALVAMONT, SMURD etc., dar niciunul dintre responsabilii din fruntea ţării.

Astăzi a fost audiat şi copilotul – atât cât s-a putut, deoarece el a suferit ieri o nouă intervenţie chirurgicală.

“În continuare urmează o altă fază a anchetei în care vor fi audiate persoanele care au avut atribuţii de serviciu pentru a pregăti avionul de zbor, Romatsa, apoi persoanele care au coordonat în cadrul celulelor din instituţiile centrale”, a arătat Augustin Lazăr.

PÎCCJ precizează, într-un comunicat, că “în urma probelor strânse de anchetatori a rezultat că se impune audierea unor persoane din cadrul unor instituţii centrale ale statului, cu atribuţii în gestionarea situaţiei de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă. Având în vedere calitatea acestor persoane, competenţa îi revine Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţia parchetelor militare”.

Rapoartele medico-legale şi probele materiale, predate anchetatorilor

Până în acest moment, procurorii au dispus şi efectuarea unor rapoarte medico-legale, fiind solicitate şi depuse documentele relevante de la instituţiile în cauză.

“Mijloacele materiale de probă ridicate de la locul producerii accidentului (aparatul GPS şi staţia ELT) au fost predate investigatorilor CIAS, urmând a fi trimise spre examinare la un laborator de specialitate”, mai informează PICCJ.

6 ore de căutări în orb

Un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul căruia se afla un echipaj medical a aterizat forţat, în 20 ianuarie, la ora 15.17, în Munţii Apuseni, într-o zonă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa dintre judeţele Cluj şi Alba.

În urma accidentului, şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi 4 chirurgi – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul “Sf. Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.

Epava avionului şi supravieţuitorii au fost găsiţi de nişte localnici, după 6 ore de la accident, în timp ce echipele de salvatori fuseseră trimise de autorităţiîn cu totul altă parte.

Cei responsabili nu au constituit o celulă de criză iar acest lucru nu a fost propus nici de Raed Arafat, care se afla la o conferinţă NATO în Ungaria, dar a comunicat telefonic cu cei care au organizat în operaţiunile de salvare – respectiv IGSU.

IGSU a transmis un comunicat de presă abia la ora 20.20, la insistenţele jurnaliştilor, iar câteva minute mai târziu, premierul Victor Ponta, aflat în studioul B1TV, a primit un SMS şi a anunţat că răniţii au fost găsiţi. S-a dovedit însă că nu era adevărat, abia peste o oră aceştia fiind reperaţi de localnicii din comuna Horea.

După interviul de la B1TV, Ponta şi alţi lideri ai PSD s-au dus la un restaurant, unde programaseră o întâlnire cu jurnaliştii acreditaţi la USL. Tot printr-un SMS a aflat premierul că pilotul Adrian Iovan a murit. Nu a reacţionat în niciun fel, continuând întrevederea cu ziariştii. Momentul a fost relatat câteva ore mai târziu de jurnalistul de la Mediafax aflat la masă, pe pagina sa de socializare.

Vom vedea, după finalizarea anchetei, care este responsabilitatea premierului Ponta în acest caz.

Ponta vrea să-i subordoneze STS

Victor Ponta consideră că singurul vinovat este STS şi a cerut în CSAT demiterea generalului Marcel Opriş şi trecerea STS în subordinea Ministerului de Interne. Preşedintele Traian Băsescu s-a opus, iar Ponta a anunţat că va opera schimbarea prin lege.

Un proiect în acest sens a fost depus aseară la Camera Deputaţilor şi prevede ca Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) să fie scos de la Consiliul Superior de Apărare a Ţării (CSAT) şi să fie trecut în subordinea lui Raed Arafat, numit de premier, la 10 zile de la accident, secretar de stat în MAI.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.