Situația la zi… tristă

Ne-am ferit, ani de zile, să discutăm serios despre liberalizare, sperând fiecare, în sinea lui, că nu se va întâmpla, sau că nu se va întâmpla prea curând, în loc să ne implicăm responsabil și, pornind de la ceea ce s-a întâmplat în celelalte țări din Uniunea Europeană, să „producem” un program coerent, care să ne permită implementarea corectă și favorabilă pentru România a reglementărilor UE.

Daniel Micu

Orgoliile unora, lipsa de interes a altora, ignoranța, comunicarea defectuoasă, toate la un loc au adus transportul național de persoane, un domeniu economic vital pentru România, într-o situație pe care foarte mulți o văd ca fiind fără ieșire.

Autoritățile, cele care sunt principalele responsabile pentru implementarea și aplicarea noilor regulamente europene în domeniul transporturilor, din cauza prea frecventelor schimbări de miniștri și, implicit, a echipelor de (uneori, așa-ziși) specialiști, nu au reușit să înțeleagă, ele în primul rând, ceea ce se dorește prin noile reglementări, darămite să mai elaboreze și să transmită în teritoriu programe coerente de implementare a acestora.

Nici marile probleme nu aduc unitatea

Asociațiile patronale, federațiile și confederațiile transportatorilor nu au reușit niciodată să acționeze unitar, cel mai elocvent exemplu fiind preconizatul protest din data de 11 octombrie, atunci când, în întreaga țară, ar fi trebuit să fie oprit transportul de persoane.

În data de 9 octombrie, în fața MT, absolut toți reprezentanții transportatorilor au decis, într-un consens pe care, personal, nu l-am mai văzut până la acel moment, că singura soluție pentru reglementarea situației create de intenția ministrului Transporturilor de a „mutila” transportul interjudețean și de a legifera o liberalizare sălbatică, este ca toată lumea să „scoată cheia din contact” pentru câteva ore. S-a stabilit clar că data de 10 octombrie 2018, ora 12:00, va fi momentul în care se va trage semnalul de alarmă pentru viitorul transportului interjudețean de persoane din România.

În ziua premergătoare acțiunii preconizate la nivel național, au apărut primele semne de slăbiciune, atunci când una dintre confederații a anunțat că renunță la protest, invocând o întâlnire promisă de primul-ministru, o persoană cu o mare experiență în transporturi de altfel, pentru reglementarea situației. Mai mult, în ziua protestului, o altă confederație reprezentativă și-a notificat membrii că protestul nu va mai avea loc.

Rezultatele:

  1. Au rămas câțiva „fraieri” care au „scos cheia din contact”, spre bucuria „colegilor” care au avut pasageri mai mulți.
  2. Ministrul a modificat, în urmă cu câteva săptămâni, Ordinul 980, așa cum a dorit.
  3. S-a pierdut timp prețios, cel puțin pentru transportatori, absolut necesar pentru lămurirea a ceea ce se va întâmpla în transportul interjudețean după 30 iunie 2019.

Zero predictibilitate

Ordinul semnat, pe ultima sută de metri a mandatului său, de către ministrul Lucian Șova nu face decât să întărească un lucru de care ne temeam cel mai mult – mergem spre o liberalizare stil „junglă”, unde nu știm cum vor putea opera 5, 10 sau poate 20 de operatori pe un traseu.

  • Cine va avea curajul să facă investiții în parc auto nou?
  • Ce vor face cei care totuși vor risca și se vor trezi că împart traseul (și implicit veniturile) cu alți „n” operatori care, la rândul lor, au investit în autobuze noi?
  • Vor avea operatorii români forța să țină piept multinaționalelor?

Legislația transporturilor de persoane este elaborată de oameni care nu au lucrat niciun minut în domeniu, care recunosc, între patru ochi și pe la colțuri, că nu au cunoștințele necesare, dar care, prin diverse concursuri de împrejurări, au ajuns să decidă soarta unui domeniu vital din economia României.

Legea 328 din 21 decembrie 2018, cea care modifică și completează Legea 92 din 2007, este ultima și, poate, cea mai bună dovadă în acest sens. Fără nicio pregătire prealabilă, fără o consultare serioasă a autorităților din teritoriu, consiliile județene se trezesc cu o lege care le dă în administrare un domeniu care, dintotdeauna, a fost rezervat administrației centrale.

Daniel MICU

danmicu1703@gmail.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.