Servicii speciale de transport (3) – Mărfuri periculoase, perisabile, valori

Se pot efectua cu avionul transporturile de mărfuri cu regim special de temperatură, presiune, bunuri periculoase, valori şi altele care necesită condiţii speciale de transport, manipulare, ambalare, depozitare. Regulile şi condiţiile de transport sunt diferite, de cele mai multe ori la transportul aerian fiind mai restrictive, mai minuţioase şi cu penalizări mult mai mari la nerespectarea acestora faţă de transportul rutier.

Pentru anumite bunuri periculoase, cum ar fi sursele radioactive, este mai simplu să operezi un transport aerian decât rutier şi, implicit, costurile sunt mai mici. Dacă avem de tranzitat mai multe ţări, la transportul rutier trebuie să luăm aprobări din fiecare ţară, chiar dacă sunt state membre UE. Şi fiecare ţară are alte reguli, autorităţi de unde se cer astfel de aprobări. La transportul aerian, doar pentru parcursul intern, de la Expeditor până la Aeroport, trebuie să fie o maşină care respectă legislaţia internă pentru surse radioactive. Codificarea conform UN, Grupa de ambalare, etichetarea mărfurilor periculoase sunt la fel şi pentru transportul rutier şi pentru aerian. Diferă – foarte important – cantitatea maximă admisă pe ambalajul primar, extern. Şi în cadrul transportului aerian de mărfuri, bunurile periculoase au două categorii de admitere, respectiv pe cursele de pasageri şi cele doar pe cursele de marfă (cargo). Conducătorul auto trebuie să asiste la încărcare/descărcare şi să se asigure că ambalajul exterior nu este deteriorat, umed, iar etichetele sunt intacte. Coletele/paleţii trebuie să fie foarte bine asigurate în mijlocul de transport auto. Documentele primite la încărcare se predau împreună cu marfa la agentul de handling al liniei aeriene, unele fiind unicat şi în original.

Perisabile

Ponderea mare în transporturile de mărfuri perisabile o au desigur alimentele şi condiţiile de transport sunt asociate cu aceste produse. Dar există şi alte mărfuri, cum ar fi medicamentele, substanţele primare folosite în producerea de medicamente, studii clinice, probe biologice, plante şi chiar bunuri industriale (de exemplu, adezivi din industria electronică – au nevoie de transport la -25 C sau -40 C). Una din problemele cele mai sensibile la acceptarea mărfurilor perisabile, cu temperatură controlată, în avion este să se asigure un ambalaj perfect, care să prevină eventuale scurgeri sau răspândirea mirosului în cala avionului. De exemplu, transportul peştelui proaspăt sau al fructelor de mare, la care menţinerea temperaturii optime se face cu gheaţă. Comandantul aeronavei va refuza astfel de mărfuri dacă există scurgeri de apă sau ambalajul este umed ori emană mirosuri. Oricum, este mult mai bine să fie returnată o astfel de marfă pentru reambalare, decât să se constate la aeroportul de destinaţie că trebuie curăţată cala. Costurile sunt foarte mari şi pentru curăţenie, dar şi din cauza blocării aeronavei la sol. Astfel, conducătorul auto trebuie să se asigure, la preluarea mărfurilor că ambalajul exterior este uscat, intact şi nu miros produsele în exterior. Trebuie să se asigure că instalaţia de frig, ventilare va funcţiona permanent şi va asigura regimul optim de răcire/congelare, după caz. Documentele primite de la Expeditor trebuie predate la agentul de handling al liniei aeriene şi cel mai bine este să asiste atât la încărcare, cât şi la descărcare. Alte bunuri perisabile, cum ar fi florile sau medicamentele, necesită o atenţie specială la stabilirea regimului termic din mijlocul auto în funcţie de temperatura exterioară. Este bine să existe condiţiile stabilite de la etapa de ofertare. În situaţii speciale, un exemplu ar fi cantităţi mai mari de produse perisabile, se va lua aprobare pentru admiterea mijlocului de transport auto pe pistă, la avion. Recomandarea este ca transportatorul rutier să întrebe dacă mijlocul auto va intra pe pistă şi să ceară toate condiţiile/documentele pe care va trebui să le respecte/întocmească.

Valori

Transportul valorilor se efectuează pe cursele de pasageri la tarife mult mai mari decât mărfurile generale, dar care asigură condiţii speciale de transport, încărcare/descărcare în/din aeronavă şi depozitarea în camera de valori a agentului de handling al liniei aeriene. Se verifică greutatea mărfii, chiar dacă sunt ambalaje speciale cu sigiliile intacte, la nivel de gram. Orice neconcordanţă descoperită la cântărirea mărfii este anunţată la linia aeriană şi client. Eliberarea mărfii se face doar cu acordul biroului liniei aeriene de la aeroportul de origine. Valorile pot fi bancnote, monede, bonuri de tezaur, bijuterii/ceasuri, obiecte de artă, timbre fiscale, produse industriale a căror valoare depăşeşte 1000 euro/kg. Transportul rutier se poate efectua cu mijloace auto blindate cu seif de valori în interior sau în vehicule de mărfuri generale cu pază asigurată de Jandarmerie sau de o firmă specializată. Condiţiile de transport şi manipulare sunt deosebite la oricare din aceste categorii de mărfuri, dar şi veniturile nete sunt importante şi merită tot efortul cu achiziţionarea mijloacelor de transport specifice, pregătirea personalului, obţinerea licenţelor.

În numărul următor…

Transportul rutier efectuat între un aeroport mare şi unul mic, sau invers, cu statut de cursă de avion (zbor).

Iuri PLESNILĂ

Operations Manager Time Critical Line

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.