STABILIREA OBIECTIVELOR pentru siguranta in munca a angajatilor

Sa ne reamintim ca succesul afacerii depinde in buna masura si de planificarea sistemului de management al sigurantei in munca, iar o planificare eficienta este componenta de baza intr-un proces de imbunatatire continua, care conduce echipa la atingerea obiectivelor.

Organigrama functiilor este un instrument de lucru esential pentru planificarea ulterioara a resurselor. Indiferent daca exista personal suficient pentru a acoperi toate functiile sau daca mai multe functii sau atributii sunt cumulate in responsabilitatea unui singur angajat, organigrama trebuie sa fie completa si sa reflecte nivelurile de responsabilitate si subordonare functionala. De asemenea, toate functiile trebuie sa existe in organigrama, chiar daca activitatile respective sunt externalizate, pentru a urmari cu usurinta responsabilitatile de comunicare si de coordonare cu celelalte functii. Cu alte cuvinte, daca managerul de transport este si lucrator desemnat cu atributii pentru siguranta in munca sau daca aceste atributii sunt externalizate catre un serviciu specializat, in organigrama trebuie sa existe fiecare functie, cu legatura sa de subordonare si nivelul de responsabilitate.

Obiectivele generale ale companiei vor fi transpuse in obiective specifice pentru fiecare functie din organigrama si fiecare angajat va lua cunostinta de obiectivele specifice pentru toate functiile pe care le detine prin cumul. Fiecare persoana aflata intr-o functie de coordonare se asigura ca toti cei din subordinea sa, angajati interni sau servicii externalizate, cunosc obiectivele de siguranta in munca specifice functiilor lor, dar si obiectivele generale de siguranta in munca ale companiei.

Care sunt caracteristicile obiectivelor realizabile?

Stabilirea obiectivelor este foarte importanta pentru succes, dar putine persoane stiu cum sa faca acest lucru intr-un mod corect. Toti angajatii isi doresc sa ajunga acasa teferi si sa nu fie accidentati in timpul activitatilor. Multi dintre ei traiesc cu impresia ca acestea sunt obiective, dar, de fapt, sunt doar niste dorinte sau idealuri si nimic mai mult. Exista cateva caracteristici ce diferentiaza obiectivele realizabile de visurile sau idealurile pe care cu totii le avem. In primul rand, obiectivele trebuie sa fie personale si sa conduca la un rezultat pe care fiecare si-l doreste. Obiectivele specifice de siguranta in munca se stabilesc de persoanele care ocupa fiecare functie si sunt facute pentru ca realizarea lor sa multumeasca deopotriva pe cei ce le-au stabilit cat si pe cei cu care relationeaza in activitatile curente, subordonati sau contractori. Pentru ca actiunile pe care ni le propunem sa fie cat mai clare, concise si directionate catre obiectivele generale ale companiei, vom stabili obiectivele specifice de siguranta in munca dupa caracteristicile SMART, adica acestea vor fi Specifice, Masurabile, Accesibile, Relevante si bine incadrate in Timp. Sa folosim ca exemplu urmatorul obiectiv „Sa instruiesc in fiecare trimestru soferii, cu legislatia si masurile de siguranta in trafic specifice, astfel incat in anul 2015 sa nu provoace nici un accident in trafic, iar la testarile anuale toti soferii angajati ai firmei sa obtina minim 80 de puncte din 100”.

Obiectivul este SPECIFIC pentru ca se refera exact la domeniul in care dorim sa obtinem rezultate si nu lasa loc de interpretari. Pentru a ne asigura ca un obiectiv este SPECIFIC putem utiliza urmatoarele intrebari, dar nu neaparat pe toate in acelasi timp: Care este domeniul in care se desfasoara actiunile? Cine este beneficiarul rezultatelor? Unde sau de catre cine este realizat? MASURABIL se refera la caracteristica obiectivului de a genera rezultate care sa poata fi masurate cu unitati de masura cunoscute: Exemplu: „toti soferii angajati ai firmei” ; „minim 80 de puncte din 100”. Obiectivul este ACCESIBIL daca poate fi realizat cu capacitatea si resursele disponibile. Stabilirea unor obiective ce nu pot fi realizate scade motivatia si implicarea angajatilor si increderea acestora in posibilitatea de realizare a unor alte obiective in viitor. Un obiectiv este RELEVANT daca realizarea lui contribuie la atingerea obiectivelor generale ale afacerii. Spre exemplu este relevanta instruirea soferilor cu masurile de siguranta in trafic specifice, dar nu la fel de relevanta ar fi instruirea soferilor la un curs de evaluare a riscurilor sau de vanzari. Si, nu in ultimul rand, fiecare obiectiv trebuie realizat intr-o perioada determinata de TIMP, pentru ca rezultatul sa poata fi evaluat si eventual imbunatatit daca este necesar.

Etape ale procesului de management al sigurantei in munca

Pentru realizarea unui sistem de management eficient al sigurantei in munca este necesara parcurgerea mai multor etape inlantuite intr-un proces dinamic. Aceste etape sunt:

– Planificarea

– Implementarea masurilor de prevenire

– Monitorizarea si Verificarea

– Imbunatatirea continua.

Material realizat cu sprijinul Lafarge Romania

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.