Ponta şi Şova se „tamponează” pe autostrada Sibiu-Pitești. Comarnic-Braşov mai aşteaptă

Premierul Victor Ponta a anunţat astăzi, la Piteşti, că lucrările la tronsonul de autostradă Sibiu-Pitești vor începe în 2015 pe baza noului studiu de fezabilitate, dar ministrul Transporturilor, Dan Şova, tocmai a scris pe blog adevărul: abia în 2017 va debuta şantierul. Enervat că un jurnalist i-a atras atenţia asupra acestui aspect, prim-ministrul a răbufnit: „O să-i spun domnului Șova mai bine să vorbească decât să scrie pe blog, că văd că au toți boala blogurilor și cred că nici el nu mai înțelege ce scrie”. Despre contractul pentru Autostrada Comarnic-Braşov, promis în decembrie că îl va fi semnat „până de Paşti, în 20 aprilie”, Ponta a spus acum, iritat, că depinde de “agreement-urile de la bănci”, “mai-iunie cel târziu”.

Victor Ponta s-a aflat astăzi la Piteşti, unde le-a promis din nou celor de la Dacia că le va construi bucata de autostradă lipsă spre graniţa de Vest.

“M-am întâlnit cu reprezentanții uzinei Dacia și am discutat cu ei despre faptul că legislația fiscală rămâne neschimbată, iar trendul pozitiv pe care l-a înregistrat uzina la începutul anului va fi susținut în continuare prin programul “Rabla”. Le-am confirmat celor de la Dacia că din programul 2007-2013 de autostrăzi deja s-au alocat 25 milioane euro pentru actualizarea studiului de fezabilitate, că în 2015 începem lucrările pe baza noului studiu de fezabilitate din ambele capete și dinspre Sibiu și dinspre Pitești (…) și că toată autostrada Pitești-Sibiu va fi finalizată din programarea 2014-2020″, a spus Ponta, la o conferinţă de presă găzduită de primarul Tudor Pendiuc.

Şova, mai uşor cu blogul!

Atenţionat de un jurnalist că ministrul Transporturilor, Dan Șova, a scris chiar astăzi pe blog că lucrările la această autostradă ar începe “la 1 ianuarie 2017”, Ponta s-a încurcat puţin şi a încercat să fenteze cu un răspuns neconvingător până şi pentru el: „Depinde despre ce tronson este vorba…”.

Apoi s-a decis: “Nu există un singur tronson. (…) Nu poți să vorbești despre un singur an în care este inaugurat. (…) O să-i spun domnului Șova mai bine să vorbească decât să scrie pe blog, că văd că au toți boala blogurilor și cred că nici el nu mai înțelege ce scrie pe blog”, a afirmat premierul.

Precizăm că Şova s-a lăudat pe blog că a construit 24o de km de autostradă, dar sunt lucrări începute de Anca Boagiu în Guvernul Boc. Nici Silaghi, nici Fenechiu şi nici Şova nu au început nicio nouă autostradă în cei 2 ani de guvernare Ponta.

Promisiuni fără acoperire

Pe de altă parte, Victor Ponta pare să uite că anul trecut, în vară, le promitea celor de la Uzina din Mioveni că anul acesta va începe o porţiune din această autostradă, pe care a decis să o împartă în două.

“Anul viitor (2014, n.r.) începem Pitești – Râmnicu Vâlcea și tot anul viitor reevaluăm studiul pentru Râmnicu Vâlcea-Sibiu, pentru că studiul inițial presupunea o sumă mai mare decât toți banii pe care îi are România în următorii 7 ani. Deci nu era fezabil, din păcate, și nu putea fi susținut. (…) Chiar dacă alocam toți banii – toți cei 3 miliarde (de euro – n.r.) – nu făceam nici autostrada și nici nu mai făceam nimic în restul țării”, declara la acea dată prim-ministrul.

Ponta asigura, tot atunci, că “zona economică Pitești-Mioveni, una dintre cele mai importante din țară, va fi legată peste 3 ani (adică în 2016, n.r.) prin autostrăzi de București și Constanța, de Râmnicu Vâlcea și de Craiova, ceea ce reprezintă un progres semnificativ față de perioada anterioară”.

Întrebat despre ameninţarea sindicaliștilor de la Dacia că vor protesta față de amânarea realizării tronsonului de autostradă Pitești-Sibiu, premierul a spus că situația se datorează faptului că fondurile europene disponibile sunt insuficiente. “Dacă merg și sindicatele cu noi la Bruxelles, ca să ne dea mai mulți bani pe coeziune, protestez și eu cu ei, împreună. Din păcate, mi-e teamă că nu avem mari șanse”, a spus Ponta.

Transporturi fără drumuri?

Şova a dat acelaşi răspuns şi la comisiile de specialitate ale Parlamentului, când a fost audiat pentru validarea în funcţia de ministru al Transporturilor: lucrările la autostrada Sibiu-Piteşti vor începe cel mai devreme peste 2 ani.

Nu se ştie însă dacă în prezent Dan Şova mai are vreo legătură cu autostrăzile, drumurile naţionale şi Marile Investiţii în Infrastructură, atât timp cât nu se mai află la şefia DPIIS – condus acum de un secretar de stat, numit prin modificarea, în 14 noiembrie 2013, a HG nr. 7/2013 de organizare şi funcţionare a DPIIS. Tot atunci, ministrul delegat Şova a devenit ordonator principal de credite.

Dar cu siguranţă că Şova va fi urmărit de promisiunile făcute românilor timp de un an, în Guvernul Ponta 2.

Pe de altă parte, dacă Şova a obţinut aşa mari performanţe cum îl lăuda până de curând Ponta, ar fi de neînţeles de ce nu i-ar da acum CNADNR pe mână şi la Ministerul Transporturilor. Plus că, fără infrastructura rutieră, un asemenea minister pare fără sens.

Parteneriatul public-privat, un eşec

Evident că Şova, la DPIIS, nu a adus companiile chineze mult anunţate de el că vor investi în Marile Proiecte, nu a deschis niciun şantier de autostradă, nu a semnat niciun contract de concesiune din cele 3 promise şi a dat-o în bară cu Legea Parteneriatului Public-Privat, în 10 ianuarie preşedintele Traian Băsescu respingând-o de la promulgare.

“Nu va veni nimeni la un parteneriat public-privat pe legea lui Şova”, a decretat şeful statului.

În Programul de guvernare al Guvernului Ponta 3 sunt prevăzute mai multe autostrăzi şi reparaţii de drumuri, precum şi trecerea drumurilor judeţene în subrodinea MT, până după reparare. Nu se precizează însă dacă autostrăzile şi drumurile naţionale vor rămâne la DPIIS.

Şan Şova are însă de rezolvat o chestiune urgentă: după ce a ratat împreună cu Liviu Dragnea Legea Descentralizării – declarată neconstituţională în integralitate de CCR -, el trebuie să-i cedeze lui Radu Mazăre până la 33% din Portul Constanţa (Consiliul local Constanţa deţine în prezent numai 15% din port), dar fără scandal. Deja sindicaliştii i-au bătut la poartă lui Şova, ieri.

„Băsescu n-a construit un metru de autostradă”

Ca să se răcorească, Victor Ponta l-a atacat pe Traian Băsescu, despre care a spus că în 15 ani „nu a făcut niciun metru de autostradă”, iar acum “l-a apucat dragostea, la bătrânețe”.

“Cei care timp de 15 ani nu au făcut un metru de autostradă după care ne dau lecții cum se fac autostrăzile vă mint dacă vă spun că la anul s-a terminat tot. E problemă de studii de fezabilitate pe care nu le-a refăcut nimeni, este problemă de aprobare a acordului de parteneriat cu UE și este problemă de proceduri. Cu riscul de a nu fi la fel de popular ca populiștii, noi v-am spus adevărul: de unde se finanțează și în cât timp se face. Altfel, cei care acum își rup hainele că fac într-un an toată autostrada vă mint cum v-au mințit și în 1998-2000, țineți minte „Aici sunt banii dumneavoastră”, v-au luat banii și n-ați avut autostradă. Noi măcar vă spunem adevărul și vă spunem cum se face”, a arătat Ponta.

„Sper că în 2020 sau chiar mai repede domnul președinte Băsescu, care n-a făcut niciun metru de autostradă, să meargă liniștit cu Duster-ul domniei sale spre pensie”, a întărit el, ca să-i răspundă cu aceeaşi monedă şefului statului.

Traian Băsescu a ironizat în decembrie USL, spunând că Guvernul Ponta nu a încheiat „nici măcar un centimetru de construcţie de autostrăzi” iar acum vrea să construiască una către „Bombonica”, Alexandria. Şeful statului a făcut praf la acea dată Programul USL de autostrăzi, arătând că “Guvernul inovează coridoare de transport lăsându-le baltă pe cele prioritare”.

Alt studiu de fezabilitate, alţi bani

Despre necesitatea unui nou studiu de fezabilitate – care, iată, se „actualizează” cu 25 de milioane de euro – premierul s-a ferit să vorbească.

Anul trecut în vară, la aceeaşi vizită la Mioveni, Victor Ponta susţinea că studiul de fezabilitate întocmit pentru autostrada Pitești – Sibiu nu era fezabil din cauza costurilor exagerate – 3 miliarde de euro lucrările de proiectare şi construire.

La fel susţinea şi fostul secretar de stat în MT, Septimiu Buzaşu, în timpul mandatului ministrului Ovidiu Silaghi, numai că el estima că autostrada va fi gata în 2020. Între timp a fost “zburat” de la MT.

Ponta argumenta atunci că acesta este motivul pentru care s-a decis, deocamdată, construirea unei singure porțiuni de autostradă care să lege Piteștiul de Râmnicu Vâlcea – şantier promis de el să înceapă anul acesta.

Mai amintim că în 24 mai 2012, când a demisionat de la şefia CNADNR ca să n-o dea afară Silaghi, Daniela Drăghia a acuzat că “noua conducere a Ministerului Transporturilor doreşte să construiască tronsonul de autostradă pe ruta Sibiu – Făgăraş – Braşov – Comarnic – Ploieşti”.

„Comarnic-Braşov, în mai-iunie”

La fel ca Dan Şova în faţa comisiilor parlamentare, Victor Ponta a asigurat că nu există nicio concurență la finanțare între autostrăzile Pitești-Sibiu și Comarnic-Brașov, deoarece există surse de finanțare diferite.

“Povestea cu concurența între Pitești-Sibiu și Comarnic-Brașov e o minciună, pentru simplul motiv că Comarnic-Brașov nu se va finanța din fonduri europene”, a precizat el.

Întrebat când va fi semnat contractul Comarnic Brașov, promis pentru 20 aprilie, premierul a răspuns: “Când avem toate agreement-urile de la bănci, mai-iunie cel târziu”.

Craiova-Piteşti şi Centura de Sud, uitate

Acesta ar fi primul contract de concesiune dintre cele 3 făgăduite de Dan Şova în primăvara lui 2013 pentru semnare în octombrie – tot anul trecut. Altul ar fi pentru Autostrada Craiova-Piteşti – cu oferte depuse în luna mai 2013, când toate cele 5 asocieri de constructori s-au calificat, dar nici până astăzi nu a fost desemnat un câştigător al licitaţiei – deşi ultimul termen anunţat de Şova ar fi fost februarie-martie 2014. Nu s-a întâmplat până acum.

Cealaltă concesiune ar fi pentru zona Autostrăzii de Centură Sud Bucureşti care va uni A1 de A2, plus şi operarea şi întreţinerea Autostrăzii Bucureşti-Constanţa (A2) şi a Autostrăzii Bucureşti-Piteşti (A1). CNADNR a primit la finele lunii martie 2013 candidaturi de la companiile străine Strabag, Vinci, Aktor şi Astaldi, dar şi de la companiile româneşti Tehnostrade, Spedition UMB şi Euro Construct Trading’98.

În decembrie ar fi trebuie anunţat câştigătorul, dar Şova s-a făcut din nou că plouă.

Şantiere pustii

Însă cel mai grav este faptul că au trecut aproape 3 luni din acest an fără să înceapă vreo lucrare la noile tronsoane de autostrăzi.

Nici măcar la Autostrada Transilvania – sectorul 3A1 Gilău – Nădăşelu (jud. Cluj), de 8,7 km, care a fost amânat pentru anul acesta, din lipsa banilor, deşi contractul, de 258,2 milioane lei (circa 58 milioane euro) fără TVA, a fost semnat de CNADNR în luna aprilie 2013, cu asocierea Spedition UMB-Tehnostrade.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.