Ponta şi Borisov inaugurează miercuri podul Calafat-Vidin

Guvernul confirmă că prim-ministrul Victor Ponta va inaugura, alături de omologul său bulgar, Boyko Borisov, podul peste Dunare Calafat-Vidin, miercuri, 24 octombrie 2012, ora 15.00. Borisov anunţase acest lucru încă de săptămâna trecută când a declarat însă că transportatorii mai au de aşteptat până la sfârşitul anului. Miercuri vom afla exact ce şi pentru cine se inaugurează.

La eveniment vor participa şi Johannes Hahn, comisarul european pentru politică regională, şi ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Ovidiu Silaghi, se arată într-un comunicat al Executivului.

Podul Calafat-Vidin ar fi trebuit sa fie gata în octombrie 2010, însă constructorul a invocat dificultăţi de ordin tehnic, iar termenul a fost amânat până la sfârşitul lui 2011.

Nu a fost respectat nici atunci, iar un nou termen de finalizare, pentru care Comisia Europeană, cofinanţatorul proiectului, şi-a dat acceptul, a fost stabilit pentru sfârşitul lui noiembrie 2012.

Proiectul este finanţat din fonduri de preaderare, iar extensia expiră în decembrie 2012, când tot obiectivul trebuie finalizat, altfel există riscul unor corectii financiare de la UE, atrăgea atenţia anul trecut Anca Boagiu, fostul ministru al Transporturilor.

În noiembrie anul trecut, Boagiu avertiza partea bulgară că, din cauza întârzierilor, partea română va fi nevoită să plătească 11 milioane de euro pentru conaservarea lucrărilor. Ea ameninţa că Ministerul Transporturilor va da în judecată autorităţile din ţara vecină pentru recuperarea banilor. 

4 benzi rutiere, cale ferată, trotuare şi pistă pentru biciclişti

Podul Calafat-Vidin are 2 km, două benzi rutiere pe sens, o linie de cale ferată, 2 trotuare şi o pistă pentru biciclişti. Costul construcţiei, care până în anul 2011 era estimat la circa 225 de milioane de euro, va depăşi 250 milioane de euro până la finalizarea proiectului.

Din această sumă, 70 de milioane euro sunt asiguraţi prin programul ISPA, grant al Fondului de Coeziune, alte 70 de milioane fiind acordaţi sub formă de împrumut de Banca Europeană de Investiţii.

Bugetul de stat al Bulgariei asigură 60 de milioane de euro, banca germană de dezvoltare KfW (Kreditanstalt fur Wiederaufbau) acordă 2 milioane de euro sub forma de ajutor şi 18 milioane sub formă de împrumut, iar Agenţia Franceză de Dezvoltare – un ajutor de 5 milioane de euro.

Finantarea accesului de pe malul romanesc este asigurată de Uniunea Europeana prin programul ISPA, cu 34 de milioane de euro, iar România contribuie, din bugetul de stat, cu 33 de milioane de euro.

În prezent, România şi Bulgaria sunt legate de un singur pod, pe toată lungimea de 470 km a porţiunii comune a Dunării. Acesta se află între Giurgiu şi Ruse şi a fost inaugurat în anul 1954. 

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.