Ponta: Despăgubirile Bechtel vor fi acoperite din buget

Premierul Victor Ponta a anunţat, joi, că suma de 37,2 milioane de euro negociată de ministrul delegat Dan Şova cu reprezentanţii companiei Bechtel să o plătească în baza acordului de reziliere a contractului de construire a autostrăzii Transilvania vor fi acoperite din buget. Iar aceasta în condiţiile în care constructorul american pleacă fără să fi terminat dele două segmente de autostradă pentru care se angajase să le finalizeze în septembrie 2011, la renegocierea contractului. 

“Ministrul Şova a informat, aseară târziu, referitor la încheierea negocierilor şi semnarea acordului – de fapt, de reziliere. Nu e vorba nici de un miliard (de euro, n.red.), cum spunea un fost ministru, nici de 500 de milioane, cum spunea un alt fost ministru, deci înseamnă că am avut miniştri cam slabi, care nu prea ştiau să se uite prin contracte. E vorba de 30 de milioane plus TVA. În acest fel, putem practic – şi avem tot traseul liber de orice alte obligaţii – să gândim strategia pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere pe toată zona Ardealului”, a declarat Ponta.

El susţine că în acest an va putea fi licitat tronsonul Sebeş-Câmpia Turzii, pentru a lega Clujul de autostrada Arad-Sibiu.

„De altfel, chiar în acest an sper să putem licita segmentul Sebeş-Câmpia Turzii, deci practic să legăm Clujul de autostrada Arad-Sibiu, după care putem, fie din fonduri europene, fie în parteneriat public privat, să continuăm vechiul traseu spre Suplacul-de-Barcău şi în jos, spre Sighişoara”, a adăugat prim-ministrul.

Amintim că, aseară, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Şova, a anunţat rezilierea contractului cu Bechtel, statul român urmând să plătească companiei americane 37,2 milioane de euro, pe lângă datorile de 50 milioane de euro pe care le-a achitat în aprilie.

O pagubă cât două autostrăzi

Contractul cu Bechtel pentru construirea Autostrăzii Transilvania, de 415 km, a fost încheiat în 2003, de Guvernului Năstase, prin încredinţare directă companiei americane. Statul român s-a angajat să plătească lucrările cu 2,2 miliarde de euro, iar finalizarea investiţiei a fost stabilită pentru finele anului 2012.

În 2005, Guvernul Tăriceanu a oprit lucrările şi a renegociat contractul. În anii 2009 şi 2010 au fost finalizaţi 52 de km de autostradă, dar statul a achitat până acum 1,4 miliarde de euro plăţi şi penalităţi companiei Bechtel.

În 2011, ministrul Anca Boagiu a renegociat contractul astfel încât constructorul american a acceptat să nu mai lucreze decât două porţiuni de autostradă. Restul de 6 segmente au fost scoase la licitaţie de Ministerul Transporturilor, care a obţinut ok-ul Comisiei Europene să le construiască din fonduri europene.

Bechtel pleacă însă din România fără să fi terminat lucrările, dar a încasat deja 50 de milioane de euro şi va mai primi 37,2 milioane euro de la Guvern, potrivit acordului de închidere a contractului, reuşit de Şova.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.