RAPORTAREA FINANCIARĂ LA ANTREPRENORI, EDIȚIA A V-A: Tendințele anului

În 2025, antreprenorii români își vor diversifica sursele de venit, în contextul dificil al evoluției economiei. Dezvoltarea angajaților rămâne punctul central.

Ioana Arsenie

Evoluția economiei românești în ceea ce privește dezvoltarea IMM-urilor, în anul acesta, stă sub semnul întrebării, caracterizată mai degrabă de un context nefavorabil și domolit. Se manifestă, pe de o parte, o stagnare a investițiilor, iar, pe de alta, o creștere a presiunii asupra companiilor mici și mijlocii, ca urmare a lipsei de predictibilitate și măsurilor de majorare a taxelor, dar și a birocrației administrative și de raportare fiscală suplimentară. Sunt concluzii ale studiului „Raportarea Financiară la Antreprenori” (ediția a V-a) – 2024, organizat de Trusted Advisor Strategy & Finance.

Angajați vs. tehnologie

Pornind de la utilizarea pe scară largă a inteligenței artificiale în activitățile curente, studiul din acest an și-a propus să acorde importanță laturii tehnologice vs. angajați. Astfel, antreprenorii încearcă, în principal, să își concentreze atenția către angajați, pentru a le dezvolta competențe și abilități specifice (57%) și doar (43%) declară că, în 2025, vor prioritiza investițiile în tehnologie.

Priorități financiare

În ceea ce privește prioritatea financiară din 2025, antreprenorii români sunt preocupați mai degrabă să își diversifice sursele de venituri/profit (27%), să își crească profitabilitatea netă și marjele (43%), să obțină finanțări pentru investiții (11%), să definească și să implementeze un proces eficient pentru managementul performanței (11%).

Sfătuim transportatorii și logisticienii să fie aproape de clienții lor, pentru a înțelege nevoile noi și a se adapta la potențialul de business creat.

Studiul din acest an, „Raportarea Financiară la Antreprenori”, scoate în evidență consecințele nefaste ale unui mediu de business care este caracterizat, cel puțin în această perioadă, de lipsă de predictibilitate, care ne afectează pe toți, într-un sistem integrat, de la majorări de salarii, taxe și impozite, la inflație în prețurile produselor și serviciilor. Antreprenorii vor avea de organizat afacerile în termeni de diversificare, pentru a căuta alte surse de a face profit și a rămâne competitivi în condițiile actuale. Cred că termenul de profitabilitate va fi cel mai folosit de antreprenori pe tot parcursul anului și că este necesar să găsim noi pârghii, având în vedere că o majorare a tarifelor nu ar putea ține pasul cu taxele în creștere, pentru că, automat, ar duce la pierderea unora dintre clienți. În viitor, antreprenorii trebuie să fie pregătiți pentru schimbările fiscale și să se bazeze pe cash-flow, să investească, în continuare, în resursa umană și să își prioritizeze dezvoltarea de competențe în angajați, pentru a genera valoare adăugată sustenabilă.

Din nou, reiterez cât de important este să calibrăm toate variabilele financiare în strategia de business și să proiectăm periodic impactul modificării condițiilor în care lucrăm asupra rezultatelor financiare.

Deși clienții sunt, de obicei, foarte atenți, când discutăm de tarife, argumentarea bazată doar pe preț nu este câștigătoare.

Trebuie să prezentăm toate componentele ofertei și elementele calitative care construiesc valoarea adăugată, în serviciul de transport/logistică.

Preocuparea pentru viitorul companiilor, etapele următoare și planuri de continuare și backup, cu atenție sporită pe managementul riscurilor, devin subiecte-cheie în agenda strategică. Ne surprinde ușor constatarea studiului că 76% dintre respondenți nu cunosc sau nu au implementat în companiile lor reguli de guvernanță. Acest lucru ne arată că este mult de optimizat pentru ca IMM-urile să fie solide și să aibă baze corecte pentru creștere. Din păcate, aceste subiecte revin în atenție în perioade dificile și nu sunt încă un exercițiu de normalitate pentru foarte multe organizații.

Atenți la…

Reprezentanții Trusted Advisor Strategy & Finance și-au propus să afle cum gestionează antreprenorii finanțele în perioada actuală, caracterizată de inflație sau disponibilizări în domenii cheie precum industria automotive.

Sunt mai atenți la cash-flow și întârzieri în recuperarea banilor de la clienți (33%). De asemenea, acordă importanță modificărilor fiscale și de reglementare (27%), limitează sau gestionează atent cheltuielile (16%), lucrează cu mai multe ipoteze și estimări multiple (16%).

„Consider că antreprenorii sunt nevoiți să investească timp și resurse proprii să dobândească cunoștințe și în domeniul economic, pe lângă domeniul de activitate al afacerii și să înțeleagă că trebuie să construiască o bună legătură cu persoana care se ocupă de contabilitate, să ceară rapoarte financiare concludente pentru a se putea raporta la mediul macroeconomic și a lua deciziile importante pentru afacerea sa. Dinamica mediului de afaceri în ziua de azi este mare, așa că pentru a putea fi competitiv în viitor, trebuie, în primul rând, să fii organizat în business, să ai create procese bine stabilite, proceduri, organigramă etc. și o minimă raportare financiară care să te ajute să poți gândi strategic următorii pași”, subliniază un antreprenor participant la studiu.

Creșteri de cheltuieli per categorii

Anul de business 2025 nu scapă de creșterile de cheltuieli per categorii. Așa cum arată concluziile studiului, salariile reprezintă principala categorie de buget care va suferi creșteri (pentru 44% dintre antreprenori), urmată la o diferență considerabilă de campaniile de marketing (22%), cheltuieli administrative (11%), logistică și transporturi (11%).

Pentru mai mult de jumătate dintre companiile respondente, principalele provocări ale funcției financiar-contabile pe parcursul anului 2024 au fost reprezentate de corectitudinea evidenței contabile (66%), corectitudinea taxelor și a declarațiilor fiscale (66%), raportarea financiară pentru management (22%).

În ceea ce privește zona de recomandări și îmbunătățiri, antreprenorii își doresc un boost pentru recomandări de optimizare a afacerii (55%), urmat îndeaproape de susținerea dezvoltării afacerii prin suport la etape de noi produse, parteneriate, linii de business.

250 de respondenți

Studiul a fost realizat în perioada septembrie-noiembrie, pe un eșantion de 250 de respondenți, companii antreprenoriale din România, care au înregistrat, în 2023, o cifră de afaceri între 100.000 și 10 milioane de euro, din zonele București-Ilfov, regiunile Transilvania, Muntenia și Moldova, din sectoare ca agribusiness, auto, comerț online, medical, producție, retail, software și transport. Analiza detaliază modul în care organizarea strategică a finanțelor și departamentul financiar-contabil influențează veniturile și profitabilitatea companiilor.

Ioana ARSENIE
ioana@ioanaarsenie.ro
strateg financiar,
personal & business advisor
fondatoarea programului
„De la Contabil, la CFO”
Trusted Advisor Strategy & Finance

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.