Akio Toyoda: mașina electrică poluează cât 3 mașini hibride

Într-un interviu din aprilie acordat Automotive News, care a devenit viral, președintele Toyota, Akio Toyoda, a declarat că nouă milioane de vehicule electrice au același impact asupra emisiilor ca 27 de milioane de mașini hibride. Asta înseamnă că un vehicul electric poluează la fel de mult ca trei vehicule hibride, potrivit lui.

Akio Toyoda

Președintele și-a exprimat, de asemenea, o dorință puternică de a reduce emisiile prin ceea ce numește o abordare „multi-căi”: multe sisteme de propulsie diferite pentru mașini, inclusiv motoare pe benzină mai eficiente, hibride, hidrogen și, da, vehicule electrice. Și de aici au început speculațiile și interpretările diverselor tabere.

Cel mai mare argument anti-vehicule electrice provine din emisiile generate în timpul extracției, rafinării și prelucrării materiilor prime utilizate în bateriile de înaltă tensiune. Bateriile vehiculelor electrice utilizează materiale precum litiu, cobalt și nichel, care necesită procese miniere periculoase, care consumă multă apă.

Așadar, atunci când un vehicul electric iese de pe o linie de producție, acesta se naște deja „mai murdar” decât vehiculul pe benzină sau hibrid. Vine cu o „datorie de carbon” mai mare, un termen pe care cercetătorii îl folosesc pentru a calcula emisiile pe care vehiculele le acumulează chiar înainte de a porni la drum.

O lucrare de cercetare publicată în revista științifică IOP Science arată că vehiculele pe benzină și hibride creează între șase și nouă tone de emisii de dioxid de carbon în procesul de fabricație, în funcție de segmentul de vehicul. Pe de altă parte, vehiculele electrice generează între 11 și 14 tone de emisii de CO2 înainte de a ajunge în mâinile clienților.

Odată ce vehiculele electrice ajung pe șosele, acestea încep să achite acea datorie de carbon, iar „emisiile” lor totale încep să scadă. Vehiculele hibride și pe benzină, pe de altă parte, se îndreaptă în direcția opusă, crescându-și emisiile de carbon în timp.

Așa că după câțiva ani „datoria” este achitată, statistic vorbind. Dar calculul acesta diferă de foarte mulți factori și greu poate fi făcut de un utilizator. Apoi vine vremea să se ia în calcul și reciclarea la finalul perioadei de bună folosire.

În orice caz, calculele făcute doar pentru CO2, oricât de exacte, nu vor cuprinde niciodată toată problema vehiculelor electrice, consumul de apă și reziduurile din prelucrarea metalelor rare fiind doar alte două direcții evitate în analize.

Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.