VIAȚA VĂZUTĂ PRIN PARBRIZ: Vara, un anotimp periculos pentru șoferi?

„Vara se face simțită în aceeași măsură prin muște și țânțari, ca și prin trandafiri și nopți înstelate” – Marcel Proust

Pentru conducătorii auto profesioniști vara înseamnă o perioadă extrem de activă, în care atât pentru șoferii de marfă, cât și pentru cei de persoane, mașinile „funcționează la foc continuu”. Se spune că este o perioadă propice pentru activitatea de conducere, în care, datorită caracteristicilor anotimpului cald, șoferii se pot deplasa în condiții optime.

Factorii implicați în educația și siguranța rutieră difuzează, în sezonul rece, pe toate canalele media, sfaturi privind condusul pe timp de iarnă, dar și informații privind impactul sezonului rece asupra conducătorilor auto. Firesc, deoarece anotimpul rece presupune măsuri și comportamente adecvate. Mai puțin se vorbește despre „capcanele” condusului pe timp de vară, despre măsuri și comportamente adecvate sezonului cald.

Mulți cred că lunile de iarnă, decembrie, ianuarie, sau februarie, sunt cele mai periculoase pentru șoferi. Statisticile îi contrazic!

Cele mai multe accidente grave se produc în lunile iulie, august și septembrie – dovadă că vara poate fi la fel de periculoasă ca iarna.

Cristian Sandu

Problemele cu care se confruntă conducătorii auto profesioniști în perioada verii sunt legate atât de condițiile în care aceștia își desfășoară activitatea, cât și de impactul pe care sezonul cald îl are asupra trăirilor psihice.

Dintre pericolele cu care se port confrunta șoferii vara, putem aminti orbirea de către razele solare care pătrund prin parbriz, schimbările meteo bruște (ploaie torențială care cade din senin, ceață sau fum), impactul aerului condiționat, răspunsul organismului la căldura excesivă, instalarea stării de oboseală (fiind ziua mai lungă, există tendința de a conduce fără pauze mai mult timp) și calitatea asfaltului pe timp de caniculă.

Protecția ochilor, o problemă esențială

O problema esențială pentru șoferi pe perioada verii o constituie protejarea ochilor de razele soarelui și de aerul condiționat. Razele solare puternice și, mai ales, aerul condiționat folosit în mașină pot usca suprafața ochilor. Ochii uscați cauzează iritație și pot determina vedere încețoșată. Trebuie evitat aerul condiționat sau alte surse de aer care vor sufla direct spre ochi, întrucât acest lucru poate provoca evaporarea rapidă și uscarea filmului lacrimal.

Pentru protecția ochilor în timpul verii trebuie să folosim:

  • parasolarele, pentru a estompa lumina puternică a zilei sau a soarelui
  • ochelari de soare de bună calitate, cu protecție UV, pentru a reduce efectul de orbire.

Când se vor achiziționa ochelari de soare care vor fi purtați în timpul condusului, trebuie să ne asigurăm că aceștia au un filtru de categoria 0-3. Filtrul de categoria 4 va fi prea întunecat pentru a permite șofatul în condiții de siguranță. Ochelarii de soare reduc doar efectul de orbire, dar nu elimina complet efectul luminii puternice a soarelui și nu trebuie să se utilizeze pe timp de noapte. Condusul pe timp de noapte ar putea fi, uneori, o provocare, mai ales din cauza farurilor puternice. Purtarea ochelarilor antireflex poate remedia această problemă.

Căldura excesivă provoacă epuizare

O alta problemă importantă cu care se pot confrunta șoferii vara este căldura excesivă, care poate provoca o stare de epuizare sau chiar tendința de adormire la volan. Tulburările legate de căldură pot fi în mare măsura prevenite prin consumul de cantități mari de lichide și evitarea băuturilor alcoolice.

Căldura excesivă are efect și asupra asfaltului. Pentru a nu ieși în decor pe exteriorul virajului, trebuie evitată rularea pe denivelările din exteriorul virajelor, acolo unde zonele cu asfalt supraexpus soarelui prezintă efectul de vălurire din cauza traficului greu.

Nu este ușor să muncești când ceilalți sunt în concediu

Pe lângă problemele legate de condițiile în care șoferii își desfășoară activitatea pe timpul verii, trebuie avut în vedere și impactul trăirilor psihice pe care conducătorii auto le dezvoltă în sezonul cald. Vara este, prin definiție, sezonul concediilor și, pentru șoferi, lipsa unui concediu duce la fenomene negative în plan fizic, psihic și comunicațional.

Nu este ușor să-ți convingi familia că „nici anul acesta nu putem merge vara în concediu”, la fel cum nu este ușor nici atunci când ești la volan să vezi pe alții că se deplasează spre zonele de agrement sau să treci prin apropierea unor stațiuni de vacanță.

Tensiuni în echipaj

În cazul echipajelor, pe perioada verii pot apărea tensiuni legate de stabilirea datei de concediu. Nu totdeauna ambii șoferi pot pleca în același timp în concediu (dacă pot pleca!). Un caz aparte îl constituie echipajele formate din soț și soție. De multe ori în timpul curselor se încearcă îmbinarea muncii cu zile de relaxare. Deși, la prima vedere, pare un avantaj, pe termen lung consecințele sunt aproape la fel cu cele pe care le întâmpină șoferii care nu au parte de concediu.

Vara, copiii sunt în vacanță și, uneori, șoferii de curse interne (mai ales cei de curierat și distribuție) își iau copiii în cursă, încercând, astfel, să suplinească lipsa unui concediu adevărat. Lăsând la o parte problemele legale, acești șoferi nu trebuie sa uite că și călătoria copiilor în autovehicule pe timpul verii, mai ales pe caniculă, trebuie să respecte anumite reguli. Copiii nu trebuie „uitați” în cabină în timpul descărcării mărfii, trebuie avută în vedere o hidratare adecvată și, nu în ultimul rând, prudență și responsabilitate sporite la volan.

psiholog pr. Cristian SANDU

Cabinet de psihologie autorizat

psih.cristian.sandu@gmail.com

Tel.: 0751.364.575

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.