Taxa pe drumurile județene din Hunedoara, anulata de tribunal

Tribunalul Hunedoara a anulat, ieri, taxa pe drumurile județene Hunedoara, impusă de Consiliul Județean mai întâi prin Hotărârea nr. 121/2013 și apoi prin Hotărârea nr. 237/29.11.2013.

Este o primă victorie a SC Luxorcomp SRL, urmând să vedem dacă reprezentanții CJ Hunedoara vor face recurs în termen de 15 zile de la comunicare și dacă acesta va fi respins.

Dintre motivele de nelegalitate prezentate în instanță, consilierul juridic al Luxorcomp, Ion Sebastian Bădiță, amintește:

„- Taxa este discriminatorie sub două aspecte: lasă netaxati peste 90% din utilizatorii drumurilor judetene (autoturisme, autobuze, microbuze, vehicule de transport marfă până în 5.5 tone pe axă etc.) și sub alt aspect lasă netaxate mașinile de tonaj mare (peste  5.5  tone/axă), care transportă bunuri indivizibile sau divizibile nemenționate în actul normativ. Spre exemplu, un tir cu 20 tone încărcat cu ciocolată nu era taxat, în schimb ce altul cu 20 tone cu lemn este taxat.

– Lipsa procedurilor cerute de Legea 52/2003 privind transparența decizională în administraţia publică, la adoptarea HCJ 237/2013.

– Încălcarea dispozițiilor din Legea nr. 273/2006 (art. 5), respectiv lipsa unei fundamentări tehnico-economice. Expunerea de motive, nota de fundamentare sau avizele comisilor de specialitate nu au în spate niciun fel de calcul, cifre care să justifice sumele de bani cerute de CJ Hunedoara drept tarif de utilizare. Sumele sunt de 12 ori mai mari decât taxa de utilizare pe drumurile naționale (a se vedea OG 15/2002 cu referire la taxa pe zi la un camion).

– Încălcarea art. 41 din OG 43/1997: aici lucrurile pot fi penale, pentru că textul de lege nu permite circulația camioanelor încărcate cu bunuri divizibile peste masa maximă autorizată prevazută în anexa 2 pe drumurile publice; or, CJ Hunedoara, sub masca plății unui tarif de utilizare de 500 lei/zi pe camion, dorea să dea voie camioanelor care circulă cu greutăți peste limita legală, respectiv să nu-i mai amendeze. La dosarul cauzei sunt depuse două procese verbale ale ședințelor în care este afirmat tranșant, de către fostul vicepreședinte, că asta a urmărit CJ (se vorbea despre camioanele care transportă 70 tone, când MMTA este de 40 tone).

– Lipsa avizului prevăzut de art. 25, alin. 1,  lit. l din Legea 21/1996 de la Consiliul Concurenței. Autoritatea de concurență a transmis instanței un punct de vedere în sensul că era necesară avizarea.

– Încalcarea art. 8 Legea 21/1996. Autoritatea de concurență a transmis instanței un punct de vedere în sensul că se încalcă aceste dispoziții.

– Încălcarea Directivei 1999/62/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 iunie 1999, de aplicare a taxelor la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri. Această directivă armonizează sistemele de taxare – taxele pe vehicul, taxele de trecere şi taxele privind utilizarea infrastructurilor rutiere şi stabileşte mecanisme corecte pentru impunerea costurilor de infrastructură asupra transportatorilor la nivelul unui stat membru. Anexa 2 de la Directiva 1999/62/CE prevede tarife maximale de utilizare pe infrastructurile rutiere la nivelul statului membru astfel că CJ Hunedoara nu poate să vină cu tarife “scoase din burtă” , fără niciun calcul în spate și să impună transportatorilor taxe. Sub un alt aspect, deja în România, prin OG 15/2002, avem taxele maximale impuse de directivă (unele sunt chiar mai mari); dacă mai vine și autoritatea locală județeană și, respectiv, o primarie să pună alte taxe, automat depășește tariful maximal prevăzut de directivă, iar actul adoptat de acestea devine nelegal”. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.