Șoferii de cisternă

Transportul rutier cu cisterne este o prestație de servicii de un tip special, care trebuie efectuat de către un personal bine calificat și specializat, în condiții specifice și care, de cele mai multe ori, presupune existența unei infrastructuri tehnice complexe, care să excludă orice situație neprevăzută sau riscantă. Astfel, procesul de selecție a șoferilor de cisternă reprezintă o provocare pentru orice transportator de profil.

 

„Marți dimineață, pe drumul județean 204 D, o cisternăîncărcată cu combustibil s-a răsturnat pe marginea drumului, iar șoferul a murit strivit între cabină și un copac. Accidentul s-a produs din cauza neatenţiei şoferului de pe cisterna care circula pe sensul Piteşti-Râmnicu Vâlcea.

Drumul Naţional 1 este blocat între Bucureşti şi Ploieşti, după ce o cisternă încărcată cu gaz petrolier lichefiat (GPL) s-a răsturnat în localitatea prahoveană Puchenii Moşneni, a rupt un stâlp de electricitate şi a intrat în zidul unei farmacii.

Pericol de explozie, azi-noapte, la câţiva kilometri distanţă de rafinăria Petrobrazi. O autocisternă încărcată cu benzină s-a răsturnat la intrarea pe autostrada A3.

Miercuri seară, în jurul orei 19.30, o autocisternă încărcată cu acetat de vinil, o substanţă inflamabilă, s-a răsturnat înainte de intrarea în satul bihorean Leş, pe direcţia Salonta-Oradea.Potrivit purtătorului de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Bihor, din primele cercetări a rezultat că vina accidentului o poartă şoferul. «Nu a adaptat viteza la condiţiile de carosabil umed».

O cisternă încărcată cu azot lichid s-a răsturnat, vineri, pe DN 14 B, în apropierea localităţii sibiene Blăjel, două persoane fiind rănite, iar circulaţia în zonă fiind blocată pentru aproximativ patru ore. Potrivit reprezentanţilor Poliţiei Rutiere Mediaş, accidentul s-a produs după ce şoferul cisternei a pierdut controlul volanului, într-o curbă la stânga, şi autovehiculul s-a răsturnat pe sensul opus în şanţ.

În jurul orei 12.10, pe DJ 108G, în localitatea Cizer, un șofer de 22 de ani se afla la volanul unei autocisterne încărcate cu bitum. Nu a adaptat viteza de deplasare la condițiile de drum într-o curbă deosebit de periculoasă și s-a răsturnat în afara părții carosabile. Conducătorul auto a fost grav rănit.”

… Nu, nu este vorba de o revistă a accidentelor produse cu cisterne, ci o încercare de a vă capta atenția privind această modalitate de transport rutier.

Legislație și condiții specifice

Transportul rutier cu cisterne reprezintă o prestație de servicii de un tip special. Acest tip de transport este folosit atât pentru mărfurile ADR, precum și pentru alte tipuri de mărfuri (alimentare, non-alimentare).

La prima vedere, s-ar putea crede că transportul ADR cu cisterne este cel care presupune riscuri deosebite și condiții speciale atât pentru expeditor cât și pentru beneficiar. La rândul lor, și operatorii de transport trebuie să respecte o legislație specifică reglementată de Acordul european referitor la transportul internaţional rutier al mărfurilor periculoase (ADR), încheiat la Geneva, la 30 septembrie 1957, sub egida Comisiei Economice a Naţiunilor Unite pentru Europa, iar conducătorii auto și consilierii ADR sunt obligați să facă pregătire inițială și continuă specifică (atestat șofer/consilier ADR).

În realitate, și celelalte tipuri de mărfuri necesită, atunci când sunt transportate în cisterne, condiții speciale. Astfel, pentru mărfurile alimentare care sunt transportate cu cisterne (lapte, uleiuri vegetale, vinuri, sucuri etc), pentru păstrarea calității mărfurilor sunt folosite cisterne frigorifice, care mențin temperatura lichidelor pe tot parcursul transporturilor.

Responsabilitate extrem de crescută

În lanțul expeditor -transportator – beneficiar, transportatorul este elementul cheie pentru asigurarea securității mărfurilor și a mediului, deoarece prestează serviciul de transport al mărfurilor de la expeditor la destinatar pe cale rutieră, în condițiile riscului presupus de spațiul rutier și de activitatea de conducere auto. Responsabilitatea acestuia crește în mod exponențial în momentul în care i se încredințează mărfuri periculoase (ADR).

La nivel mondial, european și național, se fac eforturi susținute pentru prevenirea oricăror accidente soldate cu pierderi de vieți omenești, pagube materiale sau poluarea mediului. Datorită faptului că factorul uman are un rol determinant în derularea operațiunilor de transport, pentru prevenirea accidentelor sau incidentelor, toți cei implicați în transportul mărfurilor periculoase – expeditor, transportator, destinatar, încărcător de cisterne, operator de cisterne – au stabilite responsabilități care se întrepătrund, astfel încât eroarea să fie practic eliminată. La nivelul operatorului de transport, conducătorii auto și consilierii ADR trebuie să fie formați profesional pentru a corespunde exigențelor domeniului lor de activitate și de responsabilitatea impusă în timpul exercitării activităților lor.

Conducerea unei cisterne este o activitate complexă, care are două componente esențiale: componenta executorie și componenta atitudinal-comportamentală.

Pe lângă stereotipurile motorii necesare deplasării oricărui autovehicul, sunt implicate și stereotipuri specifice; balansul lichidelor transportate presupune experiență și cunoștințe specifice; lipsa acestora și, în aceeași măsură, un profil atitudinal comportamental inadecvat la acest tip de transport, incapacitatea de a evalua propriile capacități cu situațiile reale din trafic sunt cauze ale producerii evenimentelor și accidentelor.

Mari riscuri de accident pentru șoferii cu comportament agresiv

Cauzele accidentelor rutiere produse de șoferii de cisterne, deși sunt raportate de cele mai multe ori ca erori de trafic (viteză, neacordare de prioritate, depășire neregulamentară, nerespectarea semnificației indicatoarelor sau semnalizărilor rutiere etc) au la origine atitudini și comportamente inadecvate acestui tip de transport și situațiilor din trafic. Atitudinile agresive, comportamentele inadecvate, incapacitatea de a aprecia corect riscul, pregătirea profesională precară sunt principalele cauze ale producerii accidentelor în care sunt implicate cisternele, accidente care se soldează, de cele mai multe ori, cu răsturnarea acestora.

Conducerea unei cisterne are particularități deosebite: un comportament inadecvat atrage după sine alte comportamente greșite, în general gradul lor de periculozitate poate crește în progresie geometrică; de asemenea, atitudinile și comportamentul trebuie să se raporteze permanent la reguli și regulamente stricte, cu caracter de lege.

Șoferul de cisternă trebuie să aibă un grad de responsabilitate crescut, el trebuie nu numai să conducă mașina, ci să fie atent și la detaliile legate de cisternă și de modul în care este aceasta asigurată pentru a nu avea pierderi, pentru a fi sigură în trafic și pentru a nu agresa mediul.

Nu în ultimul rând, conducătorul auto trebuie săștie foarte exact ce transportă, care sunt condițiile pentru păstrarea mărfii în stare bună, care sunt regulile pe care trebuie să le cunoască în caz de avarie sau de accident.

Ca urmare, comportamentul șoferului de cisternă are influență atât în spațiul rutier (ca stil de conducere) cât și în spațiul organizațional în care este integrat. Ambele dimensiuni ale acestui comportament influențează conduita sa, reflectându-se în rezultatele activității prin componente cum ar fi gradul de risc, gradul de eludare a codului rutier și a normelor specifice, gradul de predispunere la accidente, gradul de utilizare rațională a autovehiculului, gradul de eficiență a transportului.

Dinamica acestor comportamente și capacitatea de autoreglare a acestui sistem comportamental multiplu și complex stabilesc în ceea mai mare măsura gradul de siguranță în conducerea unei cisterne.

Importanța unui examen psihologic corect

Cauzele principale care pot reduce semnificativ gradul de siguranță în conducerea unei cisterne sunt:

– abordarea insuficientă la nivelul centrelor de pregătire profesională a problemelor legate de conducerea cisternelor

– lipsa de experiență profesională

– nivelul educației civice

În aceste condiții, pentru a putea să facem o selecție a șoferilor pe care dorim să-i angajăm pe cisterne ne putem folosi eficient de examenul psihologic.

Evaluarea psihologică este un instrument nu numai de selecție inițială sau de evaluare periodică finalizată prin emiterea unui aviz de aptitudine sau inaptitudine, ci o activitate complexă, cu caracter permanent, care evalueazășoferii și din punct de vedere atitudinal comportamental, al capacităților de rezistență la stres și a tendințelor agresive. Solicitați pe lângă avizul psihologic de utilizare în muncă și un profil psihologic descriptiv care să evidențieze prognosticul atitudinal comportamental, gradul de agresivitate și de rezistență la stres. Examenul psihologic reprezintă modalitatea cea mai simplă și poate chiar cea mai ieftină de a se realiza o selecție corectă și obiectivă a șoferilor de cisternă.

Psiholog pr. Cristian SANDU

Cabinet de psihologie autorizat

Tel.: 0744 657 898

E-mail: psih.cristian.sandu@gmail.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.