UPDATE 3! Transporturile pierd 1 miliard de lei la rectificare

Guvernul taie aproape 1 miliard de lei de la Ministerul Transporturilor la rectificarea bugetului – prima din acest an -, în ciuda faptului că premierul Victor Ponta anunţa săptămâna trecută că “va fi o rectificare pozitivă”. Adevărul este că banii tăiaţi de la MT şi alte ministere se duc la Ministerul Muncii, Finanţe, MAI, STS, SRI, SIE, Camera Deputaţilor şi Senat. 

UPDATE 31 iulie: La publicarea în Monitorul Oficial a Ordonanței nr. 20/2015 privind rectificarea bugetară am putut constata că Ministerul Transporturilor a pierdut 1,260 miliarde de lei iar Ministerul Dezvoltării Regionale a primit nu 1,3 miliarde lei, ci 3,6 miliarde lei: 1,6 miliarde pentru cofinanțarea proiectelor europene și 2 miliarde pentru Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL).

Potrivit site-ului ministerului, prin PNDL se pot finanța de la bugetul de stat lucrări de alimentare cu apă și stații de tratarea apei, canalizare, drumuri publice etc. – adică proiecte ce pot fi finanțate și din fonduri europene.

Prin OG nr. 28/2013, alocările pentru administrațiile locale (consilii județene și primării) nu mai se fac prin hotărâre de Guvern, ci prin ordin de ministru. Iar cum ordinele nu se publică în Monitorul Oficial, nu vom şti unde şi pentru ce s-au dus banii decât dacă vom lua la puricat bugetele consiliilor judeţene şi a celor câteva mii de localităţi din ţară.

De asemenea, Guvernul preconizează că veniturile vor crește cu 210,3 milioane lei (în loc de 287,1 milioane lei, cât prevedea proiectul publicat de MFP)).

Cheltuielile s-au majorat cu 1.700,1 milioane lei (faţă de 1.121,7 milioane lei) iar deficitul bugetar s-a mărit și mai mult, cu 1.489,8 milioane lei în loc de 834,6 milioane lei, respectiv 2%. 

Executivul se va reuni mâine în şedinţă extraordinară pentru rectificarea bugetului iar proiectul de Ordonanţă publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor arată că marele perdant al banilor este Ministerul Transporturilor.

De aici s-au tăiat cofinanţările la proiectele din fonduri europene pentru care, oricum, lucrările nu pot începe anul acesta, atât timp cât Master Planul, întârziat 2 ani, nu a fost încă aprobat prin lege de Parlament, după ce Comisia Europeană a dat avizul în această lună, iar grija MT şi CNADNR a fost să revizuiască studii de fezabilitate (78 mil euro numai în timpul ministrului Dan Şova).

Noul ministru al Transporturilor, Iulian Matache, a anunţat chiar la ceremonia de învestitură că “scoatem la licitaţie Studiul de Fezabilitate (revizuirea lui – n.r.) pentru Comarnic-Braşov”. Ar fi al 4-lea SF în ultimii 10 ani, după 3 licitaţii nereuşite. Acum, CNADNR schimbă macazul: licitează pe loturi acest tronson de autostradă, primii 10 km din totalul de 58 fiind scoşi “la mezat” în 17 iulie. 

Concret, bugetul MT se reduce la rectificarea de mâine cu 985 de milioane de lei, prin diminuarea prevederilor bugetare cu suma de un miliard de lei la titlul “Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare” și prin suplimentarea prevederilor bugetare cu suma de 14 milioane lei la titlul “Rambursări de credite externe”.

“Suma de 175,4 milioane de lei la titlul ‘Alte transferuri’ și suma de 110,6 milioane de lei la titlul ‘Cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă’ se redistribuie pentru asigurarea sumei de 100 milioane lei la titlul ‘Asistență socială’ pentru decontarea facilităților și gratuităților de transport acordate diferitelor categorii sociale și a sumei de 179,4 milioane de lei la titlul ‘Transferuri între unități ale administrației publice’ pentru asigurarea, în principal, a reparațiilor curente la infrastructura rutieră”, se arată în nota de fundamentare a Ordonanței, cu privire la bugetul MT.

UPDATE 2: Premierul Victor Ponta susţine că organele de anchetă sunt vinovate de tăierea banilor la Transporturi:

“Ce se taie la Transporturi: se taie acei bani care erau prevăzuţi ca şi cofinanţare pentru proiecte care şi aşa nu se mai fac până pe 31 decembrie din motive de suspiciuni, de anchetă, investigaţii. E în fiecare an din ce în ce mai rău. Adică din an în an mai multe anchete şi investigaţii şi, sigur, proiecte care nu se pot finaliza”.

Ponta a explicat şi de ce este pozitivă rectificarea: 

“Conform legii bugetului de stat, aprobat de Parlamentul României în consultare cu instituţiile internaţionale (financiare – FMI, CE, BM, n. r.), pe primele 6 luni, România trebuia să aibă un deficit de 13 miliarde de lei, adică să cheltuiască mai mult decât să încaseze. Pe primele 6 luni, România are un plus de 4 miliarde de lei, deci nu a cheltuit mai mult decât a încasat, ci a încasat mai mult decât a cheltuit“.

Noul şef al PSD, Liviu Dragnea, a anunţat de ce rectificarea bugetului se discută la sediul PSD şi nu la Guvern.

“PSD sprijină acţiunile Guvernului şi pentru asta este bine să fie informat, pentru că ordonanţa de rectificare este un act normativ care contribuie la dezvoltarea economică a acestei ţări, prin urmare este important ca PSD să fie informat şi în teritoriu, este firesc, este vorba de rectificare pozitivă, sunt mai mulţi bani care trebuie alocaţi pentru continuarea proiectelor de investiţii (din teritoriu, la primării şi Consilii judeţene – n.r.)”, a spus Dragnea.

UPDATE 1: Ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, acuză MT de lipsă de profesionalism, dovedind că nu poate cheltui banii şi dezamăgind din acest punct de vedere de la an la an.

“Transportul este sectorul care, din păcate, ne dezamăgeşte în continuare. Cel puţin pe mine personal, care şi cunosc foarte bine acest sector, pot să spun că mă dezamăgeşte, din păcate, an de an. Pe de o parte, pentru că nu cheltuie banii pe care îi au alocaţi, pentru că ştim foarte bine, de cheltuirea acestor bani pe acest sector se leagă, într-un fel sau altul, dezvoltarea întregii economii. Deci, pe de o parte, nu cheltuie banii, pe de altă parte, mai vin şi solicită bani suplimentari”, a afirmat Teodorovici la Digi24.

Ministrul Finanţelor le-a spus celor de la Transporturi că nici nu se pune în discuţie suplimentarea bugetului:

“Le-am spus foarte clar: nici nu discutăm! Vreau să văd la zi, pe fiecare proiect în parte, dovada că voi cheltuiţi aceşti bani până la final de octombrie, când va avea loc o a doua rectificare a acestui buget! Altfel, nu alocăm suplimentar ca să creştem artificial deficitul. Pentru că altfel, ce înseamnă asta? Dacă eu dau mai departe, la Transporturi, înseamnă că domenii precum sănătatea, educaţia, investiţii sunt văduvite, pentru că trebuie să dau într-o parte unde de fapt nu se cheltuie banii”.

Despre tăierea de la Transporturi a finanţărilor de un miliard de lei pentru proiecte europene postaderare, Teodorovici i-a acuzat pe cei din minister de lipsă de profesionalism:

“Ei merg pe baza unei abordări destul de, să spunem, lipsite de profesionalism. Eu ştiu aşa: când ai un contract de achiziţie publică pe un proiect de investiţie – în cazul lor, o autostradă – trebuie să ştii foarte clar, lună de lună, ce se lucrează, care este previziunea de plăţi a acelei firme de construcţii, s-o analizez şi prin prisma mea: adică, ăla poate să ceară, nu ştiu, sume foarte mari, dar eu văd exact dacă se justifică o astfel de sumă. Şi atunci, în mod responsabil, să cer mai departe la Finanţe alocarea acelei sume”.

Fonduri importante pierde şi Ministerul Sănătăţii: 613,9 milioane lei, astfel: i se taie 792,3 mil lei de la asigurările sociale de sănătate și i se suplimentează cu 138,3 mil lei sumele pentru proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile şi cu 43,8 mil lei investițiile din spitale de la terapie intensivă.

Totodată, vor fi diminuate bugetele:

– Ministerului Fondurilor Europene – cu 25 milioane de lei

– Ministerul Energiei, IMM şi Mediului de Afaceri – 15 miloan lei

– Televiziunea Română – 15,2 milioane de lei.

Banii se duc la primării, Consilii judeţene, Finanţe şi Ministerul Muncii

În schimb, primesc bani:

– Ministerul Muncii: 1,48 miliarde de lei

– primării, Consilii judeţene: 1,3 miliarde lei, pentru lucrări de investiţii începute

– Ministerul Finanțelor: 1,24 miliarde lei, din care 712 mil lei pentru “Acțiuni Generale” și 530 mil lei pentru despăgubiri la procesul de restituire a proprietăților şi hotărâri CEDO

– Ministerul de Interne: 815 milioane lei, din care 305,3 mil lei pentru salarii şi 253,3 mil lei pentru derularea proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile

– MApN: 650 milioane de lei pentru repararea şi întreţinerea echipamentelor militare

– Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor: 305 milioane de lei, din care 288 mil lei pentru proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile post-aderare şi 17 mil lei pentru despăgubiri civile

– Ministerul Agriculturii: 64 milioane lei

– MAE: 55 milioane lei

– Ministerul Justiţiei: 44 milioane lei

– Ministerul Public: 44 milioane lei

– Ministerul Educaţiei şi Cercetării: 49,3 milioane lei, în principal pentru Institutul ”Cantacuzino”

– STS: 120 milioane lei

– SIE: 24,6 milioane lei

– SRI: 20 milioane lei

– SPP: 15,2 milioane lei

– Sectrzariatul General al Guvernului: 75 milioane lei

– Administraţia Prezidenţială: 10,6 milioane lei

– Camera Deputaţilor: 8 milioane lei

– Senat: 2,8 milioane lei.

Din aceste tăieri de la unele ministere şi suplimentări la altele, veniturile bugetului de stat pe anul 2015 se majorează pe sold cu 287,1 milioane lei iar cheltuielile, cu 1,12 miliarde de lei.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.