SFATUL AVOCATULUI: Plata nedatorată – atât de simplu, și totuși…

Recent, am fost întrebat ce se poate face când s-a plătit de două ori un serviciu primit. Dacă vom căuta răspunsul în Codul civil, vom constata că, teoretic sau legal, cel puțin, rezolvarea este simplă: restituirea sumei plătite de două ori. Oare?

Iacob Anca

Haideți să vedem. Ce spune Codul civil?
„Art. 1341: (1) Cel care plăteşte fără a datora are dreptul la restituire. (2) Nu este supus restituirii ceea ce s-a plătit cu titlu de liberalitate sau gestiune de afaceri. (3) Se prezumă, până la proba contrară, că plata s-a făcut cu intenţia de a stinge o datorie proprie.”

La alineatul (1), găsim definită noțiunea de plată nedatorată. Foarte clar. Dar cine decide că s-a plătit fără a se datora? Poate să considere cel care a primit plata că a primit un cadou (liberalitate)? Aliniatul (3) prezumă că plata dublă este făcută – până la proba contrară – pentru a stinge o datorie. Deci, foarte simplu…

Concret…

Pentru a vedea cât de simplu este, să vedem concret ce s-a întâmplat:

O societate cumpără printr-un prestator specializat două bilete de avion, unul pentru dus și altul pentru întoarcere. Achită către acest prestator prețul celor două bilete de avion. Persoana fizică zboară „dus” fără probleme, însă, la întoarcere, pe aeroport, constată că nu figurează cu bilet. Întrebări, telefoane etc. Degeaba! Constată că nu figurează cu bilet plătit. Ce poate face? Să stea în aeroport până la clarificarea situației (nu are bilet plătit) sau să cumpere un bilet? Alege să cumpere bilet (alegere firească) și să comunice soluția aleasă. După finalizarea zborului, societatea începe demersurile pentru clarificarea situației și restituirea „plății nedatorate” (bilet avion întoarcere achitat de două ori).

Ce face societatea?

Cu dovada plății întoarcerii, contactează prestatorul specializat pentru restituirea plății nedatorate. Aici, cu un bun simț clasic în comunicari, este amânată luarea unei decizii. Concret, nu se restituie nimic, se fac verificări, tergiversare.

Ce trebuie să facă societatea? Să solicite restituirea sumei achitate pentru plata biletului de întoarcere plătit de două ori, să facă dovada plății duble și să acorde un termen rezonabil de plată.

Ce facem dacă în termenul acordat/legal nu se face restituirea?

Ne vom adresa instanței judecătorești cu acțiune pentru restituirea sumei plătite. Acest demers însemnând plată taxă judiciară de timbru, onorariu avocat și timp consumat inutil. În fața instanței, se va proba ușor că suntem în situația unei plăți duble pentru același serviciu primit, soluția fiind de obligare la restituirea celei de-a doua plăți, cu plata cheltuielilor de judecată. Însă acest lucru înseamnă timp și nervi inutili/nejustificați.

Ce legătură este între biletul de avion plătit de două ori și transportul rutier?

Plata nedatorată a unui serviciu este răspunsul. Nu de puține ori, în transportul rutier, se plătește, de voie sau de nevoie, un transport de două ori. Sunt situații în care, în timpul efectuării transportului, până la descărcarea mărfurilor transportate, clientul/expeditorul/cel interesat face plata serviciului de transport. În limbaj uzual „nu duc marfa dacă nu văd banii în cont”.

Pentru ca marfa să ajungă la destinație, se achită prețul transportului, deși contractual plata acestuia trebuia făcută la termen (de exemplu, 45 zile). Toate bune și frumoase. După finalizarea transportului, cărăușul emite și factura aferentă serviciului de transport și o comunică pe circuitul normal (împreună cu actele transportului – CMR etc). Când factura ajunge la contabilitate, aceasta este plătită, la termenul contractual, pentru a doua oară. După ceva timp, cineva își dă seama că s-a plătit de două ori același serviciu de transport. Ce facem în această situație? Simplu! Solicităm restituirea.

Răspunsul: nu se restituie nimic

Nu se răspunde la telefon, la e-mail sau la notificarea scrisă. Soluția: instanța judecătorească. În general, se poate folosi procedura cererilor cu valoare redusă (atât la nivel național, cât și UE) sau procedura de drept comun, în funcție de valoarea obiectului cererii. Acest demers înseamnă costuri (taxa timbru, onorariu avocat) și timp. Soluția finală ar trebui să fie de obligare la plata sumei datorate și a cheltuielilor aferente. Acest demers ar trebui să nu existe, având în vedere că se poate ușor verifica dacă suntem în situația unei plăți duble sau nu și să se facă restituirea.

Din păcate, realitatea este că, de cele mai multe ori, nu se restituie de bună voie și trebuie să ne adresăm instanței de judecată. Este important de reținut că există un termen general de prescripție de 3 ani, în care putem solicita restituirea sumei plătite de două ori (nedatorată).

Concluzie: atenție ce plătim, când plătim și de ce plătim acea sumă.

Avocat George IACOB-ANCA

SCA IACOB-ANCA & ASOCIAȚII

george@iacob-anca.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.